Gå til innhold

Forsøk på (dyster) stemningsskildring


Anbefalte innlegg

Var på vei til min andre dag på utplassering på skole (lærerstudent), og vi fire som samarbeidet hadde et undervisningsopplegg på gang. Dette skulle dokumenteres, og da tok jeg med meg et kompaktkamera for å gå dette gjort, dSLR var for stort.

 

På veien kom jeg over en fugl (kråke) som satt i en tretopp litt av gårde, og dermed plukket jeg likegodt frem kompaktkameraet mitt for å sjekke om jeg fikk tatt bilde av dette.

 

Det er litt støy på dette bildet av den grunn at jeg måtte fyre opp isoen et par hakk, og det gikk ikke an å maskere vekk i etterbehandlingen. Den "månen" er mest sannsynlig en vanndråpe som havnet på linsen, men jeg synes den gav en fin stemning.

 

Hva syns så folket, og har dere noen tips til hvilke lure tricks jeg kan benytte i etterbehandlingen? Meningen er, som nevnt i overskriften, å fange en litt "dyster" stemning.

 

Edit: Leif.

post-29517-1159891593_thumb.jpg

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du brukte blitz så er nok månen en dråpe eller et støvkorn et lite stykke foran objektivet. Støyen kan du fjerne med noise ninja eller tilsvarende program.

 

Når det gjelder dysterheten så tror jeg det vil hjelpe å justere litt på farver og kontrast. Det er også litt dumt at fuglen har nebbet i retning ut av bildet, da ser det ut som den har tenkt å flykte.

 

Altså litt for grått og kjedelig men med potensiale.

Lenke til kommentar
Siden du brukte blitz så er nok månen en dråpe eller et støvkorn et lite stykke foran objektivet. Støyen kan du fjerne med noise ninja eller tilsvarende program.

 

Når det gjelder dysterheten så tror jeg det vil hjelpe å justere litt på farver og kontrast. Det er også litt dumt at fuglen har nebbet i retning ut av bildet, da ser det ut som den har tenkt å flykte.

 

Altså litt for grått og kjedelig men med potensiale.

 

Det du sier med dråpen stemmer nok. er Noise Ninja et gratis-program eller?

Skal forsøke med litt justeringer, så lærer jeg meg kanskje litt bildebehandling også.

 

Det med nebbet til fuglen har du helt rett i. Av en eller annen merkelig grunn har jeg hele tiden sett for meg at nebbet peker innover, men det var altså innbilling.

 

Du skal ha mange takk for innspill, og kom gjerne med flere (dette gjelder for alle, negative eller positive blir vel tatt i mot) så skal jeg se om jeg får til noe spennende i diverse bildebehandlingsprogram.

Lenke til kommentar

Noise ninja må man betale for, de har en demoversjon men den er bare brukbar for å vise hvor bra det fungerer, det lager vannmerker på bildet.

 

Neatimage har en demoversjon som kan lagre bilder men med høy komprimering. Det finnes mange andre programmer også, men disse to er blant de mest kjente.

 

Her kan du se en test av ganske mange programmer:

http://www.michaelalmond.com/Articles/noise.htm

Lenke til kommentar
Bra utgangspunkt.. Jeg tok meg friheten til a lage noe helt annet ut av bildet siden jeg likte det sa godt..

 

Hehe, det er bare til å slå seg løs. Likte godt den litt maleriske stemningen du fikk frem i bildet, selv om, som du sier, stjernene kanskje var litt for sterke i forhold til resten. Jeg kommer naturligvis til å studere det du har gjort for så å prøve å rappe ideene dine, men det går jeg utifra at er greit for deg ;)

 

Godt gjort å få vekk litt av de renne-stripene som avslører at "månen" ikke er en måne, sånn egentlig.

Lenke til kommentar
Hehe ahh, hvis du vil ha .psd sa si ifra..

 

Jeg lagde en ny versjon med ned dempede stjerner, syntes det ble bedre na... Men si ifra hvis du vil ha .psd..

 

eneste jeg er litt pissed over er kvaliteten pa stjernene.. Men bleh..

 

Ja takk, tar gjerne PSDen på jobben din jeg. Når det gjelder det du er pissed for så er det ikke så farlig, du har gjort masse stæsj med et bilde som du ikke engang selv har tatt, synes det var vennlig gjort jeg.

 

Og om andre har lyst å prøve seg på det samme bildet er det bare å sette i gang. Har desverre ikke noen større versjon av bildet, siden det er et lite utsnitt fra et to-megapiksels-bilde...

 

Edit: Og blir det mange nok som gjør noen bilder kan det hende jeg lager meg et 3*3 collage med originalbildet i midten og diverse modifiserte ting rundt. Og putter det opp på veggen hjemme (narsissistisk jeg?)

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...