Gå til innhold

Mitt første Speilrefleks kamera


Anbefalte innlegg

Hei

Håper jeg får dette til, det er første gang jeg prøver å skrive noe på et sånn Forum :blush: hadde aldri trodd jeg kom til å gjøre noe slikt....

 

Jeg skal kjøpe mitt første speilrefleks kamera fordi jeg har lyst til å ta gode skarpe bilder som jeg kan forstørre opp i plakat størrelser og etterhvert som jeg får somlet meg til å ta et fotokurs så vil jeg gjerne prøve å lage litt nybegynner kunst bilder for jeg leker meg også litt i photoshop med å redigere/editere bilder.

 

Jeg vet jeg har utrolig mye å lære når det gjelder utstyr og hvordan å ta gode bilder men et sted må jeg begynne. Har sett at det er mange folk som har peiling her på dette forumet så jeg håper noen kan svare meg på disse spørsmålene under:

 

Har lyst til å kjøpe enten Canon 350D eller det nye Canon 400D. Er det noen vits for meg som nybegynner å velge Canon 400D? Synes å skjønne av diverse diskusjoner at jeg kanskje greier meg med 350D og dersom det er tilfelle så slipper jeg jo billigere unna med tanke på pris.

 

Spørsmål nummer 2 som egentlig kanskje er det mest vesentlige for meg er det som har med objektiv å gjøre. Jeg har lest litt som jeg har funnet på internett og jeg har skjønt at dette er veldig viktig men det finnes så utrolig mange forskjellige objektiv og jeg aner ikke hvilke(t) som jeg bør kjøpe. Kan noen være så snill å forklare meg hva jeg som nybegynner og med mitt bruksområde trenger? Jeg vil gjerne både ta nærbilder av personer og ting samt ha mulighet til å zoome endel når det trengs. Jeg er i tillegg geolog så jeg vil også ta endel landskapsbilder. Som nevnt har jeg også lyst til å ha muligheten til å kunne forstørre noen få av bildene mine opp til plakatstørrelse for å ha på veggen. Finnes det f.eks 1 eller 2 objektiver som utfyller hverandre til noe slikt? Har skjønt at det finnes objektiver som passer til Canon kamera som ikke er laget av Canon men som kanskje er like gode og gjerne billigere. Kjøper gjerne Canon orginal varer hvis ikke altså, jeg bare spør jeg om det er noe å spare på noe slikt.

 

Dersom noen har tid til å svare på disse spørsmålene blir jeg veldig glad. Jeg tør nesten ikke gå inn i en fotobutikk engang så grønn som jeg føler meg :)

 

Håper på svar fra noen glupe sjeler som kan masse om fotografering/utstyr eller noen som har vært i samme båt som kan dele sine erfaringer med meg :D. Jeg vil nødig kjøpe et "billig" objektiv av relativt dårlig kvalitet for så å finne ut at jeg trenger å bytte det ut med en gang, noe jeg frykter dersom jeg kjøper objektiv som ofte selges i "pakke" sammen med disse kameraene.

 

Mvh

Anne S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp brukt 350D! Mange på f.eks. foto.no som selger unna sine brukte 350D i panikk nå fordi de skal oppgradere til 400D. Mange av disse har nesten ikke brukt sine 350D (sørg for å kjøpe et som har hatt relativt få eksponeringer) men ha det siste innen teknikk.

 

I tillegg kjøper du brukt optikk på samme sted. Voilà! Billig kvalitet.

Lenke til kommentar

Om du får tak i en 350d til en god pris så kan du med den største trygghet kjøpe den. Alle dSLR i dag (inkludert utgående modeller som 350d, 20d, D70 osv plus gamle kamera som Canon 10d, Nikon D100..) gir ypperlig resutlat. At folk blakker seg på de hotteste som er av kamerahus får være deres sak. Det som i aller første rekke styrer resultaten er mannen bak kamera (opptaksteknikk OG etterbehandling) samt optikken. Nyere kamera har ting som er kjekt å ha og som gjør fotograferingen litt enklere i noen tilfeller. En oppgradering til dyrere kameratype gir en primært bedre byggkvalitet og hastighet. Bildekvaliteten er ofte svært lik de billigeste modellene.

 

Angående objektiv er det et forskningsfelt for seg selv. Det perfekte objektiv finnes ikke, så det blir kompremiss hele veien. Enten på kvalitet eller pris. Du vil ha zoom, javel, da vil jeg anbefale enten et Tamron 17-50/2.8 eller en Canon 17-40/4L. Førstnevnte koster ca 3500,- og Canonen koster ca 6000,-. Kjempebra objektiv begge to og svært mye bedre enn kit-objektivet som følger med en 350d/400d.

Du kan også vurdere fastoptikk, men det virker som terskelen er høy for mange for å satse på fast fremfor zoom - selv om de oftest får både bedre bildekvalitet, mye høyere lysstyrke og rimeligere/mindre objektiver ved å velge fastoptikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...