Gå til innhold

God middagsmat (rask og enkel å lage)

vargaz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kylling med bacon slår jo aldri feil.

Ta rå kyllingbryst og stek disse i ca. 20 minutter på 225 grader midt i ovnen. Mens de steker strimler du opp lange remser med bacon. Ta ut kyllingbrystene og surr 2 remser med bacon rundt hvert bryst, fest med tannstikker (ikke tannpirker, siden disse er runde og kan løsne). Sleng de så tilbake midt i ovnen i ca. 5 minutter til. Saltet fra baconet er helt genialt med kyllingen.

Tilbehør:

Poteter/ris etter smak

En frisk salat/brokoli, sukkererter

En god saus

asbarges

Enjoy.

Lenke til kommentar

Dette for dager hvor du har litt bedre tid og vil ha noe som virkelig smaker!

Chicken Tandoor

1 rå kylling

2-3 paprika

2 løk

1 klump med ingefær

3-4 fed hvitløk

Tandoori paste

Garam masala

Maizena

Ris

Karve

1. Skill kjøttet fra bena med en kniv.

2. Putt bena i en kjele og tøm over vann. La dette fosskoke i lange tider:)

3. Del opp kjøttet i litt store biter som du legger i en pose.

4. Sleng nedi noen ss med tandoori pasta og litt olje. Tilsett noen ts garam masala. Bland dette godt og la det ligge kaldt. Minst 1 time, men helst over natta.

5. Nå har du kokt buljong og marinert kyllingen. YEY!

6. Del opp løk og paprika i store biter.

7. Finhakk ingefær og hvitløk og stek dette på sterk varme i en god dæsj med olje.

8. Tilsett kyllingen og la denne steke til den er nesten ferdig. Ta kyllingen så ut fra panna/kjelen. Tøm i en passe mengde med buljong og la denne redusere. Legg i løk og paprika og la dette surre en liten stund. Rett før paprika og løk blir myk så er retten ferdig.

I mellomtiden har du selvsagt kokt ris og rørt inn karve i denne!

Lenke til kommentar

right.

Jeg liker veldig godt Toro lapskaus basis. (ikke så mange butikker som har den)

Legg til følgende:

500g oppskårne pølser

2 oppkutta gulerøtter

litt vårløk

litt løk

litt av hva du enn måtte ha i kjøleskapet

Fløte og litt salt og pepper (ikke mye salt, mye salt i pølser)

Serveres med loff eller flattbrød.

Bedre? :)

Endret av vetle
Lenke til kommentar

Høres bra ut.. men idag er det dama som lager middag, så da er det jo greit... dog hun bruker mine penger... hu var på jobb her og henta korte mitt istad... arr.. også jeg som sparer til ny tv da... huffameg.. :p Får vel prøve den Toro lapskaus basis nestegang det er min tur... ;)

Lenke til kommentar

Her kommer en VELDIG god en:

Trenger: 1-2 Sommerkotelett

1/2 -1 pose med hoff opphøgde pomfri

Hvordan: Stek kotelettene i panne og samtidig lager du pomfri.

God mat, kjempe rask, med smaken av grillsesongen på kjøpet!

Lenke til kommentar

2 forslag som er blitt slagere hos meg og to av de jeg bor med:

1. Kongeburgere:

-Kjøttdeig, sånne 750g snabber (vi pleier og ha 1 av de per 3. person som skal spise)

-Rå løk

-Revet ost, evt også ost i vanlig form

-Bacon

-Ketchup/Hamburgerdressing

-Salat

-Og selvsagt hamburgerbrød

-Pepper, oregano, evt pommfrikrydder

Legg kjøttdeigsnabben på en ren overflate, og elt den ut til en flat sirkel. Kutt opp løken, og bland løken og revetosten i deigen, så tilsett krydder. Bland alt godt sammen og del opp i burgere (en stor en per person slår flere små, rett og slett pga. kulhetsfaktor). Lag burgerene flate med ganske stor diameter (en del større enn brødene), dette er fordi at de trekker seg sammen i panna, de første gangene jeg gjorde dette ble noen av burgerne nærmest kjøttkaker. Så går det bare ut på å steke alt, sammen med bacon, og sett brødet i ovnen, brødristeren eller lignende. Når alt er klart er det vel bare å sette dem sammen på den naturlige måten.

Prisen er vel akseptabel også for studenter (for 100 kroner har du rikelig med mat for 3 pers), men det er noe dyrere enn makaroni og revet ost^^. Rutine når det er kveld med "gutta" (pokerkveld, actionfilm osv...). Pils er et suverent tillegg.

Nummer 2 husker jeg ikke hvordan vi kom på, tror nok det var grunnet mangel på mat i kjøleskapet så vi tok det vi hadde.

2: Kjøttkaker i brunsaus... og pommes frites.

Vel... er ikke noe komplisert dette her. Varm opp kjøttkaker i brunsaus (sånn man får på boks), stek pommes frites i ovnen, og tada. Virker litt rart men er ganske herlig.

Lenke til kommentar

Kylling i currysaus.

Dette er en god rett som ikke tar veldig lang tid å lage, og som godt kan settes i kjøleskapet og spises dagen etterpå.

Først trenger du kokosnøttmelk, kyllingfilét, sugar snaps, gulerot, rød chili og en curry av noe slag. Man kan også variere med ananas, mais og andre grønnsaker.

Kutt kyllingen opp i små terninger, og stek i en stekepanne. Vi pleier å ha 750g kylling. Stek denne, gjerne i flere porsjoner, og legg i en liten skål mens du steker resten.

Putt så alt oppi en stor stekepanne, med høye kanter.

Ta to bokser med kokosnøttmelk, og hell de oppi. Få med alt som er oppi, også fruktkjøttet.

De siste restene får man lett ut med litt vann. Da tar du litt vann oppi, og rister, og heller i panna.

Så tar du gulerøtter, ananas/mais, sugar snaps og hva du nå enn vil ha oppi, og putter oppi. En halv lime er også godt å ha oppi, sammen med litt av skallet.

Så kommer den gøye delen. Nå skal chilien og curryen blandes inn. Vi bruker rundt 3 ts curry, og 1 ts rød chili.

Dette kan selvfølgelig endres på etter størrelse og styrke.

Smaken bør være rimelig sterk, med en god ettersmak.

Serveres med ris, og gjerne med nanbrød ved siden av.

Lenke til kommentar

Blodpudding er meget godt. Mulig dere ikke tar meg seriøst men det er jeg og om jeg får warn så får det så være for jeg er seriøs. Fremgangsmåte: Kjøp en blodpudding (får du fatt i på prixen i fana blant annet), ta den med deg hjem. Ta av plasten, putt den i stekepanne eller stekeovn et par minutter. Nå følger den harde biten, du må velge om du skal ha sukker på eller ikke. Dette er et meget vanskelig valg men personlig foretrekker jeg den med sukker. Strø derfor litt sukker utover (etter du har delt den opp i biter). Legg den på en middagstalerken. Ta frem kniv og gaffel (eller vær litt usivilisert å spis den med dine egne stakkars fdingrår). Spis og spis til du er slutt. Du har da kniven foran biten du skal spise mens du stikker den med gaffelen. Pass på at biten henger på og før den opp til munnen og trekk biten av gaffelen med tennene. Tygg. Når du er ferdig å tygge gjør du det samme på nytt til du er ferdig eller ikke orker mer. Vooooooooooila! Hurra! Hurra! Hurra! Saftig måltid! :)

Lenke til kommentar
Hva med torske tunger og lever? Er drit godt! Prøv gjerne med soyasaus til!

8782084[/snapback]

Torsketunger er jo fantastisk godt!

Lag en liten blanding av salt, pepper og hvetemel. Vend tungene i denne blandinga, og stek på forholdsvis sterk varme. Serveres med nypoteter og presset sitron. Gjerne noen raspede gulrøtter eller agurksalat.

Lenke til kommentar

Billig, god studentrett

Du trenger

1 boks tunfisk i vann

1/3 glass Tikka Masala saus

1 porsjon ris (les på pakken).

Fremgangsmåte

(Sett en plate på 80-90% varme.)

Ta vannet av tunfisken. (Sett gjerne på risen nå.) Stek tunfisken til den blir litt brunlig, sprø og god. Sett på sausen. La den koke 2-3 minutter. Vent til risen er ferdig. Finn deg et fat. Ta ris på. Ta tunfisken over og hell over sausen.

Bon appetit!

Lenke til kommentar

Grandiosa:

Ta Grandiosaen ut av pappen og plastikken.

Sett den i micro'n.

Skru på mest watt på micro'n i 1:30 min.

Ta Grandiosaen ut.

Skjær den opp i fire like store biter.

Så har du en fiks ferdig middag til en. Er du fremdeles sulten, gjenta hele prosedyren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...