Radi Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 (endret) Heisann. Jeg tenker på å kjøpe meg prosjekter og lerett til gutterommet. Jeg skal koble prosjektoren til pcen, og jeg er ute etter en god prosjektor som gir tydelige og skarpe bilder. Litt nyttig info: - Jeg kan ha ett lerett på max: 257cm x 220cm B x H - Prosjektoren skal stå litt under 270cm unna lerretet, over den som ser på lerretet. - Max pris rundt 6500,- - Jeg trenger en kabel på ca 15m. - Er det noen som kan anbefale meg en god prosjektor til mitt bruk og pris klasse? Ved hjelp av den info'en dere har fått. Takker for alle svar!! Endret 7. oktober 2006 av Radi Lenke til kommentar
Radi Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 Ingen svar enda :O Det begynner å bli gaanske lenge siden jeg postet denne posten! :S Er det ignen som kan hjelpe meg? Er det noen som kan anbefale en prosjektor til (foreløpig) ca max pris: 6000,- Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Det er projektoren som skal koste 6000,- sant? Ikkje PJ, lerrett og kablar? Til 6000-6500 ville eg sett etter ein brukt projektor. Projektorar som kostar 10-11 000 nye kan du få ned til den prisen utan at dei er brukt spesielt mykje. Lenke til kommentar
Radi Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 Hei. Ja, det er prosjktoren som skal koste rundt 6000,- Men prisklassen er ikke helt sikkert enda, kan hende jeg kan legge på noen tusen. Men er en prosjektor i 10-15k klassen noe vits for meg. Jeg kommer til å sitte ca 250cm unna lerretet, med prosjektoren i taket over hode. Når prosjektoren skal stå såpass næreme blir jo bilde fint og klart. Men som sakt, det kan godt hende jeg kjøper en dobbelt så dyr prosjektor. Jeg er bare litt usikker på hvor mye penger jeg ska bruke på hva osv... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Eg antar du skal bruke den til film òg? Det er stor forskjell på projektorar same kor nærme du sitter. Lenke til kommentar
Radi Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 Prosjektoren skal så og si, nesten bare brukes til å se film på fra pcen. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 (endret) Akkurat, derfor eg synest ein PJ i 10k-klassen er å foretrekke. Eg er ikkje noko ekspert på området, men sidan det er vanskeleg å få svar her inne vil eg tipse om www.avforum.no . Ikkje for å reklamere for andre forum, eg vil berre hjelpe Radi på best mogleg vis. Det eg ville gjort var å lese på diverse forum om PJ i din prisklasse til ditt bruk, og deretter sjå om det finnes noko brukt, eventuelt vurdere om du skal kjøpe nytt til 6000,- eller øke pristaket. Endret 7. oktober 2006 av Zeph Lenke til kommentar
Radi Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 Okey. Men først og fremst. Hva er en PJ, er det en type prosjektor, ett merke, eller hva? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 PJ er ein forkortelse for ordet projektor. Eg har ein Panasonic AE-700 som eg kjøpte for 6500,- den kosta vel rundt 10 000 ny når eg kjøpte den. Generelt er du ute etter ein projektor med høgt kontrastforhold og låg lysstyrke. Oppløysing og støynivå er også ting som må tas med i betraktningen. Prosjektorar i denne prisklasser er populære og du kan ha gode sjansar for å finne ein brukt. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 (endret) Dette er riktig tidspunkt å kjøpe brukt projektor på, det er en haug med brukte projektorer til salgs pga alle som har kjøpt BenQ PE8720 nå (den er satt ned med 40k, jeg har selv bestilt en til kr 16500 som er en vanvittig bra pris). For rundt 10k kan du få mye fint brukt, jeg har f.eks sett Mitsu HC3000 som er en kjempeprojektor til rundt den prisen. Edit: 257 cm lerret på 250 cm sitteavstand er alt for stort, etter min mening. Endret 7. oktober 2006 av Rikky Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Ned med 40 000 faktisk, PE8720 gjorde det veldig godt i testen til Avforum. Har du tips til bruktmarked for projektorar utanom Hw.no, Finn, Qxl og Avforum? Lenke til kommentar
Radi Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 Hva anbefaler du av lerret størelse da? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Det er avhengig av sitteavstanden, eg anbefaler å bruke ein kalkulator til formålet, veldig greit. http://www.projectorcentral.com/projection-calculator.cfm Lenke til kommentar
Radi Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 Takk for kalkulatoren, Den kan jeg kansje bruke når jeg har funnet ut hvilken prosjektor jeg skal kjøpe. Sitte avstanden har jeg foresten sakt vertfall en gang, hvis ikke to. Sitte avstanden er ca. 250cm. Lenke til kommentar
Radi Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 (endret) Dette er riktig tidspunkt å kjøpe brukt projektor på, det er en haug med brukte projektorer til salgs pga alle som har kjøpt BenQ PE8720 nå (den er satt ned med 40k, jeg har selv bestilt en til kr 16500 som er en vanvittig bra pris). For rundt 10k kan du få mye fint brukt, jeg har f.eks sett Mitsu HC3000 som er en kjempeprojektor til rundt den prisen. Edit: 257 cm lerret på 250 cm sitteavstand er alt for stort, etter min mening. 7022033[/snapback] Jeg sa ikke jeg skulle kjøpe ett lerret på den størrelsen. Men jeg sa at det var MAX størelsen jeg kunne ha. Så spør jeg dere om hjelpt til å velge en passende størelse Endret 7. oktober 2006 av Radi Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Var feil link eg gav deg, her har du den riktige til ein meir avansert kalkulator: http://www.projectorcentral.com/projection...culator-pro.cfm For min PJ er eit lerrett på 1,5-2 meter diagonalt anbefalt om du sitter på 2,5m. Det vil variere alt etter kva PJ du har. Lenke til kommentar
Radi Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 Thanks. Hvis det er forskjell fra PJ til PJ, Da får jeg finne ut hvilken PJ jeg skal kjøpe da. Så kan jeg tenke på lerret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå