Gå til innhold

Hvordan har musikksmaken din vært?

Lemkin

Anbefalte innlegg

Sånn halveis inspirert av god gammel lapskaus og tråden "hvor variert musikksmak har du?" begynnte jeg å tenke på hvor mye rart jeg har hørt på opp igjennom tidene. Selv om livet mitt ikke er på noen måte det lengste her på moder jord, så har jeg vært innom en del. Det morsomte er å tenke på hvorfor jeg hørte på det jeg gjorde.

Her er iallefall min historie:

Tror de første sangene jeg virkelig, virkelig likte var Boomfunk MCs - Freestyler og ikke minst Darude - Sandstorm (:love:). Dette må ha vært når jeg gikk i 5. eller 6. tror jeg, altså 8-9 år siden. Før det var det egentlig bare alt for mye D.D.E. og Åge Aleksandersen (hei, er mann trønder så er mann trønder). Tror også det var på samme tid min eldre søster kjøpte sitt første Metallicaalbum "Load" og tror sannelig hun kjøpte The Black Album i samme slengen. Iallefall ble jeg og en kompis av meg helt frelst. Vel, uansett, den perioden varte ikke så lenge. Når jeg begynnte på ungdomsskolen var den store gangsterbølgen over meg. Jo større bukse, jo bedre. Dette medførte også at Metallicaplatene og VG lista top 20 ble byttet ut med Dr. Dre, Snoop Dog osv. Tror 2001 albumet til Dr Dre må være det mest spilte albumet jeg har. På slutten av ungdomsskolen var når Dirty Oppland (Jaa9 og Onkel P for de som ikke kjenner til folka) gjorde stor suksess på kazaa. Jeg ble selvfølgelig inspirert til å skrive egne tekster, heldigvis tror jeg disse ble kasta etterhvert. På samme tid var det vel Paperboys ga ut sitt første album, husker jeg sto klar på dagen det ble gitt ut, på Platekompaniet. Men på samme tid ble jeg også mer og mer interessert i rock/punk. Blink 182, Sum 41 og The Offspring ble hørt på i all hemmelighet hjemme, for når jeg var ute med venner så var det jo såklart bare rap en kunne høre på.

Så kom vidregående, adsl for min del og nye venner. I min søken om å skille meg ut ble jeg frelst av Tool. Musikk som "ingen" hadde hørt om, dette var jo perfekt. Og med Tool kom Deftones og A Perfect Circle. Etter kanskje et år med å kun høre på disse 3 bandene ble jeg smålei. Jeg måtte ha mer, og begynnte derfra å utforske mer metal, men det var vel bare Opeth som virkelig falt i smak. Jeg ble anbefalt Mars Volta av en fyr på irc, og jeg elsket bandet med engang. Dette førte selvfølgelig til at jeg utforsket At The Drive-In, som også er et band som har fått mye spilletid her i huset. De siste årene har jeg vendt nesen mot 60 og 70tallet, og prog rock. Pink Floyd, Hendrix og Zeppelin er alle navn som er fast i playlisten min nå. Men samtidig har jeg også blitt foret med hiphop av kompiser som enda hører på det. De La Soul er vel egentlig de eneste jeg har sansen for enda, selv om jeg har hatt en periode med Matisyahu.

I dag føler jeg meg ikke sjangerlåst i det heletatt. Jeg foretrekker egentlig det meste av god musikk, så lenge det ikke blir for kjedelig. Men jeg har funnet ut at alt til sin plass. Når jeg er hjemme for meg selv kan jeg høre på det særeste, så lenge jeg føler jeg får noe ute av det. Men når jeg er med andre syns jeg det passer best med litt mer moderat musikk, og litt mer popaktig musikk.

Så.. Nok om meg. Noen som kjenner seg igjen? Noen som kommer på noen morsome historier? Do share. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vamp->Linkin Park->(masse death-metal)->Og nå er det bare Euro-Trance det går i :w00t:

Nokså rart hvordan det har forandra seg egentlig... I begynnelsen var det vel mest fordi jeg ikke hadde utforsket musikkverdenen så mye at det ble litt "lám" musikk. Men men, sånn kan det gå, kanskje en ny sjanger om noen år, hvem vet... :p

Lenke til kommentar

I de tidligste dager bestod musikken min av Smurfehits, Lakrislåter, Backstreet Boys og A1. Så vi hopper videre til den litt mer seriøse delen.

Jeg hørte også på In Stereo-albumet til Bomfunk MC's en eller annen gang på barneskolen. Sandstorm av Darude lastet jeg også ned via WinMX på en ISDN-linje på samme tiden.

Så begynte jeg med Rammstein i 7. klasse etter at jeg hadde hørt det på en eller annen tur med eldre bekjente (sikkert 16-åringer). Det var (og er fremdeles) utrolig kul og fengende musikk. I 8. klasse gikk jeg videre til Iron Maiden og alle synes selvfølgelig jeg var helt tullete som hørte på Iron Maiden og Rammstein. Og faktisk Scooter også (læreren min bemerket faktisk at det ikke gikk an å like både Scooter og Rammstein). Mine tre første skikkelige album var vel 'Brave New World' (Iron Maiden), 'Herzeleid' (Rammstein) og 'Push the Beat for this Jam' (Scooter).

'Invincible' av Michael Jackson ble også kjøpt en gang i barndommen, og var ganske gøy den gangen.

En eller annen gang på forumet her ble jeg anbefalt Dream Theater. 'Metropolis Pt1: The Miracle and the Sleeper' ble da lastet ned og jeg ble rett og slett betatt. Etter hvert har det ballet på seg med mer hardrock, metal, death metal, progressiv, psykedelisk, og en haug med andre sjangre etter at jeg har hørt om dem i forumet, på radioen eller snublet over dem en annen plass.

Felles for all musikken jeg har i dag er at jeg fikk vite om den og begynte å like den ved å laste den ned fra internett. 50 nedlastede sanger har blitt til 45 betalte album (og sikkert 1000 flere nedlastede sanger :whistle: ).

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Jeg var mainstream inntil for to år siden...

Det vil si, Eminem, Avril Lavigne, Ravi osv...

Så fant jeg ut at det var dårlig, så nå hører jeg på metal og rock.

Generell instrumentmusikk.

Så lette jeg fram favorittene, og det ser stort sett slik ut

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Alice in Chains

Arch Enemy

Black Label Society

Burzum

Celtic Frost

Children of Bodom

Darkthrone

Dimmu Borgir

Dream Theater

Emperor

Enslaved

Exodus

Frank Zappa

Iced Earth

In Flames

Jimi Hendrix

Joe Satriani

John Frusciante

Judas Priest

Led Zeppelin

Mastodon

Megadeth

Metallica

Opeth

Ozzy Osbourne

Pantera

Pink Floyd

Satyricon

Sepultura

Slayer

Spinal Tap

Stevie Ray Vaughn

Vader (ikke Darth)

Van Halen

Weird Al

Endret av Stonemeister
Lenke til kommentar

Begynte med Bomfunk MC, utviklet seg hørte ace of spades av Motorhead, det påvirket meg i størregrad, deretter kjøpte jeg alle albumene til linkin park, og så solgte jeg de igjen, så kom tiden med AC/DC og Kiss, deretter Ble det en del Pantera og hardere metal, så gikkdet ned i hardhet til Jokke, The doors O.l og det er der jeg står nå, selvom jeg fremdeles hører på mye av den gamle musikken, og oppdager mye nytt... :)

Lenke til kommentar

Faren min fora meg på Creedence Clearwater Revival når jeg var liten. I tillegg gikk det i Boney M og Michael Jackson. Barneskolen var det stort sett Absolute Music-cd'er. Ungdomskolen gikk det i stort sett trance. På vgs fikk jeg øynene opp for mye av den musikken jeg hører på nå.

Lenke til kommentar

Når jeg var 10 år begynte jeg å høre på musikk. Jeg hadde ikke så mye tilgang til muiskk, så det ble vel egentlig sånn at jeg hørte på det mamma hørte på, og det gikk mest i trance, pop og r&b, selv om favorittartisten min var Will Smith.

Som sagt hadde jeg ikke så veldig mye tilgang til musikk, så det mamma hørte på ble det jeg hørte på. Jeg begynte vel å høre på rock når jeg var 13 år, altså når jeg gikk i 7. klasse. Da hørte jeg på litt nyere punk fra Tony Hawk-spillene osv.

I slutten av 7. klasse, altså før den sommerferien jeg begynte på ungdomsskolen, hørte jeg Korn for første gang. Det var en sang jeg hørte som jeg likte så godt at jeg lastet ned en god del av dem, og det ble til at de ble favoritt-bandet mitt.

I september i fjor, kom Korn til Norge. Jeg hadde utrolig lyst til å dra, men fikk ikke lov med det første. Så viste det seg at en i parrarell-klassen min, som het Eirik også likte Korn. Dette fant jeg ut ved at jeg så at han hadde en Issues-genser som han hadde arva av broren sin som også hadde vært fan for noen år siden. (For de som ikke vet det, er Issues Korn's 4. album som kom ut i 1999. Jepp, den med bilde av en tøydokke på.) Jeg fikk MSN-adressen hans av noen, og vi begynte å snakke om Korn. Egentlig visste ingen noe om bandet, så det ble litt dumt. Men etterhvert ble vi ganske gode venner, og vi fikk lov å dra på konserten sammen hvis broren til Eirik (som er 4 år eldre) ble med. Vi hadde det veldig flott på den konserten.

Hørte også litt på rap og hip-hop, men det ble mest at jeg ikke hadde noen favoritt-artist eller gruppe innenfor denne sjangeren. Bortsett fra at jeg likte Gatas Parlament (en norsk politisk-rapgruppe) ganske godt.

Etterhvert fant jeg ut at det var flere band som lagde musikk som Korn: Slipknot, Static-X, Disturbed, System Of A Down og Deftones. Jeg likte alle veldig godt, men nå hører jeg egentlig bare på Deftones, selvom jeg fortsatt liker alle (bortsett fra Slipknot) ennå.

Så begynte jeg å like AC/DC. Liker de godt ennå, men jeg hører stort sett bare på det med Bon Scott (1973-1979).

Plutselig fikk jeg øynene opp for Red Hot Chili Peppers. Likte en del av sangene dems, og det gjør jeg ennå.

Så fikk plutselig vite om et band som het Nirvana, og denne musikken likte jeg veldig godt. Hører en god del på Nirvana ennå.

Etter å ha hørt mye pent om det progressive metal-bandet Dream Theater, lastet jeg ned noen sanger og begynte å høre på dem.

Metallica hadde jeg hørt mange hadde snakket om, men jeg hadde aldri hørt en eneste sang av dem. Jeg hørt "One" av Korn, en coverlåt, og likte denne ganske godt. Så nå hører jeg på Metallica, men kun de fem første albumene.

Så, plutselig begynte jeg å høre på Iron Maiden. Jeg likte dem utrolig godt, og lastet ned omtrent halvparten av musikken dems, og syns dette var utrolig bra musikk. Hører på Maiden nå også, bortsett fra de albumene etter Bruce forlatte bandet og de to første med han etter han kom tilbake igjen.

Og nå, som jeg har begynt å utvide musikksmaken min litt mer, har jeg en veldig forskjellig musikksmak fra hva jeg hadde i starten. Har nå begynt å høre på mange flere band. Det er mange jeg ikke har hørt også, så jeg skal ikke lage noen liste. Alt i alt har jeg hatt to favoritt-band: Korn (2005-2006) og Iron Maiden (2006-). :)

Endret av white_pony
Lenke til kommentar

Har vel egentlig bølget en del for min del, i mine tidligste år husker jeg at jeg var Michael Jackson fan. Så gikk det over til mer rock/metal (Metallica), så ble det en periode med litt punk (The Offspring) på ungdomskolen, men også faktisk en del techno og trance ettersom jeg ble DJ på klubben ved skolen, og da gikk det mye tid i å finne låter ungdommen på den tida ville danse til, stort sett techno for å si det sånn...

Men etter at jeg begynte i band like etterpå, dreide det meste seg om metal og heavy rock derfra. Nå til dags hører jeg fortsatt mest på det, er ikke fan av punk/pop/techno lenger. Hvem vet hva jeg kommer til å høre på i framtiden, men tror egentlig aldri jeg vil vokse helt ut av metal/rock sjangeren, sett bort i fra noen perioder inni mellom så har jeg hørt på det siden Metallica kom inn i livet mitt i 1.-2. klasse på barneskolen.

Lenke til kommentar

I mine helt yngste dager så gikk det i Knudsen og Ludvigsen :thumbup: Så begynte barneskoledisco'n med Ace of Bace, Haddaway og Dr. Alban :D Og blodfan av Mariah Carey og Bon Jovi...

