kilogram Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Norske Jon Lech Johansen har satt seg som mål å lage en klone av Apples DRM-beskyttelse for iTunes. Les mer Lenke til kommentar
Troy Henrik Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Han er seriøst rå, viser hvem som er sjefen Keep up the good work! Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Så er DRM positivt hvis det bare er laget av en hacker? Geir Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Hva sier lovverket om at man "reverse engineer'er" teknologi og lager en klone? Jeg vet at BIOS'en i IBM-PC i sin tid ble klonet på denne måten, men det er jo over 20 år siden. Tilsynelatende hagler jo søksmål om patenter og hva jeg ikke vet disse dager Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Hehe, jada, mannen som er imot DRM.. Bare han får nok penger, så er det OK. Lenke til kommentar
Hawko Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Hehe, jada, mannen som er imot DRM..Bare han får nok penger, så er det OK. 6990829[/snapback] [Fyll inn riktig svar her] makes the world go around. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Hvorfor bruke tid paa aa klone DRM-en, naar man kan bruke tid paa knuse den? Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Hvorfor bruke tid paa aa klone DRM-en, naar man kan bruke tid paa knuse den? 6990891[/snapback] Hvorfor bruke tid på å binde æ, ø og å opp mot tastaturet når man kan bruke tid på rekompilere kjernen for å få bedre benchmark-tall? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Hvorfor bruke tid på å binde æ, ø og å opp mot tastaturet når man kan bruke tid på rekompilere kjernen for å få bedre benchmark-tall? 6990975[/snapback] Jeg skulle gjerne hatt de tre bokstavene jeg, men Maskinen finner ikke HDD saa jeg kjoerer fra en Live-CD Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Enda en som gir seg ut for å gjøre noe for folket, men som egentlig bare er ute etter å tjene penger. Nå viser det seg at han har sunket minst like dypt som Apple og de andre selskapene. DRM er noe dritt som bør være forbudt. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Om Johansen lykkes, vil Apple effektivt fjernes som en påkrevd mellommann for å selge musikk på iPod-er. Mulig jeg er helt på jordet nå, men MÅ man kjøpe musikken igjennom iTunes for å kunne høre den på iPoden? Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Artikkelen mener vel "for å selge musikk på iTunes." Men hvorfor er dette positivt? Er ikke DRM et onde for oss forbrukere uansett hvem som lager det? Lenke til kommentar
Drittsekken Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Jeg er ingen ekspert (har vel aldri tatt i en iPod, muligens sett en en gang), men det dette går i er vel at man på iPod bare kan spille sanger som har DRM. Disse får man bare tak i på iTunes. Det Jon har fått til nå er at andre aktører kan legge inn DRM på sine sanger og kunne spille dem på iPod. La oss håpe (for alle iPod eiere) at denne muligheten blir gjor tilgjengelig for forbrukerne og ikke bare et annet stort selskap som vil tjene penger på å selge musikk. PS: kan være jeg har missforstått noe her Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Siden han kan lage apple drm kan han helt sikkert også fjerne den... Koslig om han hadde gjort det istede. Lenke til kommentar
Fangs78 Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Bare for å oppklare : - iPod kan spille av filer som IKKE er DRM beskyttet (såklart) - Den kan IKKE spille av musikk som har DRM som IKKE er laget av Apple - Som da gir : De som vil selge musikk med DRM til iPod brukere, kan ikke gjøre dette utenom Apple som mellommann. Ergo : Dette er ingen GLAD-nyhet for forbrukerne, utenom det at de "slipper" å kjøpe musikken sin fra Apple, noe som gjør at Apple ikke har monopol på iPod-brukerne lenger... Du kan fint kjøpe musikk fra nettet som ikke har DRM og spille av på iPod (såklart). Lenke til kommentar
johncl Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Jepp, ville bare bekrefte dette som fangs sier her. Det er et godt tiltak å gjøre teknologi tilgjengelig for alle slik at hvem som helst kan konkurrere med Apple med å levere beskyttet materiale. Det værste ondet vi har her i den digitale verden er at et selskap tar rettighetene til en teknologi - noe som f.eks. Frauhofer gjorde med mp3 i sin tid, og GIF led samme sjebne tidligere. Heldigvis er kreftene store nok til å knekke disse monopol-tendensene. Konkurranse er bra for utviklingen. Lenke til kommentar
EirikLF Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 DRM til ITunes er knekket: https://www.diskusjon.no/index.php?act=ST&f...=0#entry6971518 Ikke noe stort problem. Poenget med dette er først og fremst konkurranse, slik jeg forstår det. Mannen er ikke for DRM, men ikke for Apple heller. Det vil nemlig være veldig, veldig vanskelig å kunne selge musikk på samme måte og med tilsvarende priser som ITunes uten DRM, grunnet att musikkselskapene vil protestere. HVis man da legger til DRM, vil ikke iPodene kunne spille dette fordi det ikke er DRM fra Apple. Defor lager han en DRM koder som skal ligen så mye på Apple sin, att andre selskaper kan bruke denne koden til å selge DRM musikk som gå til iPod. Litt mer konkuranse mao. Dessuten blir man nok mer skeptisk til DRM når det blir å til de grader overkjørt av hackerne. Man kan jo tross alt fjerne og legge til DRM som man vil hvis dette blir mulig. Hadde han lagt ut denne som Open source i tillegg til å gi det til bedriftene, hadde dette vært nesten udelt positivt etter mitt syn. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 (endret) Karer som Jon bryr seg lite om penger.. Han vil *kode/programmere*. Det er det som er drivkraften.. Alle som er noen j**ler til å kode ("maskinkode") vil aldri ha noe problem med DRM eller hva-det-måtte-være. Hvorvidt DRM er en god ting er ett annet spørsmål. For de av dere her som om noen år er ferdig på BI og går i dress, så vil jeg tro dere vil synes det er fint med all teknologi som sikrer inntekten til firma(ene) deres. Endret 3. oktober 2006 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Fjodorgrim Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 (endret) DRM is the mark of the beast :-) :-P Forresten så burde han ABSOLUTT opensourca DRMen .. Slik at Linux ikke blir left out når DRM kreves for alt mulig.. Skjønt hvis en type DRM ble opensource'a ville den vel være for enkel å fjerne for alle folk :-| Et vannmerke er igrunn bedre beskyttelse enn DRM .. Da kunne mp3 filene vært lettere å spore for RIAA hvis man spredde dem på nettet .. Men man kunne fortsatt brukt dem helt som man ville .. !! Endret 3. oktober 2006 av Fjodorgrim Lenke til kommentar
Pera86 Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 DRM is the mark of the beast :-) :-P Forresten så burde han ABSOLUTT opensourca DRMen .. Slik at Linux ikke blir left out når DRM kreves for alt mulig.. Skjønt hvis en type DRM ble opensource'a ville den vel være for enkel å fjerne for alle folk :-| Et vannmerke er igrunn bedre beskyttelse enn DRM .. Da kunne mp3 filene vært lettere å spore for RIAA hvis man spredde dem på nettet .. Men man kunne fortsatt brukt dem helt som man ville .. !! 6995335[/snapback] dersom man vil spre sangene anonymt, ville det være vanskelig å fjerne et vannmerke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå