Recercare Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Her har f.eks Canon et "glupt" system. De norske laderne er imidlertid ganske greie, for her kan du ta av kabelen og sette på en hvilken som helst standardkabel med ønsket type støpsel. Men de fra USA har støpselet innebygget i selve laderenheten, og da er det ikke bare å kjøpe en ny kabel, fordi man ikke får fjernet den innebygde. Den er også så tett integrert med laderen, at det kan være problem å finne adaptere som passer også. Har vært borte i et par stakkars sjeler som hevder de har vært rundt "hele" Oslo uten å finne passende adapter. Den vi har der jeg jobber, passer heller ikke på disse laderne. Ang. international warranty, så gjelder den kun i garantiperioden (stort sett et år) mens produkter kjøpt i Norge har med seg fem års reklamasjonstid. Den mister du ved kjøp i utlandet. Og det lønner seg sjelden, med mindre man smugler. Og smugler man så er man pr. def lovbryter, og mye kan gå galt i den forbindelse, både under selve frakten og etter du har mottatt produktet. Vært også klar over at amerikanske pakker ikke alltid inneholder det samme som i Norge, og at enkelte amerikanske aktører velger å selge kameraet, og KUN kameraet i standardpakken, mens ekstrautstyret må kjøpes i tillegg. Det finner man ut først etter man har mottatt kameraet. Kjøp derfor fra seriøse aktører. Jeg vet ihvertfall at Olympus har en løs standard strømledning som man plugger i adapteret, så her får man ingen problemer. Når det gjelder warranty i USA kan man få opptil 5 år med Olympus, det heter MACK warranty og for et ytterligere tillegg er den international. mvh .lars Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Å betale tillegg her og der vil jo bare dra prisen nærmere og nærmere norske priser, og med tanke på moms så er man ganske snart likt. Ihvertfall hvis du handler fra de litt større og sikre butikkene. Norske priser er ikke så ille, og flere turister i Norge handler faktisk digitalkamera her, for når man drar fra de 14-15% de får tilbake av kjøpesummen når de forlater landet (tax-free) så blir det faktisk billigere enn i deres eget hjemland (utenfor norden, norden har ikke tax-free seg i mellom). Selveste Tracy Chapman kjøpte et Ricoh GR Digital av meg i sommer, og slik jeg forsto det, så kom hun heldigere ut av det enn om hun hadde kjøpt det i USA. Lenke til kommentar
Recercare Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Å betale tillegg her og der vil jo bare dra prisen nærmere og nærmere norske priser, og med tanke på moms så er man ganske snart likt. Ihvertfall hvis du handler fra de litt større og sikre butikkene. Norske priser er ikke så ille, og flere turister i Norge handler faktisk digitalkamera her, for når man drar fra de 14-15% de får tilbake av kjøpesummen når de forlater landet (tax-free) så blir det faktisk billigere enn i deres eget hjemland (utenfor norden, norden har ikke tax-free seg i mellom). Selveste Tracy Chapman kjøpte et Ricoh GR Digital av meg i sommer, og slik jeg forsto det, så kom hun heldigere ut av det enn om hun hadde kjøpt det i USA. 7051492[/snapback] Jeg kan ikke benekte dine erfaringer, men jeg kjenner folk som har importert pro/semi-pro kameraer + matchende objektiver De sparer mellom 5000-7000 NOK, uten å bryte loven og samtidig ha 2-3 års int. garanti. Disse kjøper utstyr til mellom 20.000 og 25.000 NOK. mvh .lars Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Tviler ikke at man på utstyr til 20-25.000 kroner kan vinne litt på å importere fra USA, men man bør opp i slike summer for å vinne nok på det til å forsvare ulempene. 2-3 års garanti er uansett ikke like bra som 5 års reklamasjonsrett, spesielt ikke på så dyrt utstyr. Lenke til kommentar
TigerBlack Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Godt poeng, vet du om det er stor forskjell på slik forsikring fra selskap til selskap? Hvor har du din? 7041956[/snapback] Beklager litt sent svar. Jeg har min igjennom forsikringsordningen vi har på jobb, det er såvitt jeg husker IF som står for denne i sammarbeid med de jeg jobber for. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå