Gå til innhold

ulik visning i nettlesere


Anbefalte innlegg

Hei jeg lager websider og bruker InternetExplorer stort sett, jeg prøver å kode sidene slik at de også ser bra ut i opera, men når det kommer til firefox, ser alt kaos ut...

 

Er det noen som kan hjelpe meg og referere til en side som gir tips til hvordan tilpasse sider til alle nettleserene?

 

 

 

-hilsen

frustrert Indiana

Endret av Indianaen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette har vel med å bruke "riktige" koder.

 

du kan kjekke ut W3Schools. det at det funker i IE men ikke i FF har jeg vert innom mangen ganger, ivertfall før når jeg brukte frames :blush: det ble bare blått i FF, vist du viser den delen av koden der det blir feil i FF eller kanskje et screen shot av siden både i IE og FF så kanskje noen her kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Emnetittelen sier ingenting om hva emnet inneholder. I tillegg bryter den med treordsregelen, som sier at alle emnetitler skal ha minst 3 ord. Denne har to ord, da "internettleser" er ett ord, ikke to.

 

Som Judofyr sier, kan det være lurt å bruke Opera eller Firefox når du koder, da disse viser siden tilnærmet korrekt begge to. IE viser derimot ofte med ganske store feil. Disse luker du ut etterpå, det finnes mange metoder for dette.

Lenke til kommentar

Tilbake til topic:

 

IE er den nettleseren som i minst grad følger standard og har flest bug. Det er derfor ikke lurt å bruke denne som hovedbrowser ved koding. Jeg snakker av egen erfaring.

 

Den mest effektive måten å kode HTML og CSS for flere nettlesere er å følge W3C standarder, teste i FF/Opera til siden ser ut som den skal, og så rette for IE.

 

Her er en bra ressurs, Position Is Everything.

Lenke til kommentar

Når jeg koder pleier jeg først å ta hensyn til IE. Dette er fordi mange som ikke har så stor peiling på data og som har windows bruker det. Slike personer er det MANGE av. Dermed tar jeg hensyn til FF siden FF og Opera er ganske like etter min mening. Til slutt om det er noen små feil i Opera fikser jeg det eller lar det stå om det ikke er så viktig og i tillegg vanskelig å ordne (selv om det egentlig ikke er til å anbefale).

 

Sånn, da vet du hvordan jeg gjør det :) Det er en ganske effektiv og rask måte for meg :)

Lenke til kommentar

Noe av det som er svært irriterende er når jeg f.eks har en side omd en liste bilder. Disse er plassert i en div-tag og når listen blir større, vil IE og Opera også forlenge siden bildene er plassert i. I FF forandres ikke siden automatisk, men listen med bilder går ut av rammen/siden den er tenkt i.

 

Er det noen som har samme problem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...