Erik B. Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Hei! Jeg lurer på hvordan man kan bruke LIMIT slik at det vises max ti bilder, og for å vise ti til må man trykke neste. Jeg har en databasetabell med id og filnavn. Hvordan skrive ut 10 og 10 bilder? Lenke til kommentar
roac Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Jeg lurer på hvordan man kan bruke LIMIT slik at det vises max ti bilder, og for å vise ti til må man trykke neste. Jeg har en databasetabell med id og filnavn. Hvordan skrive ut 10 og 10 bilder? 6988526[/snapback] Forsøkt Google ? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 (endret) Ikke så lett å finne i MySQL-manualen (vet heller ikke hvilken database som brukes), men her står det litt om LIMIT. Endret 3. oktober 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
allyse Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Merk at limit/offset ikke fungerer hvis du skal porte sql-en mot f.eks oracle. Lenke til kommentar
roac Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Merk at limit/offset ikke fungerer hvis du skal porte sql-en mot f.eks oracle. 7014692[/snapback] Det stemmer, og jeg synes at det fint at du påpeker det, kompabilitet er en av kjepphestene mine. Jeg vil benytte anledningen til å nevne at "Troels Arvis" påpekte dette i forbindelse med SQL:2003 standarden. Det er ingen standard måte å gjøre dette på. MySQL og PostgreSQL bruker limit, Microsoft SQL Server og Sybase bruker TOP, Oracle bruker pseudokolonnen rownum. Det ER mulig å lage løsnigner fungerer på tvers av databaseplattformer, men i dette tilfellet er det neppe hensiktsmessig, rett og slett fordi løsningen kreve veldig mye mer ressurser enn tilsvarende proprietær løsning for den spesifikke databaseplattform. Jeg mener derfor at dette (limit/top/rownum) er et klart tilfelle hvor det faktisk er hensiktsmessig å bruke plattformspesifikk kode, men det vil selvfølgelig være fordelaktig å være klar over det, som allyse også sa. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå