Gå til innhold

G80 kommer neste måned?

Anbefalte innlegg

Yepp, men jeg håper mange kommer med DX10 oppdateringer og støtte for dette.. bedre ytelse er vel et av hovedmomentene for DX10 .

6990577[/snapback]

Bare så det er klart...

Ingen av dagens DirectX 9 kort kommer til å støtte DirectX 10

edit: Hvis det er spill du tenker på så tviler jeg på at de gidder å skrive om hele grafikkmotoren på spill som allerede er gitt ut.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Microsoft har hittil kun lovet at Windows Vista vil fungere med DirectX 9.x, mens det er uvisst om versjon 10 vil være tilgjengelig umiddelbart ved Vista-lanseringen. Trolig blir DirectX 10 tilgjengelig via Windows Update først noe senere.

Dersom dette stemmer blir dermed G80 en noe mer symbolsk lansering, siden man ikke umiddelbart får utnyttet hele potensialet til brikken.

Altså, den brikken vil vel by på mer forbedring av ytelse og ikke bare DirectX10-støtte? DirectX10 byr da ikke på så mye nytt, men noen nye effekter. Brikken bør by på solid ytelseforbedring for DirectX 9 og OpenGL 2.0.
Lenke til kommentar
DX10 vil ikkje gi noko særleg betre ytelse som folk trur. Dei bare reduserer litt overhead ergo ikkje merkbart. Husk og at du kjører eit gigantisk operativsystem i bakgrunnen og.

6990704[/snapback]

:hmm:

Ikke mer å si til det innlegget der. Virker ikke som om du har fått med deg hva DX10 er for noe. DX10 bygger ikke på kompatibilitetsbiter slik som DX9. Enten støtter man DX10, eller så gjør man det ikke. Dette vil gi kodere en lettere hverdag uten tvil. Det "gigantiske" operativsystemet du snakker om vil laste seg av, omtrent på samme måten som spillkonsoller, og trenger dermed mye mindre ressurser. Du kan jo selvfølgelig velge å kjøre begge deler og ikke avlaste, men da er det bare å forvente at ytelsen går ned med en gang.

Lenke til kommentar

Operativsystemet er det som har ansvar med trådfordeling og du vil nok enda oppleve at operativsystemet stjeler nokre få tråder til feks msn, irc eller kva du har i bakgrunnen. Konsoller lar alt gå til spelet aleine.

Og for å ikkje nemne at sjølv om programmer sover i bakgrunnen så spiser dei MYKJE minne.

Og at DX10 blir skreve heilt frå scratch betyr ganske troleg at dei vil få vekk overhead som har kome i vegen i det siste.

Når du har holdt på med eit prosjekt som du bare byggjer og byggjer på så oppdager ein seinare at her og der har det blitt gjort eindel design messige feil. Og då er det ofte lettare å starte heilt på nytt og bruke den kunnskapen ein har for å få det rett.

Lenke til kommentar
Operativsystemet er det som har ansvar med trådfordeling og du vil nok enda oppleve at operativsystemet stjeler nokre få tråder til feks msn, irc eller kva du har i bakgrunnen. Konsoller lar alt gå til spelet aleine.

Og for å ikkje nemne at sjølv om programmer sover i bakgrunnen så spiser dei MYKJE minne.

6991371[/snapback]

Hva i alle dager er det du snakker om? OSet stjeler threads. Mener du CPU tid eller?.

OSet har ansvaret med fordelig av CPU tid for å få til en tilsynelatende multithreading effekt.

Som sagt tidligere så bryter DX10 med tidligere DX9 og det vil derfor ikke bli nødvendig å skrive støtte for gamle muligheter som "ingen" bruker lengere. Det vil da bli enklere og drivere. fks shadere er et must, du kan ikke få noe på skjermen uten at en shader kjøres.

Samtidig introduserers Geometry Shader som har som vanvittige muligheter, og kan gi helt fantastisk hastighetsøkning særlig innen GPU fysikk, men også andre ting og tang.

Og som også er pekt ut av andre så finnes det også andre API en DG for å vise grafikk fks OGL. Og jeg tviler sterkt på at Nvidia som virkelig omfavner OGL lager en ny serie uten støtte for noen nye OGL ext.

GS til OGL eller noe.

EDIT: nye ogl ext. kan man også bruke fra windows xp og sikkert windowser tilbake til win95... hvis du finner en driver da. :)

Endret av Giddion
Lenke til kommentar

Dette blir helt feil.

Et OS inneholder bl.a. en scheduler som fordeler CPU-tid til ulike prosesser. Hvis du har MSN og og en IRC-klient kjørende, så er det scheduleren som tildeler disse tid på CPU-en. Når du kjører et spill vil prosessen kjøre med en høy prioritet og OS-et vil gi spillet tilstrekkelig med ressurser, så lenge du ikke kjører noe som har høy prioritet i bakgrunnen.

Det er ikke noe unntak for spillkonsoller. De inneholder også et OS med en scheduler som fordeler CPU-tid. Det er ikke "konsollen" (hva nå "konsollen" er) som "lar" et spill kjøre "alene". ;)

Lenke til kommentar

Nei. Hvis du går inn i "spillmodus" i Vista fryses de andre prosessene som spillet ikke trenger. Det er det som er hele poeneget mitt med at man vil kunne utnytte spillpotensialet til en PC med DX10 via Vista.

Lenke til kommentar
Litt på tynn is her.. men vil ikke et DX10 kort emulere DX9 i software eller noe i den duren  siden DX10 ikke er "bakoverkompatibelt"  eller  kan DX10 kort bruke DX9 ..  .

