Gå til innhold

Mulig rent flertall: Høyre + FrP = sant?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
uansett det skal bli spennende å se FRP med makt og ikke at de kunn sitter i opposisjon og lover gull og grønne skoger,tror det blir med dem som feks med sv,de får lære å svelge kameler,iallefall om de ikke svelger dem alle i forhandlingene med Høyre.  :)

6991967[/snapback]

Nå har Høyre og Frp samarbeidet i mange år, siden Frp har sittet som garantist for en regjering på høyresiden. Det er ikke akkurat slik at Frp er vant til å få gjennom alt de ønsker, eller at de aldri har fått gjennom noe av det de ønsker.

 

Så forhandlinger har de mer enn nok erfaring med.

 

Dessuten kan det jo være at Frp blir det største partiet på borgerlig side ved neste valg, og da blir det i såfall Høyre som er nærmere en situasjon som ligner på SVs.

 

Med andre ord: Sammenligningen mellom Frp og SV holder ikke helt vann, siden Frp faktisk er mye større enn SV (kan bli størst), og er vant til å forhandle.

Lenke til kommentar
Dessuten kan det jo være at Frp blir det største partiet på borgerlig side ved neste valg, og da blir det i såfall Høyre som er nærmere en situasjon som ligner på SVs.

 

Med andre ord: Sammenligningen mellom Frp og SV holder ikke helt vann, siden Frp faktisk er mye større enn SV (kan bli størst), og er vant til å forhandle.

 

Får håpe at FRP er det største av dem.

Ang kameler:

 

Vraker kjernepolitikk?

 

I det oppsiktsvekkende diskusjonsnotatet VG har fått tilgang til, forbereder partiformann Siv Jensen Frp-erne på at regjeringsforhandlingene kan bli tøffe. Det åpnes for å vrake både innvandringspolitikken, den økonomiske politikken og kulturpolitikken:

 

«Det er naturlig å anta at partiet - i alle fall i det offentlige rom må «gi» seg på enkelte kjerneområder. Eksempel på dette kan være innvandringspolitikk, økonomisk politikk og kulturpolitikk,» heter det.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=128505

 

Synest faktisk dette er noen av de største kamelene jeg har hørt om,men nok om det.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Takker! Til de som ikke oppfattet det: Når jeg i førsteposten sier:

 

Ikke la dere begrense av spørsmålene over. Her er det fritt fram for å spekulere rundt det norske politiske landskap i tiden fremover og spesielt mot valget i 2009.

Så betyr ikke det at dere skal diskutere hva dere synes om dagens politikk og hvilke partier dere personlig synes gjør en god jobb. "Det politiske landskap" betyr hvordan partiene forholder seg til hverandre, og hvilke sympatier og antipatier som eksisterer. Hvilke endringer som kan tenkes i disse forholdene, og hvordan velgermassene vil reagere.

 

Politikken som føres er bare on topic dersom den relateres til muligheten for samarbeid eller risikoen for konflikt.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

BT idag har Opinions siste måling. Her er tallene ikke de samme. FrP går klart frem også her, og er igjen Norges største parti også på denn emålingen. Men her går Høyre like mye tilbake som de går frem hos Gallup:

 

......TNS Gallup. - Opinion

Ap....27,1 (-2,3) - 28,5 (-0,7)

SV.....7,5 (-0,8) - .7,2 (-0,9)

SP.....5,6 (-0,1) - .6,3 (-0,2)

 

FrP...31,1 (+1,1) - 28,9 (+3,4)

H.....16,9 (+2,6) - 15,0 (-2,5)

V......4,7 (+0,5) - .5,1 (+1,5)

KrF....4,8 (-0,2) - .6,1 (+0,1)

 

At de absolutte tallene ikke stemmer er så sin sak, men at trenden kan variere så voldsomt for et enkelt parti mellom to meningsmålinger tatt opp i samme periode er tankevekkende, spesielt for de aviser og politikere som liker å gjøre en sak ut av statistisk små endringer.

 

Men det om det. Her er i hvertfall litt mer underlag for den pågående diskusjonen.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Jeg tror den eneste grunnen til de rødgrønne vant forrige valg var fordi at de hadde et klart alternativ før valget. Dersom høyresiden har dette ved neste valg tror jeg det skal være lett match.

6995559[/snapback]

Er helt enig i at H's forpliktelse til den gamle regjeringen var taktisk dumt, i hvertfall kortsiktig i forhold til siste valg.

 

Om det blir lett match i neste runde, dersom H og Frp fremstår som samlet alternativ, er jeg usikker på. Jeg tror for mange er (unødvendig) for redde for Frp, og kanskje flykter mot AP i stedet. Men jeg håper du har rett.

 

Jeg satser på at over tid så dør noen av de verste negative dogmene som hefter ved Frp.

Lenke til kommentar
BT idag har Opinions siste måling. Her er tallene ikke de samme. FrP går klart frem også her, og er igjen Norges største parti også på denn emålingen. Men her går Høyre like mye tilbake som de går frem hos Gallup:

 

......TNS Gallup. - Opinion

Ap....27,1 (-2,3) - 28,5 (-0,7)

SV.....7,5 (-0,8) - .7,2 (-0,9)

SP.....5,6 (-0,1) - .6,3 (-0,2)

 

FrP...31,1 (+1,1) - 28,9 (+3,4)

H.....16,9 (+2,6) - 15,0 (-2,5)

V......4,7 (+0,5) - .5,1 (+1,5)

KrF....4,8 (-0,2) - .6,1 (+0,1)

 

At de absolutte tallene ikke stemmer er så sin sak, men at trenden kan variere så voldsomt for et enkelt parti mellom to meningsmålinger tatt opp i samme periode er tankevekkende, spesielt for de aviser og politikere som liker å gjøre en sak ut av statistisk små endringer.

 

Men det om det. Her er i hvertfall litt mer underlag for den pågående diskusjonen.

 

Geir :)

6996683[/snapback]

 

Endringen i den andre fra den første undersøkelsen er så små at de faller alle under statistiske feilmarginer.

Med andre ord, de beviser ikke at noen har gått frem eller tilbake.

Lenke til kommentar

Sant nok. Men forskjellen mellom -2,5 og +2,6 prosenpoeng for et parti (Høyre) som ligger på rundt 15-17% er faktisk 30%, og viser altså relativt tydelige endringer som attpå til går i stikk motsatte retninger.

 

Men det er ikke topic her. Folk for ta utgangspunkt i de tall og prognoser de finner sannsynlige. Eller som støtter deres argumenter... ;)

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Det hadde utvilsomt vært morsomt å se frp i en maktposisjon som innebærer at de må ha støtte innad i partiet før forslag fremmes i stortinget. "Private" forslag fra enkeltrepresentanter som øser ut millioner og milliarder hist og her kommer nok til å minke i antall.

 

Jeg vil tro Høyre er sugen på regjeringsmakt igjen neste valg, men er enig med andre her at AP fort kan bli en like sannsynlig samarbeidspartner, dersom dette blir en flertallsmulighet. Regner med at SV er uaktuelle samarbeidspartnere i en slik tenkt koallisjon. AP, H og V kanskje? Hvis de blir enige om å la mesteparten av skattepolitikken hvile, kan de sikkert klare å holde det gående i fire år. Tviler på at de får gjort så mye da, men det vil kanskje tiden vise? For en EU-motstander som meg er jo AP og H et skrekkscenario, men det er vel OT...

Lenke til kommentar

Hvordan det går der FrP har makten (eller der AP eller Høyre eller noen andre har det) er ikke topic her. Vi diskuterer ikke hva som skjer når de kommer til makten, men om og hvordan de kommer eller ikke kommer dit. Vennligst les førsteposten før dere poster.

 

Noen poster er rapportert som off topic.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Personelig tror jeg vi får en regerin med FRP og Høyre ved neste valg, dette fordi at FRP er begynt å diskutere hvilke kameler de skal svelge og Høyre har skrinlagt sin tidligere skremselspropaganda der FRP var uannsvarlige og en fare for landet .

Det som da blir morro er å se hvordan alle løftene skal oppfylles uten å tømme oljefondet da.

Lenke til kommentar

Jeg har sagt det i mange år.

En periode med FrP i regjering er den beste medisin mot gjentagelser av nettopp det fenomenet.

 

Men tilbake til topic.

Jeg tror du kan ha rett i det, jeg har dessverre ikke fulgt med så mye i nyhetene i det siste, men hvis det er som du sier at Høyre har dempet kritikken så kan det jo se slik ut.

Lenke til kommentar

tom waits for alice: Det som skjer i kommunene kan være svært så relevant, siden det viser at de kan føre en stabil politikk, og dermed "dør noen av de verste negative dogmene som hefter ved Frp", som JBlack skrev. Det er en del av det å komme dit.

 

Edit: Lomz, kan du være så snill å slutte å trolle med kommentarer som dette?

 

"En periode med FrP i regjering er den beste medisin mot gjentagelser av nettopp det fenomenet."

Endret av Pricks
Lenke til kommentar
tom waits for alice: Det som skjer i kommunene kan være svært så relevant, siden det viser at de kan føre en stabil politikk, og dermed "dør noen av de verste negative dogmene som hefter ved Frp", som JBlack skrev. Det er en del av det å komme dit.

7008433[/snapback]

Prinsipielt enig. Om FrP kan føre en stabil politikk er relevant for om noen vil danne regjering med dem (om de ikke ender opp med å gjøre det alene.) Så en vurdering av hvordan eventuelle samarbeidspartnere ser på dette er on topic.

 

Men de som ikke liker FrP her på forumet vil terpe på dogmene uansett, og diskusjonen om de eller du har rett blir off topic i denne tråden. Det er rett og slett ikke relevant hva du eller Mr. Ichkitdze måtte mene om det, det som er relevant er hva et tilstrekkelig antall velgere samt de potensielle samarbeidspartnerne mener.

 

Så "FrP klarer ikke å styre en kommune, langt mindre Norge", er off topic. "Jeg tror Høyre frykter at FrP ikke vil føre en ansvarlig politikk, og derfor vil avslå et samarbeid" er on topic.

 

Folk får ta utgangspunkt i hvordan de tror de andre partiene vil vurdere dette. Og eventuelt velgerne, men de har jo alt sagt hva de mener, siden de har gjort FrP til Norges største parti...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...