Gå til innhold

Kva skal eg bli då eg blir stor?

Anbefalte innlegg

Eg er no 15 år og går i 10.klasse. Eg sitte masse på dataen i fritida, men har helst ikkje lyst på ein jobb der eg berre sitte å trykke inne på eit kontor dag inn og dag ut. Eg har tenkt litt på kanskje bilmekanikar eller kanskje snekkar. Eg står ellers veldig tom for idear. Eg har lyst til å ha ein jobb der du må bruke litt musklar og være litt fysisk og. Helst ein jobb som "aldri" blir kjedlig, eller at tida går veeeeeeeldig seint og du ser på klokka kvart 5 min og ventar på å komme heim. Eg likar og tenkniske ting og duppedittar, data og sånne ting. Selfølgelig vil eg jo gjerne ha ein jobb der eg tjener ein del og, men det er viktigast med at eg syns det er gøy.

Om noko meir info om div. ting trengst skal eg hjelpe så godt eg kan.

Du kan jo kanskje skrive litt om din jobb og om korleis den er..? Tusen takk for alle svar, og hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du skal være heldig hvis du får deg en jobb som aldri er kjedelig. Du har sikkert hørt denne mange ganger før: "Snakk med en rådgiver på skolen." Men det hjelper, de kan sakene sine, i hvertfall de jeg snakket med. Kansje hvis du liker deg på pc'en at du burde søke deg inn på noe praktisk som snekker eller noe og prøve å holde hobby og jobb litt fra hverandre?!

Så må du alltid huske at man kan utdanne seg til flere ting, så du er ikke "låst" fast til en ting resten av livet :)

Lenke til kommentar
Tror du skal være heldig hvis du får deg en jobb som aldri er kjedelig. Du har sikkert hørt denne mange ganger før: "Snakk med en rådgiver på skolen." Men det hjelper, de kan sakene sine, i hvertfall de jeg snakket med. Kansje hvis du liker deg på pc'en at du burde søke deg inn på noe praktisk som snekker eller noe og prøve å holde hobby og jobb litt fra hverandre?!

Så må du alltid huske at man kan utdanne seg til flere ting, så du er ikke "låst" fast til en ting resten av livet  :)

6992812[/snapback]

Ja men eg vil gjerne ha litt å gå utfra før eg går til rådgivar på skulen. For då har han sagt til meg at eg vil få så enormt masse meir ut ifra den tida eg er der..

Lenke til kommentar

Jeg kan trygt anbefale den veien jeg gikk.

GK Elektro->VK1 Elektronikk->VK2 Serviceelektronikk. Så mye muskler bruker du kanskje ikke, om ikke til å bære tv-apparater når du fikser det. Men det er interessant for deg som liker teknologi og dupperditter og mulighetene er mange. I tillegg står du mye sterkere enn de som har 3-årig allmenn når du skal studere. Du vet, i motsetning til de, hva du snakker om. Digitalelektronikk, analog, programmering, generell feilsøking, antenneteknikk. Du står ganske fritt til å jobbe med egne prosjekter det tredje året.

Lenke til kommentar

Snekker, vel det heter egentlig tømrer hvis du vil bygge hus, er utrolig morsomt. jeg liker også å mekke med små duppeditetter og henge på pc'n men jeg hadde ikke lyst å jobbe med det.

Så derfor valgte jeg et yrke som hadde en del fysisk arbeid og masse sosialt. Det er dritkult å være tømrer, selv om det er litt kjedelig på vinteren så er det alltis morro med snøballkrig eller noe...

ang pc'n og duppedittmekking så får du mengder med tid til det når du er hjemme. du jobber som regel fra 7 til halv 4 og etter det så er det digg å sette seg ned og spille litt, eller mekke litt.

Lenke til kommentar

Ok jeg innrømmer det! Jeg vil bare ha snøballkrig i lunchpausen! Hehe neida. Faktisk har jeg alltid hatt litt lyst til å bli tømrer. Men har vært usikker. Det som virker gly med det er at du kan fikse en god del hjemme hos deg selv. Og med tiden kan man sågar bygge sitt helt egne hus. Må bare hyre inn elektriker og rørlegger.

