Knopfix Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 (endret) Kanskje et dumt spørsmål dette men jeg spør......... Jeg kjøpte ved en feiltagelse en 70W bilader til min bærbare og oppdaget senere at spesifikasjonene til den bærbare oppga 90W. Men jeg lurer på om jeg kan lade med den 70W laderen alikevel så lenge jeg ikke slår den bærbare på under ladingen for den trekker vel 90W ved maks last eller.... Eller trekker den 90W ved ladingen selv om den ikke er slått på? Reiser på hytta i morgen så dethadde vært kjekt å vite. Endret 3. oktober 2006 av Knopfix Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Den kan godt forsøke å trekke 90W til lading. Det er jo en fordel å lade batterier så fort som mulig, og da lager de det slik at laderen utnyttes fullt ut. Men det spørs jo hvordan laderen reagerer på å bli overbelastet. Den kan bare droppe spenningen, eller den kan gå i stykker. Og det er mulig at batteriene ikke kan lades skikkelig med lavere spenning. Alt i alt, det er så store muligheter for problemer at jeg ville ikke brukt den. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Vil tro at det eneste som kan skje er at laderen ryker en sikring ved at den tapes for mye av maskinen, men på en 70watt lader, så er sikkert ikke sikringen så lav som 90watt. -Stigma Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 3. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2006 Høres ikke lurt ut å bruke den nei Ok da får jeg selge den. Hva kan den være verdt tro? Kjøpt i Sverige og er uåpnet med støtte for innstillinger av watt for opptil 70W og en haug med overganger til forskjellige typer bærbare? Husker i hva den kostet i farten,nesten 400 svenske tror jeg i tillegg til at jeg slapp noe moms. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Sjekk under den bærbare hva den trekker. Det kan hende at den originale laderen er litt overdimensjonert. Står det bare oppgitt strøm (A) så tar du bare å ganger spenningen (V) med strømmen så får du effekten (W). Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 4. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2006 Får 90W når jeg regner sammen. Har et x1600 kort så den trenger vel en del Watt. Lenke til kommentar
space17 Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Tror ikke du skal være bekymret for å ødelegge noe. Er ganske sikker på at det går meget fint å bruke den til bare lading. Hvis den mot formodning skulle blir overbelastet er det 100% sikkert et vern som slår inn og slår den av slik at ingenting blir ødelagt. space Lenke til kommentar
reidar76 Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Jeg fikk med feil lader til min Dell bærbare fra et møte engang (noen tok min, jeg tok den som var igjen). Den så akkurat lik ut, men hadde lavere watt spesifikasjoner. Da jeg slo på den bærbare med laderen i, fikk jeg opp en melding på skjermen om at laderen hadde for lite kapasitet. Det var angitt på skjermen hvor mye laderen ville klare, og hvor sterk strømforsyning maskinen skulle ha for å fungere optimalt. Det sto videre at batteriene ikke ville bli oppladet så lenge maskinen var på. Batteriene ble derimot ladet når maskinen var av. Jeg fikk heldigvis min egen lader tilbake. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 Takk for svarene. Får se om jeg selger den og og kjøper en som er kraftig nok til å brukes under landing også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå