Gå til innhold

Dele ekstern disk over nettverk

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg og lillebroren skal på lan. Nå er det bare ett hinder igjen. Det er å la han få tilgang til min eksterne harddisk over et offentlig lan og ingen andre. Grunnen er nokså enkel. Han har ikke harddiskplass nok til å kunne laste ned ting fra hverken lan eller nett.

Løsningen bør være slik at disken beskyttes av et passord og at den havner som en nettverksdisk på min datamaskin og at bare broren min kan endre innhold

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi vi ikke sitter vedsiden av hverandre. Dette er et offentlig lan som er for alle som kjøper bilett. Jeg fikk ikke plass vedsiden av han og det ville jeg ikke heller. Dette for å unngå ghosting (titte på motstanderen under spilling)

EDIT: og disken er ustabil. så jeg vil ikke bytte mellom maskinene, Dessuten er den en del av systemet mitt siden spillene er innstalert på den (broren har sine spill på sin disk)

Endret av Thor.
Lenke til kommentar
Fordi vi ikke sitter vedsiden av hverandre. Dette er et offentlig lan som er for alle som kjøper bilett. Jeg fikk ikke plass vedsiden av han og det ville jeg ikke heller. Dette for å unngå ghosting (titte på motstanderen under spilling)

EDIT: og disken er ustabil. så jeg vil ikke bytte mellom maskinene, Dessuten er den en del av systemet mitt siden spillene er innstalert på den (broren har sine spill på sin disk)

6992355[/snapback]

Ok.. da har jeg ingen forslag..

Lenke til kommentar

Ganske enkelt gi den et share, med et brukernavn som bare broren din kjenner til. Jeg regner med at du ikke kan dette, så først og fremst:

1. Skru av simple file sharing, det gjøres i Tools i et explorer vindu

Tools->Folder Options->View->Simple File Sharing (recommended)

Huk den av hvis den ikke allerede er det.

2. Lag en bruker med passord som broren din kjenner, sett denne til Limited Account.

3. Deretter finner du disken din i explorer (My Computer)

Høyereklikk->Sharing and Security->Share This Folder

Og gi den et navn som er lett å lete frem.

Trykk Permissions

Fjern everyone, legg til broren din sin nye bruker, og velg "Full control"

Trykk ok, og ok igjen.

Nå har du delt mappen, og bare brukeren til broren din har tilgang.

4. For at broren din nå skal kunne bruke den, må han trykke i et hvilket som helst explorer vindu

Tool->Map Network Drive

I folder skriver han "\\[din datamaskin sitt navn eller IP adresse]\[Navnet du ga disken]

Og deretter trykker han "Connect using different user name"

og skriver inn brukernavnet og passordet til den brukeren du laget.

Og så burde det dukke opp en ekstra harddisk hos han, som er harddisken din.

EDIT:

For at han ikke skal kunne logge inn på din maskin med dette brukernavnet:

Start menu->Programs->Administrative Tools->Local security policy

"Deny logon locally" her legger du til brukernavnet til den brukeren du laget.

og så skal alt være i orden.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...