Bringisen Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Jeg har hatt mitt 30D en stund og fikk vel blandt de første modellene som kom her i landet. Er strålende fornøyd med kameraet , men leste litt på dprewiev om en bruker som hadde merket noe så rart at hans 30D hadde fått økt støy ved 100 ISO i forhold til når det var nytt På grunnlag av dette begynte jeg å undersøke bilder jeg hadde liggende , og så ved 100% visning at det var støy i mørke partier ved 100ISO hos noen av mine bilder. Jeg tok også frem tilsvarende bilder fra min gamle 10D og fant mindre tegn til støy der på 100ISO. Skal prøve å få lagt ut noen eksempler senere , men jeg lurer på om det er noen andre som har sett noen tilsvarende spor på sine modeller. Noen har nevnt på dprewiev at de første eksemplarene av 30D hadde støyproblemer. Ikke det at dette er et stort problem i mine bilder , men det blir alltid litt interressant å finne ut slike eventuelle feil. Kan jo hende jeg bare ser feil Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Kan du legge ut et eksempel sånn at vi får se hvordan det ser ut? Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Kjøpte mitt 30D i april og husker at det var masse innlegg om støy på Canon forumet på DPreview, spesielt vedrørende de som hadde 4 som første siffer i serienummeret. Husker at også jeg lette med lys og lykte etter unormal støy siden mitt kamera også starter med 4 i serienummeret. På en del makrobilder fant jeg noe støy i skyggepartiene som typisk ble tatt på 400 iso, men dette var nok resultat av brukerfeil. Siden har jeg tatt nærmere 10.000 bilder med kameraet og har aldri lagt merke til noe særlig støy, men jeg går sjelden over 800 iso. Bildekvaliteten er meget bra og spesielt fornøyd er jeg med bildekvaliteten tatt med Canon 24 -105 F4 IS Men dette var kanskje ikke til hjelp for deg, Helge ? Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 3. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2006 (endret) Kan du legge ut et eksempel sånn at vi får se hvordan det ser ut? 6989712[/snapback] Skal få lagt ut bildeeks senere , men sitter på jobben nå og har ikke tilgang til bildene. Var kanskje litt kjapp med innlegget før jeg hadde bildet tilgjengelig. Dette er et eksempel på et 100% forstørret del av bildet med 100 ISO. Men bildet her er tatt på 1/20sek og blender f4 på 17-40en. Jeg ser godt støy i den røde vinduskarmen. Det er kanskje normalt ? Når jeg ser igjennom bildene mine så ser jeg at de aller fleste bildene er meget bra når eksponeringen er gjort manuelt og mer riktig , så det er tydelig at riktig eksponering har mye å si også for fargestøy. Endret 3. oktober 2006 av helge.bringeland Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 3. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2006 Kjøpte mitt 30D i april og husker at det var masse innlegg om støy på Canon forumet på DPreview, spesielt vedrørende de som hadde 4 som første siffer i serienummeret.Husker at også jeg lette med lys og lykte etter unormal støy siden mitt kamera også starter med 4 i serienummeret. På en del makrobilder fant jeg noe støy i skyggepartiene som typisk ble tatt på 400 iso, men dette var nok resultat av brukerfeil. Siden har jeg tatt nærmere 10.000 bilder med kameraet og har aldri lagt merke til noe særlig støy, men jeg går sjelden over 800 iso. Bildekvaliteten er meget bra og spesielt fornøyd er jeg med bildekvaliteten tatt med Canon 24 -105 F4 IS Men dette var kanskje ikke til hjelp for deg, Helge ? 6989971[/snapback] Joda , det var til litt hjelp. Bare det å høre at andre også går med lupe når man hører om noe slikt , er greit å vite. Da er jeg ikke helt gal Og jeg visste ikke om det med serienummer med 4 tall som første siffer , det må jeg sjekke. Det med brukerfeil er også interressant siden jeg ikke har reflektert over at brukerfeil kan medføre støy når man bruker 100 ISO. Tenker du da på lange lukkertider eller feil bildebehandling ? Objektivene jeg bruker skal være av ypperste klasse. Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Tenker du da på lange lukkertider eller feil bildebehandling ? Tenker på at hvis man ikke treffer helt med eksponeringen, så dukker det vel opp litt mere støy enn nødvendig i skyggepartiene. Ellers dukket det opp litt "støy" ved mye oppskarping i konvertering fra RAW til jpg ved bruk av Canons programvare DPP. Denne støyen viste seg typisk som små, knuste glasspartikler spesielt synlig på blå himmel som bakgrunn Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 3. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2006 Har lagt ut et bilde eksempel på en redigert post. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 (endret) Jeg har forstørret en del og gjort den lysere sånn at det er lettere å se strukturen i støyyen, mange korte horisontale og vertikale linjer. Med første øyenkast så synes jeg ikke det ser korrekt ut. Jeg har sett noe lignende på Nikonkameraer men da etter ganske brutal behandling av undereksponerte bilder. Hvilken behandling har bildet gått igjennom etter at det forlot kameraet? Endret 3. oktober 2006 av Kristallo Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 3. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2006 Jeg har forstørret en del og gjort den lysere sånn at det er lettere å se strukturen i støyyen, mange korte horisontale og vertikale linjer. Med første øyenkast så synes jeg ikke det ser korrekt ut. Jeg har sett noe lignende på Nikonkameraer men da etter ganske brutal behandling av undereksponerte bilder. Hvilken behandling har bildet gått igjennom etter at det forlot kameraet? 6993146[/snapback] Bildet er RAW konvertert i PS CS2 med auto innstillinger i dette tilfellet , og så har jeg justert fargene opp litt i RAW konverteringen. Deretter lagret som JPG og en forsiktig oppskarping i USM. Bildedata: ISO 100 1/20sek f 4.0 32mm med EF 17-40mm. Ellers ser jeg at serienummeret begynner med 04 , så det er jo en av de modellene som det ble referert til. Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Jeg har forstørret en del og gjort den lysere sånn at det er lettere å se strukturen i støyyen, mange korte horisontale og vertikale linjer. Med første øyenkast så synes jeg ikke det ser korrekt ut. Jeg har sett noe lignende på Nikonkameraer men da etter ganske brutal behandling av undereksponerte bilder. Hvilken behandling har bildet gått igjennom etter at det forlot kameraet? 6993146[/snapback] Har også sett dette "fenomenet" på enkelte bilder, men da som et resultat av for "hard" pressing for å få bildet skarpt Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Du er sikker på at autojusteringen i CS2 Raw ikke har "lysnet" bildene for mye? Får ihvertfall noe som ligner ditt bilde hvis jeg har bommet på eksponering (undereksp.), og CS2 Raw korrigerer for dette. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 8. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2006 Du er sikker på at autojusteringen i CS2 Raw ikke har "lysnet" bildene for mye? Får ihvertfall noe som ligner ditt bilde hvis jeg har bommet på eksponering (undereksp.), og CS2 Raw korrigerer for dette. 7024992[/snapback] Jepp , det er nok årsaken. Jeg har brukt litt tid på dette i det siste og har funnet ut at når bildet er eksponert litt mye til venstre hvis vi snakker om histogrammet (dvs litt mørkt bilde) så kommer dette støyet når jeg i RAW konverteringen drar histogrammet mot høyre(for å lysne bildet). I dette tilfelle +1,30 , noe jeg trodde skulle gå greit , men som tydeligvis er for mye. Det jeg har lest meg frem til , er at man bør eksponere til høyre i histogrammet når man tar bildet og heller gjøre bildet litt mørkere om det trengs. Da skal ikke denne støyen oppstå. Men det er lett for at man brenner ut noen lyse partier , så man må jo være forsiktig. Jeg har sett mange artikler om dette , men ante ikke at for mørk eksponering kunne gi så mye støy som dette på en støymester som 30D . Lenke til kommentar
Anew Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Jeg har sett mange artikler om dette , men ante ikke at for mørk eksponering kunne gi så mye støy som dette på en støymester som 30D . 7027313[/snapback] Dette er vel kanskje ikke det vi normalt tenker på som støy, men heller mangel på informasjon? Det kan rett og slett være mindre informasjon som lagres om fargene i undereksponerte områder (ref. artikkelen "Expose Right" fra Luminous Landscape)? ...ellers mener jeg man skal være litt forsiktig ifht. "expose right" all den tid mange av oss har kameraer som tegner histogram ut i fra én fargekanal, slik at det ikke alltid vil ha så mye med virkeligheten å gjøre. De av oss som har kameraer begrenset til komprimert NEF (D70, D70s og D50?) vil jeg også tro har mindre å hente fra denne regelen, siden komprimert NEF mister informasjon nettopp mot høyre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå