larbjov Skrevet 2. november 2002 Del Skrevet 2. november 2002 Jeg har satt sammen min egen PC for annen gang. Forrige gang hadde jeg problemer med å få startet datamaskinen av en mindre feil som jeg fant ut og rettet på. Denne gangen har jeg samme problemet, PC'en vil ikke starte. Det er som om det ikke finnes strøm på den, ennå et lys på hovedkortet lyser, da står det i manualen at det er strøm på hovedkortet. Trykker jeg på power knappen skjer ingen ting. Jeg har fulgt manualen til punkt og prikke, men ennå vil den ikke starte. Hva kan være galt? Jeg har følgenede kabinett og hovedkort: Asus P4B533 - Hovedkort Chieftec Dragon Big Tower m/360W DA-01SL-D - Kabinett Jeg finner ikke ut hva som er galt! Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 2. november 2002 Del Skrevet 2. november 2002 Eneste jeg kan tenke meg er at ledninga fra powerknappen ikke er kobla rett... ? kanskje? (Du har vel lest kapittelet om trøbbelskyting i manualen?) Lenke til kommentar
gostevning Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 hmmm... Du sier du ikke tror hk får strøm, har du putta i strøm til hk fra PSU??.. Hvis du har det og den enda ikke funker så prøv med en annen PSU eller no.. Mvh Geir Ole Stevning Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Det lyset du ser på hovedkortet betyr at PSU står i standby. Når du trykker på power knappen så "kortslutter" du to pinner på hovedkortet. Sjekk at du har koblet disse pinnene riktig, her er det lett å bomme. Lenke til kommentar
*muad'dib* Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 hadde litt av det samme problemmet når jeg monterte min nye maskin i forrige uke.!! Det som viste seg var at jeg hadde for gammel Power supply... Den støttet ikke P4 standard.. Jeg manglet derfor ledningene/pluggen som skulle på ATX1 på hovedkortet, altså supplyen til prosessoren. Men jeg fikk fyrt opp resten av maskinen, cdrommer fikk strøm, vifter gikk osv.. Et P4 system trenger også endel Watt, 300 er anbefalt i manualen på mitt Abit SR7-8X hovedkort. Men det er også veldig lett å treffe på feil plass med power switchen på hovedkortet.. Tips: Bruk lommelykt.. Håper dette gjelper, lykke til Lenke til kommentar
*muad'dib* Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 hadde litt av det samme problemmet når jeg monterte min nye maskin i forrige uke.!! Det som viste seg var at jeg hadde for gammel Power supply... Den støttet ikke P4 standard.. Jeg manglet derfor ledningene/pluggen som skulle på ATX1 på hovedkortet, altså supplyen til prosessoren. Men jeg fikk fyrt opp resten av maskinen, cdrommer fikk strøm, vifter gikk osv.. Et P4 system trenger også endel Watt, 300 er anbefalt i manualen på mitt Abit SR7-8X hovedkort. Men det er også veldig lett å treffe på feil plass med power switchen på hovedkortet.. Tips: Bruk lommelykt.. Håper dette hjelper, lykke til Lenke til kommentar
larbjov Skrevet 4. november 2002 Forfatter Del Skrevet 4. november 2002 Power switch ledningen er koblet rett, jeg har også prøvd den på alle pinnene i hovedkortet. Det er merket hvor den skal være på hovedkortet og det står i manualen hvor den skal være. Selv om jeg setter ledningen på rett plass får ikke PC en strøm. PSU en er på 360W og skal være oppdatert for Pentium 4. Alt skal være koblet rett, men hvorfor starter ikke PC'en? Eneste mulighet er at hovedkortet er defekt, men litt rart ettersom det virker som det får strøm (grønt lys lyser som skal bety "stand-by modus"). Noen som har noen ide om hva som kan være galt? Lenke til kommentar
jawisa Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 P4 hovedkort ar vel mer enn en power connector (altså ledninger fra strømforsyningen). Den første P4'en jeg koblet opp hadde tre ledninger som måtte kobles fra strømforsyningen til hovedkortet, men det kom ikke spesiellt tydelig frem fra manualen. Har du koblet opp alle sammen? Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Husk den lille firkanta pluggen med 4 ledninger fra PSU. På Abit SD-7 og P4S533 er denne tilkoblingen litt nede til venstre for prosessoren på hovedkortet. Edit: Feil... [ Denne Melding var redigert av: Muffinman på 2002-11-04 13:27 ] Lenke til kommentar
