Gå til innhold

Amerikansk kamera i Norge

Anbefalte innlegg

Fant Nikons D80 m 18-70mm kit objektivet til 8000 NOK til salgs i USA, noe som jo er en del billigere enn i Norge. Har laderen til kameraet innebygget adapter slik at det kan lades i Norge? Er det noen andre problemer man bør være klar over? Setter pris på alle synspunkter:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer vel norsk moms i tillegg...og da var det ikke billig med tanke på garanti osv

Kjøp norsk, sjekk prisguider for å få oversikt over HVOR billig man kan få det

og sammenlign pris med lokale butikker.

Tror også det er viktig med å ikke kjøpe EU-modell, men det er det andre som har mer erfaring / greie på enn jeg..

Lenke til kommentar

Syntes med andre ikke at det der var noe bra pris for D80.

Med mindre du har kalkulert med det noe det ikke står om her så må du regne med frakt 50-70 USD + norsk MVA på 25% av totalpakka..

jeg har sett at det lønner seg ikke å importere US kamera til norge (eller i allefall veldig sjelden),med mindre du "smugler" den inn i landet når du er på tur selv.

Lenke til kommentar
At det er EU-modell har lite og si tror jeg. Det betyr vanligvis kun at en ikke får norsk bruksanvisning.

6988761[/snapback]

...og går butikken konkurs, har du null garanti og reklamasjonsrettigheter. Hvis butikken steller seg på bakbena i en slik sak, vil du også ha problemer og må gå om forbrukerrådet for hjelp. Er det norsk modell, kan man i verste fall kontakte importør og se om de er mer villige til å hjelpe, så slipper man å bruke mye tid på en klagesak.

Også foretrekker jeg norsk/nordisk/engelsk bruksanvisning. EU modeller kan komme med intet annet enn f.eks polsk eller fransk bruksanvisning, og da må du i beste fall lese den engelske bruksanvisningen på dataskjermen eller skrive den ut selv.

Lenke til kommentar

Vel det med garanti er nå en sak, men kjøper man først utstyr i USA eller andre land bør man forsikre utstyret sitt. Noe en absolutt bør gjøre i allefall. Reiseforsikringen dekker bare en liten del hvis utstyret blir stjålet når du er på ferie.. (ja jeg har prøvd, hadde inbrudd i bilen og alt av bagasje forsvant.. laptop,fotoutstyr lå inne i bag og koffert, men alikevel forsvant alt sammen)

Jeg fikk vite da jeg forsikret mitt nye utstyr at denne forsikringen dekker også reprasjoner av utstyret uansett hvilket land det er kjøpt i. Så da var det fritt fram..

Nå er jeg så sær at jeg foretrekker engelsk brukerveiledning (er 1/8 del skotte) samt at jeg reiser endel,så da anser jeg det ikke som noe problem å kjøpe utstyr i andre land.

Og ang manualer, så pleier de å ligge på nett uansett.

De fleste fotobutikker nevner ikke noe som helst om forsikring av utstyret annet en den "idiotforsikringen" de selv selger, som somregel er mer eller mindre av innholdet inkludert i vanlig norsk kjøpsgaranti...

Endret av Scanor
Lenke til kommentar
Nå er jeg så sær at jeg foretrekker engelsk brukerveiledning (er 1/8 del skotte) samt at jeg reiser endel,så da anser jeg det ikke som noe problem å kjøpe utstyr i andre land.
Problemet er ikke engelsk bruksanvisning, det er bruksanvisning på helt andre språk. EU modeller kjøpt i Norge kan veldig lett ha kun Polsk bruksanvisning (eller ikke bruksanvisning i det hele tatt). Kjøper du fra Pixmania, som fremstår som en norsk side men som i realiteten er et fransk selskap, får du kun fransk bruksanvisning. Nomatica var et lignende selskap som gikk konkurs, og alle som kjøpte utstyr der står nå fullstendig uten garanti (i beste fall har de et års verdens/europeisk garanti. Reklamasjonsretten har de mistet).
Lenke til kommentar
Hva er gråimport? :blush:

7042248[/snapback]

Stort sett "andre" som tar inn produkter parallellt med importørene.

Selges ofte rimeligere fordi de sparer penger på en del interessante ting:

- Markedsføring (koster penger og gjøres av importøren sammen med produsenten)

- Lager (har ofte svært lite inne)

- Har sjeldent eller aldri noe form for serviceverksted

- Har ofte rimelig kort levetid, dvs legger ned eller går konk etter kort tid, og da kan man ofte se langt etter garantireparasjoner i mange tilfeller.

Dette er pr def ikke ulovlig, men feks så har ikke andre enn Fender (gitarer for de som ikke kjenner til dette merket...) importøren lov til å bruke Fender sin logo i annonser osv pga copyright og avtaler med Fender.

Ofte så har de som driver denne virksomhet nada peiling på produktene, så å få noe som helst hjelp eller support kan man ofte bare drømme om.

Har IKKE noe erfaring med dette fra fotobransjen bare så det er sagt, men derimot mye fra musikk bransjen, og tror neppe det er så stor forskjell når kreative sjeler ser en mulighet for å tjene penger.

Lenke til kommentar

Ingen problem å kjøpe et amerikansk kamera. De fleste batteriladere tar 110V og 220V. Det eneste du kanskje trenger er en strømledning som koster 50kr. Når det gjelder garanti, så selges mange kameraer i statene med International Warranty, og om de ikke gjør det kan man ofte kjøpe dette for en symbolsk sum.

Hvorvidt det lønner seg økonomisk er et spørsmål om man smugler eller ikke.

mvh

.lars

Lenke til kommentar
Å importere frå usa vil normalt ikkje  lønne seg når det kjeld kamera og objektim, men , på anna utstyr slik som filter, solbledere o.l. så er det ganske mykje å spare. Eg betalte 1/2 pris inkludert mva/frakt for eit skylightfilter frå b&h i forrhold til i norske butikker.

7045044[/snapback]

Det kommer an på om smugler eller ikke

Olympus E500 hus i USA = 2800-3000 NOK

I Norge..... = 5000 NOK

Men nå skal man selvsagt ikke smugle så det anbefaler jeg ikke.

Om man tar med alle tollavgifter og moms etc, så sparer man en tusenlapp for E500. Kjøper man to proffobjektiver i tillegg sparer man flere tusen, inklusive tollavgifter.

mvh

.lars

Lenke til kommentar

Du risikerer problemer med forsikring bl.a. dersom du ikke kan vise til at utstyret er lovlig tatt inn til Norge. Prøver man seg på å bruke forsikringen på et innsmuglet kamera, risikerer du både å måtte betale mva, + straffetoll, samt at du kanskje ikke får noe igjen på forsikringen. Har ikke hørt om noen som har fått problemer med kamerautstyr, men det har vært et hett tema innen musikk-verdenen ang. instrumenter.

Med andre ord - skal du smugle, smugle noe som ikke er dyrere enn at du har råd til å miste det dersom det blir stjålet, ødelagt eller borte...

Lenke til kommentar

Du risikerer problemer med forsikring bl.a. dersom du ikke kan vise til at utstyret er lovlig tatt inn til Norge. Prøver man seg på å bruke forsikringen på et innsmuglet kamera, risikerer du både å måtte betale mva, + straffetoll, samt at du kanskje ikke får noe igjen på forsikringen. Har ikke hørt om noen som har fått problemer med kamerautstyr, men det har vært et hett tema innen musikk-verdenen ang. instrumenter.

Med andre ord - skal du smugle, smugle noe som ikke er dyrere enn at du har råd til å miste det dersom det blir stjålet, ødelagt eller borte...

7046951[/snapback]

Jo, men en kan da kjøpe forsikring og international insurance og warranty i USA. Sparer man 5000 spenn på et toppobjektiv ved å kjøpe det i USA så er vel kostadene for denne forsikringen/garantien peanuts. Det som du derimot ikke kan garantere deg mot er uærlige selgere.....så kjøper du i feil butikk har du lite å stille opp med.

mvh

.lars

Lenke til kommentar
Ingen problem å kjøpe et amerikansk kamera. De fleste batteriladere tar 110V og 220V. Det eneste du kanskje trenger er en strømledning som koster 50kr. Når det gjelder garanti, så selges mange kameraer i statene med International Warranty, og om de ikke gjør det kan man ofte kjøpe dette for en symbolsk sum.

Hvorvidt det lønner seg økonomisk er et spørsmål om man smugler eller ikke.

mvh

.lars

7044829[/snapback]

Her har f.eks Canon et "glupt" system. De norske laderne er imidlertid ganske greie, for her kan du ta av kabelen og sette på en hvilken som helst standardkabel med ønsket type støpsel. Men de fra USA har støpselet innebygget i selve laderenheten, og da er det ikke bare å kjøpe en ny kabel, fordi man ikke får fjernet den innebygde. Den er også så tett integrert med laderen, at det kan være problem å finne adaptere som passer også. Har vært borte i et par stakkars sjeler som hevder de har vært rundt "hele" Oslo uten å finne passende adapter. Den vi har der jeg jobber, passer heller ikke på disse laderne.

Ang. international warranty, så gjelder den kun i garantiperioden (stort sett et år) mens produkter kjøpt i Norge har med seg fem års reklamasjonstid. Den mister du ved kjøp i utlandet.

Og det lønner seg sjelden, med mindre man smugler. Og smugler man så er man pr. def lovbryter, og mye kan gå galt i den forbindelse, både under selve frakten og etter du har mottatt produktet. Vært også klar over at amerikanske pakker ikke alltid inneholder det samme som i Norge, og at enkelte amerikanske aktører velger å selge kameraet, og KUN kameraet i standardpakken, mens ekstrautstyret må kjøpes i tillegg. Det finner man ut først etter man har mottatt kameraet. Kjøp derfor fra seriøse aktører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...