Gå til innhold

Ny Core 2 duo-basert mid/high-end pc

Anbefalte innlegg

Hei Caliber.

Jeg synes du har funnet et meget bra oppsett. I denne prisklassen ser jeg ikke vits i å vente på Core 2 Quad eller Dx10. Disse vil ligge i de øverste prisklassene i starten og trolig øke prisen på hele PCen med 4-7.000kr. (geforce 8800GTS regner jeg med vil koste fra ca 4500kr ved lansering og Core 2 quad 2,4GHz regner jeg med vil koste fra ca 5-6000kr ved lansering)

Core 2 Quad har et par ekstra kjerner men det vil ikke bli utnyttet sånn uten videre. Spill må støtte det før det blir noen ytelseøkning. Jeg tror det er lurere å vente til det kommer spill som støtter det og oppgradere da. (selge den gamle brukt).

Det samme med Dx10 skjermkort.

Skjermkortet kunne kanskje vært oppgradert fra 7900GT 512MB til 7950GT 256MB. Det vil gi bedre ytelse og er i tillegg et par hundrelapper billigere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei Caliber.

Jeg synes du har funnet et meget bra oppsett. I denne prisklassen ser jeg ikke vits i å vente på Core 2 Quad eller Dx10. Disse vil ligge i de øverste prisklassene i starten og trolig øke prisen på hele PCen med 4-7.000kr. (geforce 8800GTS regner jeg med vil koste fra ca 4500kr ved lansering og Core 2 quad 2,4GHz regner jeg med vil koste fra ca 5-6000kr ved lansering)

Core 2 Quad har et par ekstra kjerner men det vil ikke bli utnyttet sånn uten videre. Spill må støtte det før det blir noen ytelseøkning. Jeg tror det er lurere å vente til det kommer spill som støtter det og oppgradere da. (selge den gamle brukt).

Det samme med Dx10 skjermkort.

Skjermkortet kunne kanskje vært oppgradert fra 7900GT 512MB til 7950GT 256MB. Det vil gi bedre ytelse og er i tillegg et par hundrelapper billigere.

7020198[/snapback]

Hei Simen1.

Takk for utfyllende svar. Jeg kommer ikke til å legge meg noe høyere i pris nei, så da mener du jeg burde gå for det oppsettet jeg har her? Hvor lang tid estimerer du før dx10, vista og core quad blir mainstream?

3d-kortet er et 7900 GTO, et nedklokket 7900 GTX, så ytelsesmessig legger det seg nok høyere enn 7950 GT vil jeg tro. Er ikke det er greit valg da?

Lenke til kommentar
Takk for utfyllende svar. Jeg kommer ikke til å legge meg noe høyere i pris nei, så da mener du jeg burde gå for det oppsettet jeg har her? Hvor lang tid estimerer du før dx10, vista og core quad blir mainstream?

3d-kortet er et 7900 GTO, et nedklokket 7900 GTX, så ytelsesmessig legger det seg nok høyere enn 7950 GT vil jeg tro. Er ikke det er greit valg da?

7020256[/snapback]

Jeg vil estimere at firekjerne blir vanlig (2500kr) rundt årsskiftet 2007/2008 avhengig av konkurransen. Vista blir lansert i januar, men blir neppe vanlig før etter et halvår. Dx10 skal vist komme med Vista men jeg er usikker på om det kommer fra starten av eller ikke. Det vil sikkert finnes minst ett spill som støtter Dx10 fra starten av, sikkert i forbindelse med støtte og promotering fra microsoft, men resten av haugen med spill vil nok først komme etter mot slutten av 2007.

Lenke til kommentar
7900GTO er bedre enn 7950GT ja.

7020314[/snapback]

Men stemmer det da? 7950GT er basert på samme brikke som 7900GTX og 7900GT og ligger ytelsemessig mellom disse. 7900GTO er vel ennå lavere klokket enn 7900GT. Så ytelsemessig rangert er det vel slik:

lavest

7900GTO

7900GT

7950GT

7900GTX

høyest

Lenke: http://www.tomshardware.com/2006/10/04/nvi...ance/page2.html

7900GTO har vel samme kjernehastighet som 7900GTX, men like "lav" minnehastighet som 7900GT. Det har også mer minne, som ikke utgjør noen forskjell i normale oppløsninger.

Lenke til kommentar

Trodde nå det var slik:

lavest

7900GT

7950GT

7900GTO

7900GTX

høyest

7900GTO er ut i fra det jeg har forstått et nedklokka 7900GTX. Ut i fra spekulasjoner er minnet klokket ned pga. problemer. Ergo er det feilvare av GTX, som fungerer som det skal med lavere volt og frekvens på minnet. Se denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=642539&hl= (understreker en gang til at det bare er spekulasjoner, men som for meg virker ganske realistiske) Skal ikke påstå så alt for hardt at dette er korrekt, men det er slik jeg har oppfattet det.

Edit: Leif

Se kortene testet opp mot hverandre på denne franske siden:

http://www.presence-pc.com/tests/nVidia-GeForce-7950-GT-479/

Om ikke teksten skulle være forståelig sier vel grafene/søylene sitt.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...