steira Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Husk å sette Rambrikken borteste slot (3) ........................................ Lenke til kommentar
larbjov Skrevet 6. november 2002 Forfatter Del Skrevet 6. november 2002 Jeg har koblet til de 3 power connectorene, men ingen ting skjer av den grunn. Jeg har satt rammen i slot 1, altså den nermest prossesoren, kan dette ha noe å si? Virker temmelig rart at det skal ha noe å si, men jeg har ennå ikke prøvd dette. kan vel ikke skade å prøve. Lenke til kommentar
aschj Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Hadde samme problem. Løsninga var å skru ut alt for så å sette det inn igjen :razz: Tungvint, men det funka. Hva som var feilen er enda et mysterium : Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Tror du kan glemme det med hvor RAM'en står - det har selvsagt ingen betydning for om du kan slå på strøm eller ikke. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Quote: Den 2002-11-06 10:07, skrev aschj:Hadde samme problem. Løsninga var å skru ut alt for så å sette det inn igjen :razz: Tungvint, men det funka. Hva som var feilen er enda et mysterium : den metoden funker faktisk alt for ofte.. :smile: Lenke til kommentar
Papirpose Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Snu ledningen til power-knappen (altså på de samme pin'ene, men andre veien). I de fleste tilfeller spiller det liten rolle, men en PC jeg bygde starta ikke før jeg snudde ledningen.. bare en idè Lenke til kommentar
larbjov Skrevet 7. november 2002 Forfatter Del Skrevet 7. november 2002 Quote: Den 2002-11-06 11:46, skrev Papirpose:Snu ledningen til power-knappen (altså på de samme pin'ene, men andre veien). I de fleste tilfeller spiller det liten rolle, men en PC jeg bygde starta ikke før jeg snudde ledningen.. bare en idè Dette har jeg prøvd, og det hjalp ikke. Eneste mulighet er å ta ut alt sammen og sette alt sammen på nytt om dere mener at det hjelper. Lenke til kommentar
l1th1um_ Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Jeg hadde samme problemet for en stund siden, da visste det seg at jeg hadde satt en av skruene som skal skruest ned i kabinettet feil, og som ein videre skrur fast hk i. Den ene av de skruene stod opp i hk, og det er jo ikke bra. men uansett, jeg fjerna den, og da virket alt som det skulle :smile: RAM`n skal stå i DIMM1. Lenke til kommentar
Gunder1 Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 En kompis av meg satte isammen et amd system med 266 busser på rammen, han kjøpte med 400 ram og resultatet var at han ikke fikk liv i maskinen engang? tvilsomt at dette er løsnongen for deg siden du har et p4 asus system, men men det er data og da funker ikke alltid tingene slik som de egentlig skal. Gunder Lenke til kommentar
larbjov Skrevet 11. november 2002 Forfatter Del Skrevet 11. november 2002 Fant problemet. Det viste seg at Power Supplyen ikke virket som den skulle. Byttet PSU'en med en annen som jeg har brukt til min forrige P3 maskin. Da virket alt som det skulle. Så skal jeg fortelle noe merkelig om den nye PSU'en. Jeg satte den nye PSU'en inn i min P3 maskin bare for morro skyld for å se om den virket der, noe som jeg ikke trodde. Det viste seg at den nye PSU'en som ikke virket på min nye P4 maskin faktisk virket med min gamle P3 maskin. Dette er meget snodig, men antagelig er den ene strøm ledningen som skal til P4 hovedkortet defekt. (P4 hovedkortet krever to strøm inntak for å kjøre CPU'en.) Noen som har andre ideer om hva som gikk galt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå