Gå til innhold

102 i 60 sona


LL1988

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke ha målere som viser nøyaktig? Lastebiler må inn og justere ofte, og alle biler på jobben min viser nøyaktig. Det er ikke noe problem. Justering ved EU-kontroll f.eks. EU-kontrollen kan no brukes til noe nyttig. Og man har selv ansvar for å holde bilen sin i stand. En slik vesentlig måler som viser feil, bør absolutt være en kritisk feil. Å vite din faktiske fart når du er ute å kjøre er viktig.

 

Å det er ikke riktig at man ved å minske fart nødvendigvis minsker risken for en ulykke. I noen tilfeller er det hurtig reaksjon og økt fart som avverger ulykker. Det jeg prøver å få fram er at tilfeldigheter spiller inn og at ting ikke er trygt uansett.

 

Et annet eks. JEG ER FOR BRUK AV BILBELTE. Og i Norge kan du få bot for å ikke bruke bilbelte. Jeg har 2 venner i dag som ikke hadde vært i livet skulle de fulgt norske lover å regler. De reddet seg ved å ikke bruke bilbelte. Hadde de f.eks blitt stoppet i en kontroll og blitt "tvunge" til å ta på seg belte av en i blå unniform, hadde dette pålegget tatt livet av dem. Men sjangsen for at det skjer er mindre, men tilstede. Derimot kjenner jeg personlig INGEN som har reddet livet sitt ved bruk av belte. Men jeg vet jo at flere berger seg ved bruk av bilbelte enn folk som mister livet ved å bruke det. Men "bruk bilbelte" er ikke noe fasitsvar. Man kan ikke si at bryting av fartsgrense/ikke bruk av bilbelte uansett er feil/farlig. Jeg vet også om ulykker som kunne vært avverget hadde ikke lastebilen som var innblandet i ulykken vært sperret på 90 km/t, men hatt muligheten til å øke farten ytterligere. Det kan BERGE LIV og bryte fartsgrense ikke bruke belte. Det er nevnt i posten at kjøring på bane bare utsetter føreren selv for fare, det er jo bevist ikke riktig. Det er tilfeldigheter tilstede her. Og det kan være like farlig/farligere å kjøre langt under fartsgrensen enn langt over. Det farligste allternativet kan faktisk være å følge fartsgrensen. Alt er relativt. Så det er ikke TEORETISK sett bedre å ligge under enn over. Det er relativt.

 

Når det kommer til min arbeidsgiver og tid han beregner til ferge er det lite å gjøre med dette i fylker der man er avhengig av ferge. Dette var min 3 ferge i dag. Og når jeg kjører av fergen, er jeg nødt å følge fartsgrensen hele veien for å rekke neste ferge. Når jeg og andre billister havner bak folk som velger å ligge under fartsgrensen men ikke har vett nok til å sleppe forbi bilister som ønsker å følge fartsgrensen, er det lite man kan gjøre. Men personlig syns jeg det er egoistisk. Når jeg er tungt lastet og i oppoverbakke er det ofte jeg ikke greier å holde fartsgrensen. Da slepper jeg forbi biler som ønsker forbi. Det er helt greit med folk som ikke føler seg trygge nok til å kjøre etter fartsgrenser osv. Det kan være mange grunner til, regn, snø, glatte veibaner, personlige egenskaper osv. Men når 6 biler velger å kjøre forbi deg og du ser det hoper seg opp med biler bak deg er det på tide å svinge av, og vise hensyn. Samme va dine innstrymenter viser, og værtfall når bilene bak viser at de ønsker forbi. Selv om veibanen er for glatt eller fartsgrenser for høy til ditt kjøretøy/kjøreerfaring vil ikke dette nødvendigvis si at alle andre kjøretøy/sjåfører på veien deler det synet/dine egenskaper bak rattet. Da er det egoistisk og ikke slippe andre fram og hindre andre i trafikken.

 

Kjør etter forholdene (det kan bety både over og under fartsgrensen) og ikke hindre andre billister i å kjøre i sitt tempo over lengre strekninger. Vis hensyn til dem som takler trafikken bedre enn deg.

 

Men 102 i 60 sona er IKKE FORSVARLIG etter mitt syn. Som sagt, det er en grunn til at det er 60 på stedet.

Endret av EldarHelseth
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det er store problemer for bilprodusentene å måtte sjekke og kalibrere speedometrene før de forlater fabrikken.

7026948[/snapback]

De vil bare være riktige helt i begynnelsen før dekkene blir slitt, eller til man bytter til andre med litt forskjellig diameter.

Lenke til kommentar

Du kommer med digresjoner helt uten sidestykke.

Fetteren min døde fordi han IKKE brukte sikkerhetsbelte, men hva har det med saken å gjøre?

Å ha muligheten til å akselerere har heller ikke noe med saken å gjøre, jeg har da ikke nevnt noe om å sperre lastebiler eller at du skal få bot dersom du må øke farten for å avverge en ulykke.

 

Jeg mener at når du på svarte natten ligger i 102 km/t i en 60-sone, ikke har peiling på om det er noen mennesker ute, så er du egoistisk. Han TRODDE det ikke var noen mennesker der, han tok feil og ble tatt av noen mennesker i svart uniform, det burde jo si det meste.

 

At målere er unøyaktig er jeg også enig i at er en uting, men det er IKKE mitt ansvar å finne ut det. Skal det plutselig stilles krav til at alle skal eie en GPS eller tilsvarende for å sjekke farten?

Det burde de enten opplyse om på EU-kontrollen, noe de sikkert gjør dersom nålen viser OVER fartsgrensen, eller justere rett fra fabrikken (noe som ville vært foretrukket)

Men dette er igjen langt utenfor temaet for tråden.

Lenke til kommentar

Jeg har selv vært sjåfør i 5 år, og har ingen problemer med å godta at speedometeret viser feil. Det er jo egentlig bare fornuftig. Det er ytterst sjelden man har så hastverk når man kjører at de 7-8 km/t man ligger under ved å følge nålen har noe å si. Problemet er bare at folk vet at de er feiljustert, og derfor bevisst ligger over.

 

Greit at fart er gøy, men kort tid etter man får lappen innser de aller fleste at det er bedre å kjøre ordentlig og fornuftig. Det er en grunn til at vi har fartsgrenser, det er ikke bare staten som synes det er hysterisk festelig å plage oss med lave hastigheter. Vi har ofte svingete veier og kort sikt her i Norge, dermed ligger fartsgrensene litt lavere enn andre steder.

 

Jeg er enig at all den hysteriske råkjøringen er en uting. Det setter andre i fare, og du bryter bevisst regler du vet er laget for vårt eget beste. Gjør du noe så idiotisk, er det bare rett og rimelig at politiet tar deg og straffer deg. Jeg personlig blir glad når råkjørere blir tatt, og håper dere alle blir tatt og straffet knallhardt. Råkjøre kan du gjøre på go-kart baner eller i spill, i den virkelige verden viser du hensyn til dine medmennesker og dyrene.

 

Du sier du ble tatt i 102 i en 60-sone? Personlig hadde jeg helst sett at du mistet lappen for livet. En motorvei er en vei bygget kun for biler, og mennesker holder seg som oftest langt unna. En 60 sone er noe helt annet, og dette er bare en utrolig dum ting å gjøre...

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke det er så uforsvarlig å ligge ca 10-20 over grensa der hvor _forholdene_ ligger til rette..

 

Det er mange steder jeg ligger under fartsgrensa også, jeg kjører som regel etter forholdene, og med andre ord: jeg holder så og si alltid grensa i byer og tettstrøk. Kun på fine motorveier at jeg ligger over. I 100-sona så har jeg nåla på 120-130. Ser ikke på det som uforsvarlig.

Lenke til kommentar
Kun på fine motorveier at jeg ligger over. I 100-sona så har jeg nåla på 120-130. Ser ikke på det som uforsvarlig.

7028393[/snapback]

 

Forstår du egentlig hvor fort 130 km/t er og hvor lite sikkerhetsmargin du har ?

