Gå til innhold

Mulig rent flertall: Høyre + FrP = sant?


Anbefalte innlegg

Ifølge Gallups siste meningsmåling har FrP nå 31,1% oppslutning, fram 1,1, og Høyre 16,9%, fram 2,6. Alle regjeringspartiene ramler, og Ap ligger 4% bak FrP, men det er ikke poenget med denne tråden.

 

Kilde: Aftenposten

 

FrP og Høyre har altså nå (med forbehold om at målingen er i nærheten av riktig, selvsagt) tilsammen 48% av stemmene, eller med andre ord nøyaktig samme resultat som de rødgrønne fikk ved valget. Det betyr at om det var valg idag (igjen med et forbehold, nemlig mandatfordelingen i de enkelte fylker) så ville de to partiene alene ha rent flertall i Stortinget, selv uten Venstre og KrF.

 

Det er ikke valg nå, men vi snakker om en relativt solid trend her som gjenspeiles i flere målinger i det siste. I så fall kan vi snakke om en solid forskyvning av det politiske tyngdepunktet i Norge.

 

Så hva skjer? Vil Høyre gjøre det opplagt fristende valget det er å ta imot FrPs invitter? Med Solbergs stadige reservasjoner og stikk til FrP i mente: Må det en endring i Høyres ledelse til? Hvor havner de andre sentrumspartiene i dette? Vil et KrF uten Bondevik gå mot venstre og havne i Stoltenbergs favn? Vil de i så fall endre noe som helst, eller vil de tape flere velgere når de kristenkonservative forlater skuta? Er dette et forbigående fenomen? (Over tid, mener jeg, at det vil gå opp og ned på målingene er selvsagt.) Hvordan skal de rødgrønne svare?

 

Ikke la dere begrense av spørsmålene over. Her er det fritt fram for å spekulere rundt det norske politiske landskap i tiden fremover og spesielt mot valget i 2009.

 

Men la gjerne være å spekulere i hvorfor folk "er så dumme" at de stemmer det ene eller det andre. Velgerne, det er oss, og la oss inrømme oss selv såpass intellekt at vi kan anta at vi faktisk mener noe med det vi stemmer.

 

OBS! Dennne tråden er erklært personangreps-fri sone. Her er det argumentene som tellet, ikke posterens motiver for å poste dem.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så mener du at Høyre heller vil ha en Ap-ledet regjering (hvis vi antar at det er alternativet) enn en regjering hvor de selv deltar, for å unngå inflasjon?

 

Edit: Vi behøver ikke diskutere om FrPs politikk faktisk vil føre til inflasjon, det problemet kommer eventuelt etter valget, jeg er interessert i tiden frem til 2009-valget, og resultatet av dette.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Vi har jo sett dette etter alle de siste valgene. Så fort en regjering er dannet, så øker de partiene som anses som det motsatte av de som regjerer. Det var jo slik de at de rødgrønne ledet ganske bra på meningsmålingene i lange perioder under forrige periode. De gikk derimot tilbake like før valget, og det var like før de tapte valget på målstreken.

Lenke til kommentar

Synes ikke Gallupen er så dårlig, med tanke på at regjeringen har kun sittet 10 mnd i førersetet og har ENDA IKKE LAGT FREM DE RØD-GRØNNES FØRSTE BUDSJETT I DENNE VALGPERIODEN :blush:

 

Om jeg ikke husker feil så var det et solid flertall mot at Høyre skulle by opp FrP til dans, sist gang Høyre hadde landsting. Ser ingen grunn til at den trenden (heldigvis) skal snu nå, bare fordi Jern-Erna syntes valgresultatet i u-landet Sverige var interessant.

 

Sentrumspartiene Venstre og Særlig KrF har sagt klart ifra at et regjeringssamarbeid med FrP er utelukket. Den politiske Ideologi er for forskjellig hos de norske sentrum-høyre partiene i Norge, enn de er i Sverige. Da må det i så fall et rent Høyre-FrP flertall til for at de skal kunne drømme om en borgerlig regjering med FrP som medspiller.

 

Når det gjelder valget 2009 tipper jeg at KrF ender på rundt det samme som de gjorde i fjor. Venstre går litt tilbake etter et unormalt bra valg i 2005. Høyre kommer til å få litt flere stemmer, men er fortsatt minst ute på høyrevingen. FrP kommer til å gjøre et godt valg, muligens det beste siden oppstart.

 

Likevel så tror jeg Ap, SV og SP kommer til å dominere i det neste stortingsvalget, såfremt rentenivået holder seg og hovedlinjene fra Soria Moria bli gjennomført/fulgt.

Lenke til kommentar

På en måte har jo AP og Frp samme problem, begge lover og lover, og gir sine velgere urealistiske forventninger om hvor flott alt skal bli når de får makten. Her har jeg faktisk stor respekt for Høyre. Høyre har ikke lovet at de skal løse alle problemer, bare at de skal legge opp til mer økonomisk vekst og effektivisering av offentlig sektor. Er ikke rart at AP og Frp er de største partiene, når de lover mer enn det som er realistisk.

Lenke til kommentar

Høyre vet at Ap skaper en forutsigbar politikk som innebærer minimalt med inflasjon.

Frp vil bruke mer penger. En direkte konsekvens av dette er økt inflasjon.

Billige utenlandske arbeidere kunne kjølt ned en overhetet norsk økonomi preget av inflasjon, men frp vil jo som kjent ikke ha innvandrere..

Økonomisk politikk og innvandringspolitikk er frp's 2 hjertesaker.

Høyre er uenig med dem i begge. Eneste Høyre og frp har til sammen er at de er uenige med sosialister. :hmm:

Dette gir ett meget dårlig grunnlag for sammarbeid. I tillegg må en se på den negative historien frp og høyre har.

 

Det må STORE endringer til før en ser noe sammarbeid mellom disse 2.

Faktisk er ikke AP og Høyre så uenige. De er stort sett samkjørte. Da er ikke Høyre villig til å velte Ap og co for enhver pris.

Lenke til kommentar
På en måte har jo AP og Frp samme problem, begge lover og lover, og gir sine velgere urealistiske forventninger om hvor flott alt skal bli når de får makten. Her har jeg faktisk stor respekt for Høyre. Høyre har ikke lovet at de skal løse alle problemer, bare at de skal legge opp til mer økonomisk vekst og effektivisering av offentlig sektor. Er ikke rart at AP og Frp er de største partiene, når de lover mer enn det som er realistisk.

6987954[/snapback]

Hvordan vet du at FrP ikke holder det de lover?

Har du noen fakta å legge på bordet?

Endret av Rikkely
Lenke til kommentar
På en måte har jo AP og Frp samme problem, begge lover og lover, og gir sine velgere urealistiske forventninger om hvor flott alt skal bli når de får makten. Her har jeg faktisk stor respekt for Høyre. Høyre har ikke lovet at de skal løse alle problemer, bare at de skal legge opp til mer økonomisk vekst og effektivisering av offentlig sektor. Er ikke rart at AP og Frp er de største partiene, når de lover mer enn det som er realistisk.

6987954[/snapback]

Hvordan ve du at FRP ikke holder det de lover?

Har du noen fakta å legge på bordet?

6987990[/snapback]

 

Hvorfor skal FrP skille seg ut fra alle andre partier? Få partier holder det de lover, og det blir jo enda vanskeligere når en må svelge kameler i en koalisjonsregjering.

Lenke til kommentar

Hvordan vet du at FrP ikke holder det de lover?

Har du noen fakta å legge på bordet?

6987990[/snapback]

 

Fordi de lover mer enn det som er realistisk mulig. Jeg formulerte meg dog litt galt. Problemet er ikke hva Frp lover, men hva Frp sine velgere tror at Frp skal klare å oppnå når de får makt. Tilsvarende partier i Nederland og Østerrike gikk på en real smell med oppslutning redusert med 66 prosent når det viste seg at ting forble akkurat som før når de fikk makt.

Lenke til kommentar
Det må STORE endringer til før en ser noe sammarbeid mellom disse 2.

Faktisk er ikke AP og Høyre så uenige. De er stort sett samkjørte. Da er ikke Høyre villig til å velte Ap og co for enhver pris

 

Dette er fordi Ap og H står for noe som er et fremmedord i FrP-leieren. En "bærekraftig økonomisk politikk" :love:

6987991[/snapback]

 

Nettopp. Det er ikke gitt at Høyre står nærmere frp enn de gjør AP. Både AP og Høyre står for en bærekraftig politikk, men de har ulike utgangspunkt og metoder.

Frp derimot har ikke samme målet som Høyre, men noen av midlene som privatisering er like.

Lenke til kommentar

OBS! Jeg ber dere pent om ikke å gjøre dette til ennå en tråd om hvilke politikere som lyver mest, og hvilke partier som kommer til å oppfylle valgløftene sine. Denne tråden handler om hvordan det politiske landskapet forandrer seg, og om kartet kommer til å blir endret ut fra dette. Med andre ord, om valgløftene er kompatible, ikke om de er sanne.

 

Dog er det relevant om de kan sies å være realistiske, men bare i forhold til andre partiers ståsted. Dermed spiller det egentlig ingen rolle om Ap overbyr, så lenge de finner likesinnede i SV og Sp, om dere skjønner. Overbudene slår bare ut i ettertid, på oppslutningen, når partiene ikke kan levere. Det samme kan fort slå ut for FrP når/hvis de kommer i posisjon. Men det får vi se når den tid kommer. Her i tråden er det relevant bare hvis f. eks. Høyre oppfatter det som overbud og dermed umuliggjør eller i hvert fall vanskeliggjør et samarbeid.

 

Så vennligst ikke begynn å krangle om dette. Om noen tror at Høyre ikke vil samarbeide med FrP fordi sistnevnte lover mer enn de kan holde, så er det i denne tråden en helt gyldig teori, som ikke skal oppfattes som en invitasjon til en diskusjon om hvorvidt FrP faktisk kommer til å holde løftene sine.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Problemer er at sossene i høyre ikke liker kjøpefesten gamlingene og de ufaglærte i Frp vil starte. Inflasjon er meget bad for business skjønner du...

6987849[/snapback]

 

 

På en måte har jo AP og Frp samme problem, begge lover og lover, og gir sine velgere urealistiske forventninger om hvor flott alt skal bli når de får makten.

6987954[/snapback]

 

 

Dette er fordi Ap og H står for noe som er et fremmedord i FrP-leieren. En "bærekraftig økonomisk politikk" :love:

6987991[/snapback]

 

Dogmatisme. :thumbdown:

 

Populære påstander gjentatt om og om igjen til folk tror det er sannhet.

 

Det negative stempelet som 'bedre' partier alltid har jobbet med å hefte ved Frp, gjør at det er politisk upopulært å samarbeide med Frp. I praksis er det fullt mulig, noe som er vist i mange kommuner. Og Frp har også vært veldig imøtekommende og ønsket at man i det minste skal diskutere muligheten.

 

Men når de andre partiene avslår selve diskusjonen, så røper det at her ligger det noe mer bak. Og dette 'noe mer' tror jeg er frykten for at det negative stempelet som Frp har skal smitte over på dem.

 

Jeg tror H rett og slett er redd for at dersom de blir for mye assosisert med Frp, så vil Frp-frykten blant velgerne skremme velgere fra H og over til AP, på samme måte som (jeg tror) SV har vokst seg større nettopp på frykten for, og som en motvekt til, Frp.

 

Jeg skulle bare ønske folk ville slutte å kjøpe den dogmatiske retorikken og begynne å tenke selv... men det er vel en utopi.

Lenke til kommentar

Mistenker at det er litt "gresset er alltid grønnere på den andre siden av gjerdet" opplegg her, jeg. Altfor mange skal gnåle og klage uansett hvem som styrer og steller.

 

Mangla ikke akkurat på kritikk mot den forrige regjeringen etterhvert heller, og hva skjer når vi har fått en ny? Jo, da syter vi mot den også.

 

Titt ut av vinduet. Norge er et uendelig mye bedre sted å være enn fryktelig mange andre land. For å si som i Donald: hold tåta.

Lenke til kommentar

Tror Høyres maktkåthet vil overskygge alt og om trenden holder seg (noe jeg tror) vil nok Høyre fri til FRP og glemme at de tidligere har advart det norske folk mot nettop FRP`s uannsvarlige politikk.

Ved neste valg vil vi nok se en borgerlig regering,forhåpentligvis med en FRP statsminister,denne regeringen vil det stilles enorme forhåpninger til og to-tre mnd etter valget begynner deres popularitet å synke og vi er tilbake til samme trenden som i dag,nemmelig at de partier som har regeringsmakt som regel er de som går mest tilbake.

uansett det skal bli spennende å se FRP med makt og ikke at de kunn sitter i opposisjon og lover gull og grønne skoger,tror det blir med dem som feks med sv,de får lære å svelge kameler,iallefall om de ikke svelger dem alle i forhandlingene med Høyre. :)

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...