Gå til innhold

Prosjekt: Kapitalismen, Sosialismen og Kommunismen

Anbefalte innlegg

Skal starte et prosjekt som kommer til å kreve masse kreativitet som følge av at det er bare 2 skuespillere. Ettersom jeg ikke er av det mest kreative hjørnet, så tenkte jeg at noen hadde noen idèer her.

Filmens mål er å introdusere, drøfte og diskutere Kapitalismen (iforhold til) og Kommunismen. Sosialismen skal komme litt i skyggen, men det skal fortelles om. Jeg vil ta ibruk ironi og humor så mye som mulig for å beskrive de forskjellige ideologiene og eksempler fra de ulike samfunnene.

Har liten anelse på hvordan jeg skal begynne, eller hva jeg skal idetheletatt filme. Intervju? Problemet er at Karl Marx er død og at jeg har ikke umiddelbar adgang til Universitetet i Bergen.

Noen innspill?

Et tilleggsspørsmål. På videokameraet (eller på fjernkontrollen) har man ofte en knapp som heter Audio-dub som bruker til å legge inn ekstra lyd på som oftest allerede filmede scener. Som oftest er dette kommentarer. Jeg bare lurte på om det var mulig å gjøre det samme i Premiere Pro der man har bedre kontroll osv.

Da tenker jeg på å spille av der jeg skal snakke slik jeg ser hvor jeg snakker slik at timingen blir flott. Har enda ikke funnet en måte å gjøre det på.

Endret av Edmund Blackadder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kunne jo blitt interesant hvis dere var tre. Hvor en var staten og de to andre var aktører i samfunnet. Dette kan fremstilles litt enkelt med feks med fortfilm og smurfestemmer.

Feks, kan man jo vise en film hvor aktør A jobber å sliter, men hver gang A har fått resultat av sitt arbeid (finn på noe enkelt som feks plukking av poteter) kommer staten og tar en del av det å gir det til aktør B (som bare ligger å later seg) som et eksempel på sosialisme.

Kommunisme kan være at staten kommer å tar alle tingene til begge aktørene, og hver gang de trenger å bruke en ting i arbeidet sitt feks spade til å spa opp potetene må de spørre staten om lov til å låne den.

Kapitalisme, kan faktisk være så enkelt at begge eier sitt eget utstyr å begge får resultatene fra akkurat det arbeid de selv gjør.

Men du bør helt klart prøve å lage noe enkelt litt tøysette, for å prøve å forklare ideologiene på en dypere måte i en kortfilm er vanskelig å få til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Enig i at et lite skuespill ala det modin sier kunne vært tingen, men jeg ville ikke brukt hans noe unyanserte vinkling :)

Vet ikke hvilket nivå dette skal ligge på, men jeg tipper det er ganske basic ?

Økonomiske modeller er ikke lette temaer å hanskes med.

Hva med å lage et 'holmgang' program, med debatantene Karl Marx og Adam Smith ? Skriv en god dialog (debatt), men ta utgangspunkt i _filosofien_, og legg handlingen til ca 1800 tallet (noen år etter at Adam døde, noen år før Marx blir født)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...