Gå til innhold

Slackware 11.0 endelig lansert

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har visst blitt noen forbedringer i pakkesystemet ved denne releasen. Nå er det visstnok lettere å lage sine egne pakker, ifølge release-informasjonen. Slackware er en flott distro, men jeg ser begrensninger, da i forhold til servere som krever ekstra sikkerhet, brannmurer, samt fleksibilitet og enkelhet med administrasjon i forhold til filserver. Da er nok BSD eller UNIX bedre alternativer etter min mening. Men dette gjelder ikke Slackware spesielt, men GNU/Linux som helhet. Uansett, jeg er glad 11.0 nå er ute, og ser frem til å få denne installert på multimedia-maskinen min.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Pokker heller. Nå fungerer ikke lyden på TV-kortet mitt, med 2.6.17.13 (egenkompilert, men med kildekode fra /extra og config dratt ut med 'make oldconfig'). Uansett hva jeg gjør, fungerer det ikke :wallbash:. Begynner å bli møkk lei. Får jeg ikke til TV-kortet i Slackware er det takk og farvel til GNU/Linux og inn med FreeBSD.

Lenke til kommentar
Prøv 2.6.18 fra /testing da.

6994103[/snapback]

Det har vært sånn med alle distroer nyere enn 2.6.13. Prøvde 2.6.13, men da kræsjet udev og sa at jeg måtte ha en kjerne nyere enn 2.6.15 for at udev skulle fungere. Ingen enheter ble oppdaget med 2.6.13-kjernen.

Lenke til kommentar
Vel, 2.6.13 er gammel. Slackware må ha minimum 2.6.15, da den bruker udev istedenfor hotplug (noe alle andre også gjør).

6994238[/snapback]

Jeg vet den er gammel. Men det er den nyeste kjernen TV-kortet mitt har fungert på. Med alle nyere kjerner >=2.6.14 har jeg sett det samme, lyden bare skurrer. Vet virkelig ikke hva pokker jeg skal gjøre for noe.

Lenke til kommentar
Er ikke lyden styrt av ALSA da?

6994327[/snapback]

Jo, men det er et eller annet galt med selve driveren til lyddelen av TV-kortet (det er forøvrig et Pinnacle PCTV, bt878 chipsettet). Et eller annet ble endret etter 2.6.13, og det liker ikke det TV-kortet i det hele tatt.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Kan nevne at med SlackNET er det mulig å installere Slackware med kernel 2.6 (og annet digg) fra /extra.

For de som vil oppgradere fra 10.x til 11.0 så er det veldig enkelt:

echo ftp://ftp.slackware.no/linux/slackware/slackware-11.0/ > /etc/slackpkg/mirrors
slackpkg update
slackpkg upgrade-all
slackpkg install-new
slackpkg clean-system
lilo
reboot

Endret av olear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...