Gå til innhold

Øretelefoner og dedikert forsterker?

Anbefalte innlegg

Hei ..

Har planer om å gå til innkjøp av hifi-hodesett om ikke lenge - sitter og leser reviews og støtt og stadig nevnes det at noen er mer tungdrevet enn andre. (dette betegnes vel i ohm - jo flere ohm desto mer tungdrevet?)

Har tenkt å bruke de på anlegg - og da er spørsmålet om jeg egentlig har behov for en ekstra dedikert hodetelefonforsterker eller om hodetelefonutgangen på forsterkeren er kraftig nok til å drive hodesett i 200-400 ohm?

Endret av BareGjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den siste der ville jeg nok ihvertfall hatt en amp til, ja, ellers kan du like gjerne spare pengene og kjøpe en mer lettdreven en.

Sånn generelt, kan du si det er tyngre å drive et sett med høyere impedans, ettersom en forsterker gjerne leverer mindre strøm i høyere impedanser. dB per watt er også et mål å se etter, men når det gjelder lyd, så hjelper det vel fint lite å se, eller lese..

Lenke til kommentar

Jeg ser etter hodetelefoner i samme prisklasse selv, og har selv vurdert Grado SR-125 og Sony MDR-V700DJ i tillegg til de du har nevnt.

Så lenge du ikke skal bruke de til portabelt utstyr er ikke impedansen så veldig mye å bekymre seg over.

Jeg håper at noen med erfaringer med hodetelefoner av de nevnte merker kan poste her. :)

Lenke til kommentar

Må si at jeg også vurderer grado sr-125 - stikker til usa i morra og har sett litt rundt på prisen her vs der. Jevnt over så er prisene faktisk ganske like, men grado sine er av en eller annen grunn billigere der.

Skal iallefall plukke opp et par grado-60 som kompis til ipoden min - også snuser jeg litt på enten sr125, Grado SR 225 eller 325i. Finner jeg ut at jeg skal ha noe annet enn grado så kjøper jeg like greitt her til lands.

Lenke til kommentar

I dag kjøpte jeg hodetelefoner.

Valget mitt falt på en kandidat jeg ikke engang hadde vurdert, et sett med Sony MDR SA-1000.(1795 kr)

Jeg hørte på Sennheiser HD 595, og for meg hørtes det ut som en dyrere utgave av Koss Porta Pro pga at de hadde fyldig(overdreven) bass.

Samtidig hørte jeg på Grado SR 80, og de var mye mer nøytral og hadde lyd etter min smak.

Jeg har lest på internett at det kan svare seg å kjøpe Grado fra utlandet, og da spesielt U.S.A. Så hvis jeg var deg ville jeg nok valgt et sett fra Grado, og da kanskje SR-225 pga at det er rimeligere der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...