Gå til innhold

Billig og bra kamera?

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt noen fototimer på skolen, lært litt om mørkerom ol. i det siste, og har nesten bestemt meg for å kjøpe et digitalt speilreflekskamera. Men problemet er at jeg ikke akurat harden beste økonomien for tiden. Hvor mye må jeg legge ut for å få et ok kamera? Og når jeg først har bestemt meg for å kjøpe et, bør jeg da heller gå for høy kvalitet og en dyrere type?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har hatt noen fototimer på skolen, lært litt om mørkerom ol. i det siste, og har nesten bestemt meg for å kjøpe et digitalt speilreflekskamera. Men problemet er at jeg ikke akurat harden beste økonomien for tiden. Hvor mye må jeg legge ut for å få et ok kamera? Og når jeg først har bestemt meg for å kjøpe et, bør jeg da heller gå for høy kvalitet og en dyrere type?

Du kommer neppe særlig under 3-3500 for kamerahus, og ca 1000 for optikk (fast 50mm f.eks.). Med andre ord, har du mindre enn 4000 kr å rutte med, ville jeg spart en stund.

De fleste kameraene som du får i dag har god bildekvalitet, selv blant de brukte kameraene. Hvis jeg var deg, ville jeg vært på jakt etter et brukt Nikon D100 (eller kanskje D70), som er et bra semi-proff-kamera, selv om det er erstattet av D200. Har sett dette lagt ut til 3700 for huset, og 4800 med en Nikon AF-S 24-85mm. Sistnevnte vet jeg er solgt nå, men tok med for eksempelets skyld. Du kan nok regne at det er litt prutningsmonn, men det er snakk om et par-tre hundrelapper. Foto.no sitt bruktmarked er et godt sted å lete. Lønner seg å følge med et par ganger daglig, og være rask, for de gode tilbudene forsvinner fort. D70 er ikke fullt så profesjonelt bygget, men er også et meget godt kamera, som det begynner å bli ganske mange av på bruktmarkedet. Koster vanligvis omtrent det samme som D100, mest fordi de ofte er nyere (ble lansert senere). Får du et godt tilbud på D50 er ikke det et dårlig kjøp heller, men jeg ville nok foretrukket enten D70 eller D100 dersom du skal satse litt mer på sikt, av disse tre er D50 klart mest forbrukerkamera...

Hvis det ikke følger med noe optikk, bør du også være på jakt etter f.eks. en Nikon DX AF-S 18-70 f/3.5-4.5, som er standard kit-objektiv til en D70 og D70s. Et godt objektiv, med få svakheter prisen tatt i betraktning. Er ikke det billigste på markedet, koster gjerne 1500-1900 brukt (noe mer bør du ikke gi, vent heller litt), men du får igjen for de pengene.

Jeg gir kanskje i noens øyne et litt ensidig råd om å kjøpe Nikon, det er først og fremst fordi Canon bare har 300D og 350D som brukt er i den billigste enden av skalaen. Jeg personlig synes de begge er litt for plastaktige til at jeg vil anbefale dem, og for min egen del er grepet ikke godt nok heller. Det er selvfølgelig en individuell sak, og du bør sjekke ut 350D også, og her kan du få gode priser om dagen. Ulempen er at du bør skifte ut kit-objektivet de fleste selger med, og at Canon ikke har noen direkte konkurrent til Nikon 18-70, som ikke koster masse masse penger.

Dersom du har et budsjett som strekker seg lenger enn dette (vanskelig å gi fullgode råd uten å vite "eksakte" rammer på budsjettet), kan det være nye kameraer som er verdt å kikke på (f.eks. Samsung GX1-L dobbeltkit til ca 6500 eller Samsung GX1-S dobbeltkit til ca 8000)...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Komplett har i dag ukens tilbud på Canon EOS 400D kit til 6,999,-

Du kan lese mye om dette hr på forumet og det beste til den prisen pr dags dato NYTT. Men du kan sikkert få mere ut av å finne de riktige kjøpene på bruktmarkedet.

Jeg personlig ville heller valgt Pentax K100D med 18-55 til 6400,- kr (eller et av de nevnte dobbelt-kitene, men det er selvfølgelig en smakssak. Tror nok man får mer for pengene på Pentax/Samsung enn både Canon og Nikon, særlig siden Pentax-optikken er bedre enn kit-optikken på 400D (og D50). Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Jeg synes k-ryeng er inne på noe. I tillegg kan man få Pentax *ist DL til 4500 med samme objektiv, hvis man har skikkelig dårlig råd. Det er det rimeligste man kan få tak i for tiden, og spesielt kvaliteten i raw er helt på høyden med alt annet i begynnerklassen.

7004459[/snapback]

Er litt feil å si at de med skikkelig dårlig råd kan kjøpe dette da... De som har skikkelig dårlig råd har ikke penger til et speilrefleks. Men det er jo et veldig bra kamera for de som ikke vil bruke så enormt mye på et kamerahus, men alikevel få et veldig bra kamera for pengene.

Lenke til kommentar
Jeg synes k-ryeng er inne på noe. I tillegg kan man få Pentax *ist DL til 4500 med samme objektiv, hvis man har skikkelig dårlig råd. Det er det rimeligste man kan få tak i for tiden, og spesielt kvaliteten i raw er helt på høyden med alt annet i begynnerklassen.

7004459[/snapback]

Er litt feil å si at de med skikkelig dårlig råd kan kjøpe dette da... De som har skikkelig dårlig råd har ikke penger til et speilrefleks. Men det er jo et veldig bra kamera for de som ikke vil bruke så enormt mye på et kamerahus, men alikevel få et veldig bra kamera for pengene.

7005167[/snapback]

He he, de som har skikkelig dårlig råd har ikke råd til PC, så digitalkamera blir helt fåfengt. Du har altså rett.

Det minner meg om en diskusjon jeg hadde med en på foto.no. Han mente at ALLE hadde råd til å legge til side penger til å kjøpe seg skikkelig L-optikk, i steden for den skitten som kommer fra Tamron og Sigma. Snakker om manglende kjennskap til virkeligheten, slik den fortoner seg for titusener av norske menn og kvinner.

Det er litt deilig at vi faktisk IKKE er så opphengt i flott teknikk her på akam. For de som har kommet til i senere tid, så virker det kanskje som om det er en utstyrsbonanza her på forumet, siden det diskuteres for tiden. Slik har det i alle fall ikke vært før. Vi som er eldre (og også mange yngre) har gjentatte ganger kjølt ned kjøpelysten til medlemmer som gripes av omtalte bonanza, så på dette området føler jeg at vi her på akam kan ha god samvittighet, folkens.

Lenke til kommentar
He he, de som har skikkelig dårlig råd har ikke råd til PC, så digitalkamera blir helt fåfengt.

Tja, vil ikke si det. Et digitalkamera gir deg jo alle muligheter man hadde med film før, og de fleste fotolabber tar jo i mot minnekort... Send inn minnekortet (ha helst et eller to ekstra), og få bildene i posten. Vil ikke ha noen betenkeligheter med å gi gamle bestemødre digitalkamera i stedet for film, de enkleste krever jo bare å skifte batterier og minnekort for å brukes på samme måte...
Lenke til kommentar

Er ikke helt uenig i det utsagnet, selv om jeg fremdeles synes det er upraktisk med digitalt kamera, når du ikke har pc. Man får jo ingen negativer, så de kopiene du lager blir originalene. Derfor vil jeg ikke kjøpe digitalt, hvis jeg ikke i alle fall har noen til å lage backup på cd for meg. Uansett blir dette bare flisespikking. Det er i alle fall verdt å huske at noen hverken har råd til kamera eller pc her i landet.

Lenke til kommentar

Mit tips er å leite litt på bruktmarkede etter D70(s)

Det er mangen av desse husa tilsalgs omdagen til svært så hyggelige priser, p.g.a. at mangen "opgraderer" D80 og D200.

Sjølvom modellen no er 3 år gammal, så betyr ikkje det at den er dårleg. I dei fleste tilfeller så er det heller fotografen enn kameraet som setter begrensingane.

Edit: Det er og framleis nokre D100 hus tilsags, som og kan være noko å sjå på.

Edit: Har sett både D100 og D70 til rundtom 3-4k for huset.

Endret av Mr.Elendig
Lenke til kommentar

Jeg tror nok jeg personlig ville valgt D70/D70s fremfor D100. D100 er et mye tyngre kamera, men mer solid. Problemet er at det skjedde en del i det dynamiske omfanget mellom D100 og D70, slik at du faktisk kan få bedre bilder med D70 om du bruker samme objektiv (mindre digitalt/metallisk preg). D100 har flere fordeler fremfor D70, men det går stort sett på byggekvalitet og funksjonalitet som de fleste ikke vil savne spesielt mye før om noen år, og da er det uansett på tide å oppgradere.

Kjøp et billig hus, legg resten i optikk er mitt tips. Optikken er tross alt viktigere enn huset når det gjelder bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...