.. en emulering vil vel holde ytelsen litt tilbake eller ?

6990250[/snapback]

DX10 kortene vil "emulere" som du kaller det DX9 raskere enn noe annet kort tilgjengelig i dag! Det sier hvertfall de fleste stedene jeg har lest... og forundrer meg absolutt ikke.

Lenke til kommentar

Nei. Hvis du går inn i "spillmodus" i Vista fryses de andre prosessene som spillet ikke trenger. Det er det som er hele poeneget mitt med at man vil kunne utnytte spillpotensialet til en PC med DX10 via Vista.

6991924[/snapback]

Denne funksjonen er jeg som tidligere uttalt skeptisk til (jeg vil kjøre prosesser spillet ikke trenger, feks email-prog, musikkavspiller, dc trillian osv), ser heller ikke at OSet bruker særlig mye CPU-tid om det står og idler, 1% har liksom ikke så mye å si.

Men denne funksjonen har kanskje ikke så mye å gjøre med DX10 direkte..

AtW

Lenke til kommentar
Yepp, men jeg håper mange kommer med DX10 oppdateringer og støtte for dette.. bedre ytelse er vel et av hovedmomentene for DX10 .

6990577[/snapback]

Bare så det er klart...

Ingen av dagens DirectX 9 kort kommer til å støtte DirectX 10

edit: Hvis det er spill du tenker på så tviler jeg på at de gidder å skrive om hele grafikkmotoren på spill som allerede er gitt ut.

6990621[/snapback]

CCP kommer med 2 utgaver av sitt EVE Online nå i år. Det gamle DX9 baserte som vil hele "Classic" og en DX10 utgave for de som vil ha oppgradert grafikk og mer eyecandy.

Lenke til kommentar

Lurer litt på hvordan DX 9 ytelsen til dette kortet er, jeg. Det blir vel kanskje den ebste pekepinen på hvor mye DX støtten i seg selv hjelper (vet det handler mye om tilpasninger her, men likevel)

Dessuten er det nok nettopp denne ytelsen som kommer til å avgjøre hvor mye som selges av disse før Vista kommer.

Dessuten har vi alle sett de fantastiske bildene av denne grafikken, og att det skal ta igjen XBox 360, men hvis det kreves 250Watt skjermkort for det, er det ikke så bra likevel.

Lenke til kommentar

Konsoller har ikkje operativsystem(utenom Xbox360). Det er bare *EIN* prossess som tar alle trådene.

Og eit spel blir SJELDENT automatisk kjørt meg høg prioritet av tråder. Men den ytelsen som går til andre prosseser er minimal. Men eg vil påstå den er større enn det å gå frå gammal DX til heilt ny. Og sjølv om du går inn i spelmodus på Vista så har det slukt mykje minne! Det går ikkje ann å fjerne eit programm frå minne og la det framleis sove. Du kan skrive det til virtuelt minne men det tar tid og maskina blir evig treigt når du kjem tilbake til programmet.

Lenke til kommentar
Alle spillbokser har et OS.

6992252[/snapback]

Jaja, men ikke på samme måte som PC!

Og DX10 kortene kommer til og knuse DX9 kortene når det gjelder og vise DX9 materiell! Det sier seg jo nesten selv, ingen gidder og kjøpe ett kort som vil yte dårligere enn det de har nå det neste halvåret! :p

Lenke til kommentar

6991924[/snapback]

Det hørtes, for å være helt ærlig, helt latterlig ut :)

Windows har alltid swappet programmer til disk hvis de er idle og man trenger mer ram. Hvis programmene kjører så er det gjerne en grunn til det? ;) Hadde tatt seg ut hvis windows terminerte den fine downloaden din bare fordi du startet ett spill :p

DX10 har etter det jeg har fått med meg bl.a. en annen drivermodell enn det som finnes nå for å ha mindre lag mellom spillet og hardwaren.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Windows har alltid swappet programmer til disk hvis de er idle og man trenger mer ram. Hvis programmene kjører så er det gjerne en grunn til det? ;) Hadde tatt seg ut hvis windows terminerte den fine downloaden din bare fordi du startet ett spill :p

DX10 har etter det jeg har fått med meg bl.a. en annen drivermodell enn det som finnes nå for å ha mindre lag mellom spillet og hardwaren.

6992716[/snapback]

Vel, det er slik det er. Du kan bare lese litt rundt på forumer, wiki, andre ressurser.

Når jeg spiller, så spiller jeg. Når dere spiller så skal dere snakke på MSN, se video, konvertere filmer... Nei, jeg liker at man får en mer konsollignende spillopplevelse. Det er en grunn til at konsoller ikke krever like mye maskinvare for å yte samme grafikk som en PC.

Edit: Det er jo flott at du har fått med deg noe ;) Du snakker sikkert om WDDM-drivere?

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar

6992716[/snapback]

Vel, det er slik det er. Du kan bare lese litt rundt på forumer, wiki, andre ressurser.

Når jeg spiller, så spiller jeg. Når dere spiller så skal dere snakke på MSN, se video, konvertere filmer... Nei, jeg liker at man får en mer konsollignende spillopplevelse. Det er en grunn til at konsoller ikke krever like mye maskinvare for å yte samme grafikk som en PC.

Edit: Det er jo flott at du har fått med deg noe ;) Du snakker sikkert om WDDM-drivere?

6992819[/snapback]

Det går fint ann å bare spille når man spiller i dag også ;) Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner at CPU-kraften som går til OSet skal påvirke spillene så mye, moderne konsller har jo kraftige skjermkort, og har kanskje ikke mer CPU og ram en akkurat nødvendig, i motseting til PCer.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...