Gå til innhold

God middagsmat (rask og enkel å lage)


vargaz

Anbefalte innlegg

-Pitabrød med salat og godt krydret kylling. Salaten inneholder akkurat det du vil ha i en slik salat, blir som oftest vanlig issalat, paprika og salt/pepper her i gården.

 

-Salat med kylling, dressing og pasta (helst noe smått noe). Liker å ha en veldig variert salat med chreme fraiche dressing og skruer.

 

-Som et lite avbrekk fra pasta med tomatsaus og kjøttdeig er det godt med pasta med fløtesaus og kylling. Bør også prøve penne (pasta-"rør"), billigere enn skikkelig pasta, og smaker uten tvil mye bedre enn vanlig spaghetti.

 

-Skikkelige nudler med masse wokgrønnsaker og en god saus er vanvittig godt, kan også bruke ris (ikke alltid man kan bruke samme saus da).

 

-Ris og amerikansk grønnsaksblanding er godt. Gjerne med litt kylling til.

 

-Masse egg, pølser og salt/pepper skvisa sammen i ei steikepanne er ganske godt. Kan bruke alle typer pølser. Omelett/eggerøre med skinke er også gode saker, gjerne med salat til. Disse to er vel mer kveldsmat, men om du lager store nok porsjoner går det vel til middag også, særlig om du har salat til.

 

-Hamburger er godt, så lenge du kjøper rett ingredienser. Hamburger med Great Taste grove brød, skikkelig hamburgere (ikke karbonader, og helst noen store rå noen), masse salat, ketchup og løk (veldig mye løk, ca like mye løk som salat). Hamburgere bør krydres for ekstra smak.

 

-Ellers så kan du jo lage hjemmelaget pizza. Ikke så vanskelig som du kanskje tror. Om du lager deig til 3-4 bunner og fryser resten har du til noen dager, og om du bruker dolmio-saus så tar det kort tid å lage. Så lenge du "utstyrer" pizzaen godt kan det være nokså næringsrikt også.

 

-En annen ting som er forholdvis lett, men som gjerne tar litt tid, er fårikål. Vanvittig godt og lett å lage, men tar utrolig lang tid. Dette fikser du ved å lage digre kjeler, og ha det i flere dager. Kanskje ikke noen helårsrett, men nå som det er sesong for det, og det er så billig så ville jeg gitt det en sjangse.

 

-Risotto med god kylling (marinert, bare krydret, finnes flere muligheter) til er godt. Finnes sikkert fullt av oppskrifter der ute, har det ikke i hodet (lager det også sjeldent selv). Risotto er ris med ekstra smak og ost. Kyllingen marinerer/krydrer/osv du etter ønske.

 

Ikke spesielt ryddig, og beklager for det. Begynner å bli sent, og hadde vel bare en liten brainstorming på hva jeg liker som passer det du er ute etter. Hvert avsnitt er en egen rett, utenom det der egg/eggerøre/omellet er spleisa.

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teryaki-wok:

Litt kjøtt (kyllig, storfe, lam, gris, whatever)

Paprika

Squash

(evt andre ferske grønnsaker som funker i wok, f.eks. løk, bønnespirer, aubergine, )

Teryakisaus, enten på flaske eller på pose.

 

Sett på ris først.

Så kutter du opp alt i passende biter. Brun kjøttet først, så hiver du i grønnsakene, og tilslutt saus.

 

Det kan lønne seg å investere i flasker med sauser, f.eks. teryaki-saus, sweet chili saus og andre med litt smak. Da trenger du bare kjøtt og grønnsaker, og så har du noe raskt og enkelt. Kan sikkert bruke fisk og skalldyr også, men det har jeg ikke prøvd. (Gjør andre ting med disse.)

Lenke til kommentar

- Stek et par kyllingfileter/halv grillet kylling

kok ris, gjerne brun

blandet salat

drikk vann

 

litt soya saus på risen, nyt et sunt, protein, karbohydrat, vitaminrikt måltid :D

 

 

- Wok er også digg, gjerne med kylling eller svin. skjær opp

ha oppi alt du har lyst på egentlig, grønnsaker, løk, bønnespirer, vannkastanjer, sopp, en god saus osv. kok ris til

 

 

- Kok laks, potet. salat, rømme, salt og pepper. enkelt, friskt, godt og sunt :D

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Buritos!

 

Enkelt, greit og UTROLIG DIGG.

 

Sett på ovnen, slik at den blir varm og god.

 

Stek kjøttdeig (alt etter hvor mye du/den du vil dele med vil ha). Bland så med taco krydder. Når du har gjort det fyller du det i lefser som du pakker sammen til en "wraps". Rasp opp litt ost og legg oppå lefsene. Putt de så inn i ovnen så osten smelter og lefsen blir varm. Add litt salat, rømme eller dressing så er du der!

 

Anbefales på det varmeste, er så digg.

Lenke til kommentar

Ok, here it goes!

Dette er kanskje tidenes middagsrett, pluss at den er svært mektig og veldig billig. Smaker greit gjør den og. Det som gjør denne retten så speiell er at den kan varieres i det uendelige, og at man kan lage til mange personer på en gang. Retten er også et sikkerstikk hos den jevne student, da den lett kan varmes og servers som et fristende kveldsmåltid eller frokost dagen etterpå.

 

Thomas spesial (Etter han som oppfant den, ikke meg)

 

2 personer

 

2 bokser bønner i tomatsaus

4-500 gram kjøttdeig

1 boks mais (middels stor)

1 boks tomatsaus (kan sløyfes)

 

Brun kjøttdeigen i en stekapanne.

Bland bønnene og maisen i en kasserolle, og kok i 3-4 minutter

Tilsett kjøttdeigen mot slutten av koketiden.

 

Denne retten serveres sammen med en frisk grønn salat, brød og rikelig med ris (deler eller alt tilbehøret kan sløyfes om man ikke gidder lage det)

 

Av drikke til maten anbefales spansk eller italiens vin, belgisk øl eller friskt vann fra norsk natur.

Endret av Imposter
Lenke til kommentar
Buritos!

 

Enkelt, greit og UTROLIG DIGG.

 

Sett på ovnen, slik at den blir varm og god.

 

Stek kjøttdeig (alt etter hvor mye du/den du vil dele med vil ha). Bland så med taco krydder. Når du har gjort det fyller du det i lefser som du pakker sammen til en "wraps". Rasp opp litt ost og legg oppå lefsene. Putt de så inn i ovnen så osten smelter og lefsen blir varm. Add litt salat, rømme eller dressing så er du der!

 

Anbefales på det varmeste, er så digg.

 

Lagde "wraps" for noen dager siden, bare at jeg brukte pannekaker istedenfor lefser. Det smakte kjempegodt.

 

Kombinasjonen var tacokjøtt, rømme, revet ost og sterk salsa.

 

Det skal gjentas, og neste gang skal jeg ha oppi baconterninger i røra. Mmmm... Bacon... Kanskje blande kjøttet med brune bønner og litt jalapeños. Frisk salat ved siden av.

Lenke til kommentar
Buritos!

 

Enkelt, greit og UTROLIG DIGG.

 

Sett på ovnen, slik at den blir varm og god.

 

Stek kjøttdeig (alt etter hvor mye du/den du vil dele med vil ha). Bland så med taco krydder. Når du har gjort det fyller du det i lefser som du pakker sammen til en "wraps". Rasp opp litt ost og legg oppå lefsene. Putt de så inn i ovnen så osten smelter og lefsen blir varm. Add litt salat, rømme eller dressing så er du der!

 

Anbefales på det varmeste, er så digg.

 

Lagde "wraps" for noen dager siden, bare at jeg brukte pannekaker istedenfor lefser. Det smakte kjempegodt.

 

Kombinasjonen var tacokjøtt, rømme, revet ost og sterk salsa.

 

Det skal gjentas, og neste gang skal jeg ha oppi baconterninger i røra. Mmmm... Bacon... Kanskje blande kjøttet med brune bønner og litt jalapeños. Frisk salat ved siden av.

 

Tacos kan varieres i det uendelige. :)

I helgen hadde vi tacos med Vestlandslefse i stedet for vanlige taco lefser - var kjempegodt. Jalapeños er veldig digg, og prøv frese litt champingiong (stavelse), funker fint sammen med taco.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Middagen i dag ble overaskende god faktisk:

 

Skjærte to kyllingfileter i skiver og lot det stå litt med masse rå løk og en del provence-krydder, mens jeg kokte opp ris. Etter en stund heiv jeg kyllingen og løken i stekepanna og stekte på middels varme til kyllingen såvidt var gjennomstekt og saftig. Hadde dette med en god bearnaise-saus og litt grillkrydder på.

 

Løken og provence-krydderet passet perfekt sammen med bearnaise-sausen. Definitivt noe jeg skal lage igjen.

 

EDIT: Dette er faktisk ikke så dyrt heller, for studenter som lurer. TIPS: Dra på rema, se i frysedisken. Der finner du en hvit pose med 1kg nedfryste kyllingfileter for 72kr, og der har du middag for 4-5 dager, ikke verst. Samme stedet finner du også nordfjord kjøttdeig til 19kr istedenfor å bruke dyre dommer på vanlig gilde for 40kr.

Endret av Dimitrij
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Quesadillas -enkelt og godt!

 

Ingredienser:

 

-Tortillas "lefser" (slike runde),

-Ost: Kan bruke Jarlsberg og det meste, men cheddar er utrolig godt!

-Fyll; Feks. En boks chilibønner og kjøttdeig.

 

Framgangsmåte:

 

Tilbred fyllet.

Feks. Hvis du bruker kjøttdeig og bønner trenger du bare å steke kjøttet, for bønnene varmes når selve quesadillaene steker.

 

Legg en tortilla på en ren arbeidsoverflate og dryss på ost.

Så legger du på fyll, men ikke for mye, for det skal legges på enda en tortilla

(Så du får klemt det sammen).

Så drysser du rikelig med ost over fyllet igjen.

Legg på enda en tortilla.

 

Lag så mange quesadillas du trenger, og varm en ganske stor panne på middels-sterk varme.

Stek quesadillaene på hver side til de blir gyldne og til osten har smeltet.

Skjær i 4 like store biter.

 

Obs!

Det er osten som holder tortillaene sammen, så om du ikke har nok ost kan de falle fra hverandre når de snus i pannen.

 

Server gjerne med en klatt rømme, eller hvis du virkelig vil være proff: En god klatt quacamole! :D

Smaker like godt oppvarmet dagen etter!

 

cheese-quesadillas-large.jpg

 

Den her skal jeg definivt prøve ut idag. Sleit litt med å finne ut hva jeg ville ha, blitt liksom så mye av det samme de to siste åra etter at jeg flytta for meg selv. Skal adde litt mer ingredienser som paprika, løk og mais, samt tacokrydder til kjøttdeigen så tror jeg denne kan bli en slager. Takk for oppskrifta!

 

Kos med en sånn tråd. Sliter litt med kreativitet når det kommer til matlaging. Ikveld skare bli kos rundt middagsbordet =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...