-HugiN Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Hei. Fra Kabinettet til Skjermen er det 7 meter og jeg trenger kabel til den nye skjermen. Har nå 5m+2m VGA kabel, men dette gir jo ikke krystall kvalitet på en 20.1" lcd skjerm. Så da må jeg gå til innkjøp av DVi kabel om det lar seg gjøre. Men ser i kommentaren til Mamoz på 10meter kabelen: http://www.mamoz.no/produkt/VE011%2DD%2DHQ...abel,_Dual.html "NB! Garanterer ikk høye skjermoppløsninger. ". Noen som har erfaringer med 10meter DVi kabel og 1680*1080 oppløsning eller mere? DVi standarden er jo bare sertifisert for 5 meter men. Har en teori om at 10m kabel er bedre mht. til signalstyrke enn 5+2m pga skjøte. Noen synspunkter? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 enig med deg i at skjøten antagelig er et svagt pungt, men kansje du kan finne en kabel som ikke er lengere enn det du MÅ ha? jeg var på hifi klubben da jeg kjøpte min DVI kabel, der hadde de litt av hvert av lengder, og kabel i god kvalitet, men så skal det sies at den var svindyr også da! Lenke til kommentar
-HugiN Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2006 Har denne kabelen fra Mamoz i 2m utgave mellom PC og 42" plasma, og den er ypperlig. Skjermer utrulig bra, men siden standarden er opp til 5meter blir jeg litt usikker. Har lett mye etter en kabel på mellom 5 og 10 meter men ikke funnet noe. Lenke til kommentar
Boye Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Hei, kan faktisk komme med noen erfaringer Jeg bruker følgende oppsett: - 10m VGA kabel til projektor - 6m DVI kabel til 20" 1600x1200 LCD skjermer, samt 6m VGA (to maskiner) 10m DVI har gitt meg store problemer, betalte ~600kr. Kabelen klarte knapt 1024x768, og da med digitale feil som grønne blokker, hissig tilfeldig flimring ved store endringer av skjermdata etc. Andre har hatt suksess, men på 10m er du litt ute å kjører når du skal ha 1680x1050. Det er mye bildedata på en allerede stresset kabel Og her kommer overraskelsen: Det finnes 6m, og det kan jeg her og nå si fungerer selv på 1600x1200! Hvis du virkelig må ha 10m, sjekk med returmuligheter slik at du kan forsøke et par kabler og komme tilbake til butikk etter innkjøp. Så kommer den 10m lange analoge kabelen til projektoren. Hvorfor det? VEL - jeg sitter med helt greie VGA kabler til en 500kr for 10m. Standard Komplett kabler, ingenting spesielt. Bildet her er på 1600x1200 dersom jeg sammenlikner LCD skjermene mine DVI vs VGA meget bra. Jeg testet videre på projektoren - 3m DVI kabel vs 10m VGa. Her var det heller ikke store forskjellen, og dette var spesielt oppsiktsvekkende med tanke på at et 1280x720 bilde ble blåst opp til 84". Konklusjon? Hvis ikke DVI går, kjøp en ny og bedre VGA kabel Og forresten, har du justert bildet? Ofte har LCD skjermer en "AUTO" funksjon som gjør at bildet stilles inn optimalt i forhold til det analoge signalet. Gjøres typisk på flere oppløsninger. Hvis resultatet ikke er godt nok, kan man ofte justere videre via meny (clock/phase). Lenke til kommentar
-HugiN Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2006 Hvilket merke var kabelen? Ser på denne siden: http://dinhjemmekino.no/index.php/cPath/19_21 at: "Standard DVI kabler takler som regel maks 5-7 meter ved de høyeste oppløsningene. Denne kabelen klarer full HDTV oppløsning på opp til 2048x1596." Men denne er da også dobbelt så dyr som mamoz sine. Lenke til kommentar
Boye Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Kabelene jeg bruker er noname/umerkede sorte med "gullkontakter" i hver ende. Som sagt, helt greie og ingenting luksus annet enn byggkvaliteten. Avstand på DVI kabel varierer også fra enhet til enhet (skjermkort, DVD spiller etc). Du må nesten bare prøve Skulle jeg selv absolutt investert i en ny kabel, hadde jeg trolig heller brukt HDMI ettersom projektoren har HDMI inngang og kabelen er litt snillere å legge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå