Gå til innhold

S-Ata Raid Portene @ K8n Neo Platinum 100% sikker.

Efreet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok greit. Har innstalert det eg trur er RAID nå iallfall. Men leiter fortsatt etter kor eg styrer det frå osv.

Kor kontrollerer eg raid greiene? slik eg ser det nå så virker det bare som om det er ein ekstra harddisk. Og det er jo ikkje det eg ville. jaja, kva skal eg gjera? merger dei seg når dei er i raid? Eller er bare raid noko som eg ikkje ser "fysisk"?

Lenke til kommentar

Det høres ikke ut som diskene kjører i RAID. Under RAID 0 skal jo diskene oppfattes som én stor, og i RAID 1 vises de vel også som en, uten at man får doblet kapasiteten.

Det er jo vanlig at det er en egen "BIOS" for RAID, som aktiveres ved at man trykker Ctrl-S under oppstarten.

Lenke til kommentar

RAID 0 og RAID 1 er de to mest vanlige av flere forskjellige RAID-oppsett. RAID 0 går ut på striping, dvs at dataene fordeles mellom to harddisker som leser i paralell. Dette er altså for å øke ytelsen, og kan langt på vei sammenlignes med å kjøre minne i dualchannel. Informasjonen fordeles mellom diskene, som leser hver "halvpart" av samme informasjonen. Med denne metoden får man utnyttet hele kapasiteten til begge diskene, såfremt de har samme kapasitet.

RAID 1 er for å øke sikkerheten i forhold til å bruke en enkelt disk (eller to disker i RAID 0). Dette gjøres ved speiling, dvs at dataene dupliseres i to kopier. Så hvis den ene disken ryker er all informasjonen fremdeles intakt på den andre, men ytelsen blir ikke bedre enn hva en enkelt disk ville gitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...