Lenke til kommentar
Ok jeg innrømmer det! Jeg vil bare ha snøballkrig i lunchpausen! Hehe neida. Faktisk har jeg alltid hatt litt lyst til å bli tømrer. Men har vært usikker. Det som virker gly med det er at du kan fikse en god del hjemme hos deg selv. Og med tiden kan man sågar bygge sitt helt egne hus. Må bare hyre inn elektriker og rørlegger.

6994131[/snapback]

Trenger ikke spesi utdanning, bare du er flink med hendene :thumbup:

Lenke til kommentar

En tømrer er vel strengt tatt en som feller skog for å lage tømmer. En snekker setter sammen hus av tømmeret. Tømrere jobber året rundt i snøkav og brennende hete med å sage ned og dele opp trær på mangfoldige tonn. Der er det lite dupeditter og enorme mengder fysisk arbeid. Hvis jeg tar feil så er det fordi definisjonen på "tømrer" har endret seg drastisk de siste årene, noe jeg ikke har anelse om. Jeg har en onkel i Hamar som er pensjonert tømrer. Hedmark har som kjent en god del skog (hadde i alle fall). Det er han som tar seg av veden til vinteren når han er på besøk her, og man ser lett at han har gjort det i årevis. Har jobber dobbelt så effektivt som meg med vanlig sag og øks enn jeg gjør med motorsag. Svogeren min er snekker og setter opp boliger stort sett på egenhånd. Han trives med det, men det er ikke noe jeg kunne tenkt meg. Jeg blir nok værende med loddebolten, tastaturet og krympetanga :)

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar

stort tips: ikke ta allmenfag. jeg visste ikke hva jeg ville bli, og ble rådet av alle til å ta allmen. går nå andre året og tror jeg skal dø av kjedsomhet, og jeg vet enda ikke hva jeg skal bli. hvis jeg kunne skru tiden tilbake ville jeg valgt et mye mer praktisk yrke. *prøve å holde seg fast ut vgs*

Lenke til kommentar
Snekker, vel det heter egentlig tømrer hvis du vil bygge hus, er utrolig morsomt. jeg liker også å mekke med små duppeditetter og henge på pc'n men jeg hadde ikke lyst å jobbe med det.

Så derfor valgte jeg et yrke som hadde en del fysisk arbeid og masse sosialt. Det er dritkult å være tømrer, selv om det er litt kjedelig på vinteren så er det alltis morro med snøballkrig eller noe...

ang pc'n og duppedittmekking så får du mengder med tid til det når du er hjemme. du jobber som regel fra 7 til halv 4 og etter det så er det  digg å sette seg ned og spille litt, eller mekke litt.

6993311[/snapback]

Word. er Tømrer selv. og det er kanongøy, i pausene sitter vi kun å snakker drit :D

En tømrer er vel strengt tatt en som feller skog for å lage tømmer. En snekker setter sammen hus av tømmeret. Tømrere jobber året rundt i snøkav og brennende hete med å sage ned og dele opp trær på mangfoldige tonn. Der er det lite dupeditter og enorme mengder fysisk arbeid. Hvis jeg tar feil så er det fordi definisjonen på "tømrer" har endret seg drastisk de siste årene, noe jeg ikke har anelse om. Jeg har en onkel i Hamar som er pensjonert tømrer. Hedmark har som kjent en god del skog (hadde i alle fall). Det er han som tar seg av veden til vinteren når han er på besøk her, og man ser lett at han har gjort det i årevis. Har jobber dobbelt så effektivt som meg med vanlig sag og øks enn jeg gjør med motorsag. Svogeren min er snekker og setter opp boliger stort sett på egenhånd. Han trives med det, men det er ikke noe jeg kunne tenkt meg. Jeg blir nok værende med loddebolten, tastaturet og krympetanga :)

6994186[/snapback]

nei det er nok ikkje det.