7028568[/snapback]

130 på nåla er vel 120, men uansett.. Ja jeg er fullt klar over det. Og dersom det er regn eller dårlig sikt kjører jeg ikke i 120. Bare dersom forholdene ligger til rette ;)

Lenke til kommentar

Utingen med feilmargin er at man ikke vet hvor mye feilvisningen er. På noen biler kan det være 8km/t og på andre 2km/t. I tillegg er det garantert noen som ikke vet at det viser feil. Hadde man visst fra start at speedometeret viste 100% riktig så hadde det ikke vært noe problem. Ligger nåla på 80 så kjører man i 80! Punktum. :p Ligger man over fartsgrensa så vet man også nøyaktig hvor mye over man ligger over. Selv politiet mener at feilvisning på speedometeret ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar

Ingen som tenker på at fartsgrensene i Norge er satt for å være et maksimum under gode forhold?

Altså regner det kan du like godt legge deg i 75 km/t istedenfor 80 kn/t. ;)

 

Ikke det at noen gjør det, men det er den veien man burde gå. Ikke legge seg over hvis det er fint vær.

 

Ligger man på motorveien i 120 km/t skal det ikke mer enn et rykk eller noe slikt før man kan være av veien eller i en annen bil.

Lenke til kommentar
Det er jo en del som skal til for å gjøre noe galt på en A-motorvei når det er god sikt og godt føre.

 

Se på autobahn i tyskland f.eks, der er ikke fart noe problem..

7029137[/snapback]

Nei, farten er ikke problemet.

Problemet er sjaførene som ikke takler hastigheten.

Lenke til kommentar
Ingen som tenker på at fartsgrensene i Norge er satt for å være et maksimum under gode forhold?

Altså regner det kan du like godt legge deg i 75 km/t istedenfor 80 kn/t. ;)

 

Ikke det at noen gjør det, men det er den veien man burde gå. Ikke legge seg over hvis det er fint vær.

 

Ligger man på motorveien i 120 km/t skal det ikke mer enn et rykk eller noe slikt før man kan være av veien eller i en annen bil.

7029088[/snapback]

 

Nei det har jeg ikke tenkt på. Jeg kjører rundt om kring i Norge i jobb sammenheng. Slik jeg ser det, kan fartsgrensen på et fin vei som er bygd for hastigheter langt over 70 ha en fartsgrense på 70 km/t mens når du kommer til en smal svingete vei (utenfor tettbebygd strøk) er fartsgrensen opphevet til 80. Fartsgrensene rundt om i norge er håreisende å lite gjennomtenkt. Det er veier der man kan fint holde en høyere hastighet og veiene også er bygd for høyere hastighet. Og det er 80 soner der man ikke har mulighet til å holde høyere fart enn 50. For ikke å snakke om alle 30 sonene her i landet som burde vært 5-10 km/t. Veldig mange plasser i Norge er hastigheten for lav på fine strekninger og veier som er bydt for høyere hastigheter, mens den er alt for høy i 30 soner der unger i byggefelt håper ut bak hekker og trær i lek og morro. Og regnvær påvirker ikke nødvendigvis kjøretøyet i vesentlig grad. Det kommer ann på hva man kjører, tyngde, størrelse, dekk osv. Ingen grunn til å automatisk legge seg 75 i 80 på en vei som er laget for 90 km/t fordi om det regner.

 

Kjør etter forholdene og ikke hindre trafikk rundt deg. Ønsker bilen/bilene bak deg forbi over en lengre periode, hindrer du de/dem, og du vet heller ikke hvorfor de skal forbi. Det kan ligge mange grunner bak. Og sving vertfall av vist du finner det for godt å kjøre 75 i 80 sona fordi det regner på frontruta di.

 

DrThomas: Skulle alle yrkessjåfører holdt 7-8 km/t under fartsgrensen, dag etter dag, året rundt, framfor å ligge nøyaktig på fartsgrensen ville dette utgjort en ENROM forskjell over noen år. Og jo, det er ofte jeg ikke har tid/råd til å kjøre 7-8 km/t under fartsgrensen. Det er slik jeg gjør når jeg kjører koseturer og ikke har noen bak meg. Det er flere enn deg som skal på butikken og handle og tenker at du "sparer bare noen sekunder". Det finst folk som sparer på tid å penger på å følge fartsgrensen.

Lenke til kommentar
Vel vel, kl. 01:30 er det vel ikke så mange som ser en, så jeg regner ikke med at det var det som ble tenkt.

