Elliot Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 Jeg fikk en masse datautstyr fra Databutikken.com i formiddag. Blant annet følgende: - MSI KT4U-BSR Hovedkort - AMD Athlon XP 2200+, SocketA - Taisol CGK760092 copperbase, cpu-cooler SocketA Jeg er middels datakyndig og trodde at det skulle gå greit å skru sammen komponentene.. Men den gang ei.. Er redd det faktum at pc'en skrur seg av etter kort tid skyldes at viften ikke er god nok.. Skal visstnok tåle opp til en 2,13 GHz prosessor.. Hadde goob mellom viften og cpu'en og det skulle være trangt nok.. Slet veldig med å få viften på plass.. Festemekanismen til viften var særdeles upraktisk.. Hvorfor biosen ikke oppdager harddisken før maskinen skrur seg av er egentlig det største mysteriumet.. Noen som har ideer om hva jeg kan ha gjort galt, og hvorfor ikke ting fungerer? Noen som kan anbefale en vifte som de med sikkerhet vet fungerer, og er grei å feste? På forhånd takk for svar, Elliot :smile: Lenke til kommentar
streeter Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 1: Sjekk at Hk'et ikke er stilt inn med manuell klokkefrekens som er mye under eller over det prosessoren egentlig skal yte. Har du kraftig nok strømforsyning? XP serien bruker mye strøm, og 300 - 350 watt, er vel omtrent minimum på disse prosessorene? For svak strømforskyning fører til spontane rebooter. 2: Det enkleste: Har du koblet strøm til harddisken? Har du stilt jumperen på harddisken til å stå på master? Samtidig som en evt cd-rom/dvd/brenner står som slave? (Hvis de er koblet på samme IDE kabel) Hvis begge er master eller slave, vil ingen fungere. Tommelfingerregel er HD som master. Så litt på hovedkortet: Sjekk at harddisk kabelen er koblet i en av de to gule som står ved siden av hverandre. Helst den som er merket ide 1 (evt. 0 hvis det er 0 og 1) Håper dette hjalp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå