Gå til innhold

Ut på tur...

Anbefalte innlegg

Det begynner å nærme seg høstferien, og for undertegnedes vedkommende, så skal han ikke sitte inne hele helgen å glo i pcen. Han skal på tur. Derfor følte jeg nesten at jeg burde forberede meg litt fototeknisk. Sitter for øyeblikket inne med utstyret i signatruen min, pluss et 15cm stativ, og en 1 gb minnebrikke. Noe her må oppgraderes. Jeg har ikke tenkt å bruke allverdens, og skal heller ikke drasse på allverdens. Så hva burde jeg ha med meg for "en god tur på fjellet"? Den ene delen av helgen skal jeg gå 3 dager i strekk, fra hytte til hytte, og den andre delen skal jeg på Geilo. Hvis noen forresten har noen gode motiver fra Geilo, send meg gjerne en pm. Men, hva burde jeg kjøpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror nok jeg ville hatt en eller to Gb mer plass til en slik tur. Så slipper du i hvert fall ikke tenke på at du skal ha nok plass. Koster vel ikke mer enn 500kr for 1Gb sandisk ultra nå for tiden.

det er mitt tips.

6987528[/snapback]

Jeg betalte nylig den prisen for et 1GB Extreme III

Lenke til kommentar

For en skikkelig fjelltur ville jeg tatt med meg en skikkelig vidvinkel! Sigma 10-20, Tamron 11-18 eller Tokina 12-24 om de finnes til din fatning.

Om du ikke har budsjett til slikt, så er det helt klart et must med 2GB lagringsplass. :) Et ok stativ er naturligvis heller ikke å forakte, men i fjellet kan du nesten like godt bruke en sten og en pose med ris.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Kjop deg et ekstra minnekort, og spander paa deg et nytt stativ.

Ang. motiver: Ta deg en runde rundt ustedalsfjorden (Ja, det er der brukernavnet mitt kommer fra). Etter det kan du komme deg opp i hoyden. Gaa til Hallingskarvet. En lang tur, men jeg er sikker paa at du faar noen gode bilder.

Lenke til kommentar
Jeg betalte nylig den prisen for et 1GB Extreme III

6989122[/snapback]

Hva med 595.- for 2 GB Extreme III. Det kjøpte jeg. Lynrask levering (ble forsøkt levert to dager senere)

Sandisk hos Techlife

6992735[/snapback]

Nå tar ikke Sony A-100 SD og det var vel heller ikke nevnt SD kort i diskusjonen.

Dessuten hva er forskjellen på det du linket til og dette?

http://www.techlife.no/PartDetail.aspx?q=p:1014009;r:pg

Lenke til kommentar
Nå tar ikke Sony A-100 SD og det var vel heller ikke nevnt SD kort i diskusjonen.

6992875[/snapback]

Det visste jeg ikke. Compact flash på 2 GB koster 50 kroner mer:

http://www.databutikken.com/no/?Product=SANCFE3-2GB

Poenget var å ikke kjøpe 1 GB når du kan få 2 GB til bare litt ekstra.

Dessuten hva er forskjellen på det du linket til og dette?

http://www.techlife.no/PartDetail.aspx?q=p:1014009;r:pg

6992875[/snapback]

Aner ikke

Lenke til kommentar
Hold deg til anerkjente merker du, så er du på den sikre siden. Prisene er ikke avskrekkende uansett.

7002016[/snapback]

Tja, det er jo mange annerkjente merker. Og vi har foreksempel Twinmos, som er kjempebra på minnebrikker o.l. Men til minnekort på pcen er de rett og slett grusomme, med en enorm sjangs for å miste data...

Trådstarter: Hold deg til microdia, lexar og sandisk, er bedre med litt mer penger enn å miste bildene ;)

Lenke til kommentar

Bruker selv dane-elec kortet fra japanphoto. Har ikke hatt noe problem med det til nå i hvertfall. Var selv litt i tvil, men leste litt om erfaringer andre har hatt med det kortet, og jeg fant ingen som hadde hatt problemer med det.

Alle kort kan selvfølgelig streike, ekstra surt dersom du er langt til fjells uten ekstra minnekort. Anbefaler derfor å ha minst to minnekort med på tur.

Lenke til kommentar

Brukte et Dane-Elec-kort i hele sommer, og hadde ingen problemer med det, annet enn at det ikke rommet mange megabytene, som forøvrig var et helt annet problem som ikke hadde noe med merket å gjøre! Dette var et jeg lånte, men skulle jeg kjøpe selv ville jeg kjøpe et merke jeg kjenner bedre til, men absolutt ikke noe dårlig kjøp vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Kjop deg et ekstra minnekort, og spander paa deg et nytt stativ.

Ang. motiver: Ta deg en runde rundt ustedalsfjorden (Ja, det er der brukernavnet mitt kommer fra). Etter det kan du komme deg opp i hoyden. Gaa til Hallingskarvet. En lang tur, men jeg er sikker paa at du faar noen gode bilder.

6990708[/snapback]

hadde nokk jeg gjort å...

Lenke til kommentar
monopod/vandrestav pg ein eller annan for for regnbeskyttlese (regntrekk eller rimipose) kan være kjekt å ha :) Eventuelt eit ekstra batteri.

7044488[/snapback]

Mhuh?

Det var jo en kjempeidé! Finnes det en kombinert vandrestav/monopod?

Jeg skal selv ut på en tur hvor vandrestaver kreves, men hvor ekstra kilo ikke akkurat er et pluss. Så det hadde vært helt genialt.

- grå -

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...