 

Fart kan være gøy, vet du :)

6997104[/snapback]

Og veldig farlig!

 

Jeg gir beng i hva du velger å gjøre med livet ditt, men jeg bryr meg i aller høyeste grad om hva du gjør med livet mitt! Folk er utrolig egoistiske. De tenker ikke på at de setter andres liv i fare ved å kjøre så fort. Hadde det bare vært deres, skulle jeg ikke brydd meg, men faktum er jo at det er fler enn dem.

Vil du kjøre fort, kjør et sted der du er sikker på at det ikke kommer tilfeldige folk i veien, nemlig på en bane.

 

"Det er lite sannsynlig at noen er ute og går på denne tiden av døgnet" betyr ikke at du kan gjøre hva du vil.

6998672[/snapback]

 

Kjøre fort er farlig.

Men egoistisk? Da er jo du selv egoistisk. Når du kjører bil, selv når du følger alle fartsgrenser er du til fare for andre. Samme gjelder når du er ute å går, når du er ute å sykler uansett hva du gjør. Jeg vet om en som var uheldig å dulta bort i en når de var ute å gikk. Han som han dulta borti mistet balansen, falt og traff fortauskanten med hodet. Han sitter i rullestol i dag. Nei alt man gjør her i livet er farlig. Noe har høyere risiko enn andre ting, men trenger ikke være farligere. En ufarlig gåtur ødla livet til en. En farlig kjøretur trenger ingen å ta skade av. Tilfeldigheter.

 

Jeg syns det er utrolig teit å kjøre så fort i en 60 sone. Det er en grunn til at det er 60 sone der. Den viktigste regel er at man skal kjøre etter forholda. 102 i 60 sona er uansett ikke etter forholda. Men etter forholda, det vill ikke nødvendigvis si fartsgrensa. Men at di som bryter fartsgrensen er egoistiske? Den er jeg veldig strerkt uenig i. Jeg er selv lastebil sjåfør og lever for det meste på veien. Og kjører sjeldent en helt tur nøyaktig etter fartsgrensen. Jeg er ikke egoistisk av den grunn.

 

Kan ta en situasjon i dag. På vei mot fergekaia tok jeg igjen en rekke med bilder i 70 sona. Holder du 70-75 når du ferga. Den fremste bilen kjørte i 66-67. Bak han var det 6 biler, så kom jeg. Denne situasjonen skapte 6 farlige forbikjøringer. Hvem er egoistisk da? Den 1-ene personen som SKAL følge fartsgrensen og gjerne ligge under den. Eller de 6 som vil (kanskje MÅ, hva vet vi?) rekke fergen?

 

Og helt til slutt. Senest i år ble jo det drept en person i Norge av en bil som kjørte på bane. Tilfeldigheter. Man er aldri trygg.

7026761[/snapback]

 

 

 

Kunne ikke sagt det bedre selv!!

PS: gamlingene skaper mye farli kjøring, uansett hva noen sier!!

Lenke til kommentar

Fartsgrenser er, i likhet med narkotikapolitikk, straffelov og skatt et område hvor utrolig mye handler om symbolikk og dogmer. "Fart er farlig", "Er det 60 er det en grunn til det", "102 km/t i en 60 sone er uansett uansvarlig". Bulshit!

 

Det er MANGE steder i dette landet hvor fartsgrensene er satt opp helt uten hensyn til de faktiske forhold. En moderne bil på tørt føre en lys sommernatt er underlagt samme hastighetsbegrensing som vrak en regntung slapsete novembermorgen. Ja: DET ER MULIG å kjøre ut på en lang rett, oversiktlig strekning. Men når det er 50/60-skilt der fordi det ligger en skole like ved, hvorfor er det da farlig å kjøre i 100 seint på kvelden?

 

Jeg er helt enig i at en skal bruke ressurser for å ta folk som kjører i rus, driver farlige forbikjøringer, kutter blindkurver etc., men svært mye av den kjøringen politi og media karakteriserer som "hårreisende" er faktisk ikke uansvarlilg i det hele tatt. Men at fart i seg selv blir sett på som farlig, uavhengig av forholdene, det smaker av symbolpolitikk og enkle løsninger.

