Gå til innhold

102 i 60 sona


LL1988

Anbefalte innlegg

Ingen som tenker på at fartsgrensene i Norge er satt for å være et maksimum under gode forhold?

Altså regner det kan du like godt legge deg i 75 km/t istedenfor 80 kn/t. ;)

 

Ikke det at noen gjør det, men det er den veien man burde gå. Ikke legge seg over hvis det er fint vær.

 

Ligger man på motorveien i 120 km/t skal det ikke mer enn et rykk eller noe slikt før man kan være av veien eller i en annen bil.

7029088[/snapback]

 

Nei det har jeg ikke tenkt på. Jeg kjører rundt om kring i Norge i jobb sammenheng. Slik jeg ser det, kan fartsgrensen på et fin vei som er bygd for hastigheter langt over 70 ha en fartsgrense på 70 km/t mens når du kommer til en smal svingete vei (utenfor tettbebygd strøk) er fartsgrensen opphevet til 80. Fartsgrensene rundt om i norge er håreisende å lite gjennomtenkt. Det er veier der man kan fint holde en høyere hastighet og veiene også er bygd for høyere hastighet. Og det er 80 soner der man ikke har mulighet til å holde høyere fart enn 50. For ikke å snakke om alle 30 sonene her i landet som burde vært 5-10 km/t. Veldig mange plasser i Norge er hastigheten for lav på fine strekninger og veier som er bydt for høyere hastigheter, mens den er alt for høy i 30 soner der unger i byggefelt håper ut bak hekker og trær i lek og morro. Og regnvær påvirker ikke nødvendigvis kjøretøyet i vesentlig grad. Det kommer ann på hva man kjører, tyngde, størrelse, dekk osv. Ingen grunn til å automatisk legge seg 75 i 80 på en vei som er laget for 90 km/t fordi om det regner.

 

Kjør etter forholdene og ikke hindre trafikk rundt deg. Ønsker bilen/bilene bak deg forbi over en lengre periode, hindrer du de/dem, og du vet heller ikke hvorfor de skal forbi. Det kan ligge mange grunner bak. Og sving vertfall av vist du finner det for godt å kjøre 75 i 80 sona fordi det regner på frontruta di.

 

DrThomas: Skulle alle yrkessjåfører holdt 7-8 km/t under fartsgrensen, dag etter dag, året rundt, framfor å ligge nøyaktig på fartsgrensen ville dette utgjort en ENROM forskjell over noen år. Og jo, det er ofte jeg ikke har tid/råd til å kjøre 7-8 km/t under fartsgrensen. Det er slik jeg gjør når jeg kjører koseturer og ikke har noen bak meg. Det er flere enn deg som skal på butikken og handle og tenker at du "sparer bare noen sekunder". Det finst folk som sparer på tid å penger på å følge fartsgrensen.

7030191[/snapback]

Fartsgrensene er som regel(forutenom motorvei og 80/90/100-soner) bestemt av omgivnadene og ikkje veistandarden. Der for er det 80 km/t grense når du kommer til den smale svingete veien.

 

Og nei du har helt rett i at regnvær ikkje nødvendigvis påvirker kjøretøyet i vesentlig grad, men det påvirker friksjonen kjøretøyet har til rådighet i vesentlig grad. Derfor kan det faktisk vere en grunn til å legge seg i 75 km/t på en vei som har 80 km/t fartsgrense og som er bygd for 90 km/t kun fordi det regner.

På våt asfalt kan du i mange tilfeller oppleve lavere friskjon enn om du kjører på snøføre.

 

Ellers er eg stort sett enig at man skal vike for biler som kommer bakfra og ønsker forbi. Rett og slett fordi man har vikeplitk og fordi man er pliktet til å gjøre sitt for at trafikkavviklingen foregår så smertefritt og effektivt som mulig.

 

Den fartsgrensen som faktisk gir mest effektiv trafikkavvikling er faktisk 60 km/t. Det er da flest biler kommer seg gjennom strekningen per time. Dette blir kanskje litt OT, men det er jo kanskje verdt å tenke over....

Endret av blaster88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...