Gå til innhold

Drar peltier strøm?

PTRN

Anbefalte innlegg

Som de fleste sikkert har sett så har jeg lagt ut en post der jeg lurer på om diverse ting om peltier.

Jeg fikk vite at den flytter så og så mye varme/watt.

Regnte med at det stemte, men senere så jeg ett peltier (som jeg vurderer å kjøpe) som det stod at dro 17.5amps, men min strømforsyning (Chieftech 340 Watt) bare gir 15amps!

Hvordan går det da? Må jeg skaffe meg en ny og kraftigere strømforsyning, eller er det bare jeg som... driter meg ut :razz:???

Alle svar mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-11-03 00:53, skrev krisfred:

Peltieren vil dra mindre strøm ved 12 volt enn ved 15 volt. Den vil trekke ca 14 ampere ved 12 volt (forutsatt at den opprinnelig skal kjøres på 15 volt)
:)

Men husk at hvis du senker spenningen så vil også effekten synke...

Hvilken strøm et peltier-element trekker er avh. av mange faktorer, spesielt temperaturen på den varme siden. Må nesten kobles opp i praksis ;)

minimum payne: Hva er ødelagt da ? Går vel greit å fikse den, en slik strømforsyning er jo veldig enkelt oppbygd. =)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-03 02:29, skrev Pettern800:

Hvis det er så velete med peltier, er det da noen vits for meg å kjøpe det? Noen som veit om noen andre steder hvor de selger slike strømforsynere, syntes det var litt dyrt seh....

Peltier element er igrunn for avanserte brukere, blir de montert/brukt feil så kan det føre til store skader på pc, hjem og liv. Mister du f.eks kjølingen på den varme siden, så kan brann oppstå.

Er lett å ødelegge et kostbart peltier element.. Det er svært viktig at det monteres riktig.

Med mindre du er en reodor felgen type og kan fikser strømforsyningen din osv selv, så er bruk av peltier element dyrt, ja.

Mener ikke å skremme deg, hvis du er interessert så er det igrunn bare å hive seg på det og prøve ut :) Lærer underveis!

Lenke til kommentar

hondaen, det er peltier elementet som e ødelagt, tipper loddinger inni er ryki. kom borti voltreguleringa uten å vite det med foten, hadde strømforsyninga på gulvet foran meg, elementet fikk full volt, og sluttet å fungere.

jeg vet ikke om andre webbutikker som selger 226 watts elementer , så får bare vente og se om det kommer noen?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-03 03:07, skrev minimum payne:

hondaen, det er peltier elementet som e ødelagt, tipper loddinger inni er ryki. kom borti voltreguleringa uten å vite det med foten, hadde strømforsyninga på gulvet foran meg, elementet fikk full volt, og sluttet å fungere.

jeg vet ikke om andre webbutikker som selger 226 watts elementer , så får bare vente og se om det kommer noen?

http://www.netconnection.no har 226 Watts peltier :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-03 10:06, skrev MrA|:

Btw hondaen, hva skjer hvis peltiern slokker med blodklokkinga i gang? Såklart på en AMD Athlon (med temperatur _beskyttelse_
:D
)

Da blir det havari etter få sekunder..

Ødelagt cpu og hovedkort kan man regne med.

Nei skal ikke være lett :-|

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...