 

Og dette handler IKKE om å leve ut rallyføreren i meg eller tøffe seg. Det handler om at jeg vil komme fram, og synes det er meningsløst at øde landeveier med kanskje en kilometer fri sikt og 0 trafikk er regulert til 80 eller 70 når jeg med min bil kan kjøre i 110 og har 100% kontroll på situasjonen. Og ikke kom med "er du klar over hvor fort 110 er", ja, jeg er det. Hvis ikke hadde jeg ikke kjørt i den farten. Jeg har hatt lappen i snart 10 år, og har etterhvert lært hvordan bilen oppfører seg på veien. Når det da står en bartemann i avisa og erklærer folk som kjører i 130 på firefelts motorvei som gale kriminelle samfunnet skal drive klappjakt på... Vel, jeg får ikke mer respekt for lover og ordensmakt av det.

 

Jeg kjører fort fordi jeg skal fram.

Lenke til kommentar

Og du smeller inn i en unge fordi du ikke visste at folk faktisk kan være på en skole etter skoletid også.

 

Mye av argumentet for at du ikke skal kjøre fortere om kvelden er at da har du faktisk mye mindre oversikt. Dårligere lysforhold reduserer sikten, og mange skrur til og med på grøftelys om kvelden, noe som fører til enda kortere sikt.* Folk idag er elendige til å bruke refleks, og med litt mørke klær er de utrolig vanskelig å oppdage om kvelden. Nei, det er ikke din feil, og det er sjelden noe du kan gjøre noe med, men det er fortsatt du som må ta ansvar dersom det skulle skje noe, og også derfor du som burde tilpasse farten din.

 

Innstillingen og den utrolige korttenktheten minner litt om en 18-åring som akkurat har fått lappen, og statstikk tilsier vel at de ikke akkurat er verdensmestere.

 

* Grøftelys reduserer faktisk sikten i de fleste tilfeller fordi de lyser kun et par meter foran bilen. Dette lysen rett foran bilen blir da mye kraftigere enn noe annet lys, noe som gjør at du fokuserer på det kraftigste lyset, som da bare er rett foran bilen, istedenfor å bruke fjernlys for å kunne se langt foran bilen.

Lenke til kommentar
Fikk 3000 kr i bot Og ingen fengsel + at jeg mistet bare lappen i 7 måneder. Så der tok du feil!

7026487[/snapback]

 

 

Ikke verre ?

 

En kompis av meg ble mål i 92 ( gjennomsnittsfart ) i 60' sone, fikk 6 mnder uten lappen (måtte kjøre opp og teori på nytt) + 6800 i bot.

 

Mer flaks hadde andre kompisen min som kjørte først og ikke ble stoppet, sivilbilen stoppet bare den bakerste :whistle:

Lenke til kommentar
Det er MANGE steder i dette landet hvor fartsgrensene er satt opp helt uten hensyn til de faktiske forhold. En moderne bil på tørt føre en lys sommernatt er underlagt samme hastighetsbegrensing som vrak en regntung slapsete novembermorgen.

Det kan ikke være like komplisert å finne ut hvor fort man har lov til å kjøre som å levere selvangivelse for selvstendig næringsdrivende. "Legg til 10% for BMW 5xx, trekk av 10% for regnvær, 20% for snø (15% om man har vinterdekk med mønsterdybde på minst 1 cm)" osv. kan fort bli litt vanskelig å håndheve. Forøvrig skal man tilpasse farten etter forholdene, de oppgitte er beregnet for tørr, oversiktelig vei mens det er lyst.

Lenke til kommentar
Fikk 3000 kr i bot Og ingen fengsel + at jeg mistet bare lappen i 7 måneder. Så der tok du feil!

7026487[/snapback]

Ikke verre ?

Det var utrolig lavt, ja. Han må ha veldig lite penger og ikke noen inntekt, kjenne dommeren, eller så bløffer han. Boten er omtrent det samme som vanlige folk får for å kjøre 15 km/t for fort. Ang. fengsel var det nok helt på grensen, og han skulle mistet lappen i 8 - 12 måneder etter reglene. Uansett må han kjøre opp om på nytt, siden han mister den i mer enn 6 måneder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...