Gå til innhold

Trenger mobiltelefon med "god dekning"

Anbefalte innlegg

Trenger en mobiltelefon som ikke er alt for kresen på mottaksforholdene. :)

Hva annet som er av "tilbehør" på mobilen er uinteressant, mobilen skal bare brukes på en hytte hvor dekningen er elendig. En telefon med ekstern antenne er derfor høyst aktuell.

Jeg vet at det er forskjell på abonnementer, og at det finnes forsterkere av ymse slag, men her er det snakk om selve telefonen som bør ha godt mottaksforhold.

Per nå brukes en eldgammel Motorola med lang, ekstern antenne - denne tar lekende lett inn nettet, mens mine mer moderne telefoner med innebyggede antenner ikke har sjans i havet om å få dekning. På den gamle mobilen er imidlertidig skjermen så dårlig at mobilen er håpløs å bruke.

Noen som har et tips om en mobiltelefon som utmerker seg med svært gode mottaksforhold for GSM?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt klart at du trenger ekstern antenne.

De innebyggede er gjerne mindre enn de eksterne, og mange velger ofte modellene med innebygget antenne for utseende-messige grunner, samt at det tar mindre plass.

Nokia 6101 er en god telefon med ekstern antenne.

Regn med at du må betale for kamera, mp3-spiller og slikt med for å få den telefonen som har best dekningsforhold.

Et eksempel er når bestefar skulle ha seg ny mobil. Han skulle ha store taster, og skulle kun ringe. Han endte opp med Nokia 6070, med EDGE, VGA-kamera med video-funksjon og mp3-spiller.

Er ikke alltid like lett å finne hva du ønsker for en billig penge.

Men se på 6101, det er en god telefon, med ekstern antenne.

Synes jo også at telefonen bør ha en viss grad av gode spesifikasjoner, da det også ikke hjelper med kun godt dekningsforhold hvis mobilen i seg selv er noe skrot.

Håper det hjalp litt ihvertfall.

Nå er det sovetid nå. :thumbup:

Hilsen,

tissedam!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for svar, tissedam.

Ulempen med Nokia 6101 er at den er så liten - telefonen skal også brukes av mine gamle foreldre, som er skrale til bens og sinns og i synet. Min utgamle far kommer antageligvis til å knote voldsomt med knappene og min halvblinde mor vil neppe like skjermen. :cry:

Tar svært gjerne imot tips om flere telefoner med ekstern antenne (og "god dekning") - må vel være flere mobiler enn Nokia 6101 som fortsatt har ekstern antenne?

Endret av el_cash
Lenke til kommentar
Ulempen med Nokia 6101 er at den er så liten - telefonen skal også brukes av mine gamle foreldre, som er skrale til bens og sinns og i synet. Min utgamle far kommer antageligvis til å knote voldsomt med knappene og min halvblinde mor vil neppe like skjermen.

7080437[/snapback]

Har du sett telefonen? 6101 har store, gode taster. Selv om den er billig har den fargeskjerm, og svart på hvit er bedre å lese for de med dårlig syn enn grå på grå.

Om de skal bruke den til ringing er det ikke verre enn å slå nummeret med de store tastene og trykke på den store, grønne tasten. :)

Når det kommer til dekning, det har også mye å si hvordan du holder telefonen. Jeg ser nemlig alt for mange som holder direkte på antennen. Bare å holde telefonen riktig gir bedre dekning. Det kan også være lurt å teste en operatør fra hvert av nettene (Telenors og NetComs) siden dekningen ofte er veldig forskjellig.

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar

Jepp. Det er ikke sikkert både Telenor og NetCom har dekning der du er. Men siden du får inn signaler på din gamle Motorola regner jeg med du har "riktig" operatør.

Diggbart når vi er på hytta, og jeg har 3-4 dekningsstreker mens mamma og pappa må slite for å finne punktet hvor de har dekning. (ja, det er ET punkt de har dekning).

Forøvrig har jeg Telenor-dekning og de har NetCom.. (var hvertfall sånn sist gang vi var på hytta)

Lenke til kommentar
Ulempen med Nokia 6101 er at den er så liten - telefonen skal også brukes av mine gamle foreldre, som er skrale til bens og sinns og i synet. Min utgamle far kommer antageligvis til å knote voldsomt med knappene og min halvblinde mor vil neppe like skjermen.

7080437[/snapback]

Har du sett telefonen? 6101 har store, gode taster. Selv om den er billig har den fargeskjerm, og svart på hvit er bedre å lese for de med dårlig syn enn grå på grå.

Om de skal bruke den til ringing er det ikke verre enn å slå nummeret med de store tastene og trykke på den store, grønne tasten. :)

Når det kommer til dekning, det har også mye å si hvordan du holder telefonen. Jeg ser nemlig alt for mange som holder direkte på antennen. Bare å holde telefonen riktig gir bedre dekning. Det kan også være lurt å teste en operatør fra hvert av nettene (Telenors og NetComs) siden dekningen ofte er veldig forskjellig.

7080584[/snapback]

Ja, var det jeg mente også.

Per dags dato er vel det den telefonen som egner seg best for de eldre, som samtidig har en ekstern antenne.

Det blir jo bare mindre og mindre telefoner med ekstern antenne, så dette er vel noe av det siste vi ser til slike telefoner, ihvertfall egnet for de eldre. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...