TØMRERE BYGGER HUS. ikkje snakk om ting du ikkje har anelse om!!!

Endret av Vegis
Lenke til kommentar

Anbefaler faget Fjernstyrte Undervannsoperasjoner (FU-faget), hvor man jobber med fjernstyrte mini-ubåter. Her er dagene sjelden like. Her både fører du farkosten, feilsøker og reparerer den visst det er noe gale med den. Lønnen er grei ettersom du jobber offshore, selv får jeg 8700 fastlønn i måneden + diverse overtid. Da jeg endte opp med en lønning på 22000kr for september som lærling. (jeg begynte i august så det var min andre måned i firmaet) Det vil jeg si er en pen lønning for en lærling.

Undersøk litt om ROV (Remote operated vehicle) som farkosten heter så finner du gjerne ut mer.

EDIT: For å bli dette må du ta: GK Elektro -> VK1 Automasjon -> ROV Lærling!

vilbli.no sier dette om faget:

Aktuelle arbeidssteder

En FU-operatør arbeider i tilknyting til offshore petroleumsvirksomhet, både på norsk og utenlandsk sokkel, og er med både i lete-, utbyggings-, drifts- og stengningsfaen til et oljefelt.

Sentrale arbeidsoppgaver

Fjernstyrte undervannsoperasjoner (FU) omfatter en rekke arbeidsområder med fjernstyrte undervannsfarkoster og fjernstyrte undervannsverktøy. FU-operatørens hovedoppgave er å operere FU-farkosten, men arbeidsoppgavene består i tillegg av å vedlikeholde, feilsøke, reparere, skifte ut, installere, kontrollere og justere elektroniske, elektriske og hydrauliske styre- og reguleringssystemer. Faget karakteriseres ved at operasjonene under vann blir fjernstyrt fra kontrollstasjoner på overflaten.

FU-faget omfatter følgende generelle hovedaktiviteter under vann:

* Oppkobling av undervannsproduksjonssystemer og undervannsprosessanlegg

* Oppkobling av flytende produksjonsinnretninger

* Assistanse ved beskyttelse av rørledninger, ved boreoperasjoner, ved      installasjon av stigerør, ved legging av rør og kabler og ved plassering av  produksjonsenheter under vann

* Bergings- og redningsoppdrag, dykkerassistanse

* Inspeksjon av plattformer, rørledninger og undervannskonstruksjoner

* Nedgraving av rørledninger og kabler, operasjon, reparasjon og vedlikehold av satellittbrønner og prosessanlegg på havbunnen

Egenskaper

Du må ha kontinuerlig fokus på sikkerhet og forbedring av arbidsmiljøet. Arbeidet krever at du kan samarbeide og er nøyaktig. Det er også viktig med kreativitet for å finne løsninger på uforutsette problemer.

Bildet er av en ROV som heter INSTALLER

INSTALLER-TMS.jpg

Solo-front.jpg

Endret av Morfiril
Lenke til kommentar

TØMRERE BYGGER HUS. ikkje snakk om ting du ikkje har anelse om!

6994217[/snapback]

Beklager på det dypeste, O' hellige sintemann :wee: Tillat meg å omformulere. Hva jobber en snekker med? Og hva er yrkestittelen til de som hogger skog? Føler det ligger litt i ordene at en snekker snekrer og en tømrer driver med tømmer, men jeg tar visst feil (ikke sarkastisk(ikke ironisk)). Da sitter jeg bare igjen med de to spørsmålene ovenfor, da. Er tømrer og tømmermann to forskjellige ting? Aldri tenkt mye over den saken der. Jeg har vært med svogeren min (som jeg lenge har trodd er snekker) på jobb noen ganger, og det ser ut til at de har det umåtelig hyggelig, men selve arbeidet frister meg ikke. Han har eget firma med et par andre karer som ansatte og de setter opp eneboliger og tomannsboliger. Gøyalt å hjelpe de med grunnmuren og noen måneder senere se de legge siste fingeren på verket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...