Da jeg var 7 så var det Glenn Medeiros med Nothing's gonna change my love for you som gjaldt, dette var mannen jeg skulle gifte meg med! Ble bare med tanken gitt...

Så en lang periode med det som var kult akkurat der og da, til jeg oppdaget Tori Amos :love: Som fortsatt er en av mine absolutte favoritter. Hører egentlig på veldig mye rart, sikkert ganske mainstream, men det meste er bra:)

Endret av Nemi2003
Lenke til kommentar
Takin ova og Tommy tee campen frelste meg :)

6986348[/snapback]

Haha, har faktisk norske byggestener albumet på gutterommet en plass :D Var ikke forresten mye fra gutta fra warlocks på det albumet? Syns jeg husker noe sånn.

6986596[/snapback]

Norske Byggeklosser! Fantastisk album, kjøpte det på elkjøp i 99. Ble frelst, er det fortsatt. Warlocks-gutta er på det albumet ja.

Lenke til kommentar

Jeg husker ikke helt nøyaktig når jeg begynte å høre på musikk på egen kasettspiller og greier,men muligens fra jeg var en 7-8 aar.Er også litt usikker på hva jeg begynte å høre på i den alderen,men tar vel ikke mye feil hvis jeg sier alt fra grand prix kassetter til elvis og beatles.Det var først når jeg var rundt 12 år at jeg begynte og interessere meg for rock ved en tilfeldighet. Kjøpte en kasett av en kompis i klassen husker jeg,det var Scorpions' "Black Out" albumet som da var 3-4 år gammelt. Deretter fulgte band som Accept,Helloween,Saxon o.s.v.

Det rare er kanskje at til å begynne med,så var det egentlig balladene til spesielt Scorpions som fikk meg interessert og betatt,de mer raskere og tyngre låtene sank gradvis innover for så å ende opp på lik linje som balladene. Hører på alle de nevnte band den dag i dag.

På begynnelsen av 90 tallet var jeg forøvrig en rask tur innom flere forskjellige sjangre i tillegg til hard rock og heavy metal som var blitt min merkelapp.Mens kompisene mine hørte på reagge og det som var populært på den tiden,så ble Scorpions og resten av gamle gutta lagt litt til siden igjen da jeg ble nysgjerrig på et nytt og mystisk band som kalte seg Dimmu Borgir.

Kjøpte "For All Tid" og senere "Stormblåst" og jeg ble ganske enkelt bergtatt av musikken,rolige symfoniske/agressive låter kombinert med en dyster stemning og dybde som jeg aldri hadde hørt før."For All Tid" "Stormblåst" og "Entrone Darkness Triumphant" skulle vise seg å bli mine favoritt album av Dimmu Borgir.Så Dimmu Borgir ble roten til all annen metal jeg hører på i dag.

Death Metal har jeg forøvrig aldri klart å forholde meg til. Vet ikke hvorfor, blir bare rot i hodet mitt.Men for å avslutte..Pr. i dag så har jeg landet på Symfonisk Black/Progressive/Viking/Pagan ..og Goth.Det hender også at selveste Bach kommer inn i bildet uten at jeg helt kan forklare hvorfor.

Lenke til kommentar
Takin ova og Tommy tee campen frelste meg :)

6986348[/snapback]

Haha, har faktisk norske byggestener albumet på gutterommet en plass :D Var ikke forresten mye fra gutta fra warlocks på det albumet? Syns jeg husker noe sånn.

6986596[/snapback]

Norske Byggeklosser! Fantastisk album, kjøpte det på elkjøp i 99. Ble frelst, er det fortsatt. Warlocks-gutta er på det albumet ja.

6987805[/snapback]

Hehe, byggeklosser ja ;)

Ellers er det morsomt å se så mange svar. Er en del band/grupper jeg kommer på jeg har vært en tur innom selv :)

Lenke til kommentar

Den første CD-en jeg fikk var Greatest Hits-plata til ZZ Top. Husker jeg fikk den av onkelen min da jeg var 6 eller noe sånt. Den ble hørt veldig mye på. Det ble Load av Metallica også, da jeg en stund senere fikk den av pappa. Mamma hadde også en CD som het "Bikers and Blues". På den var det mye god musikk (Steppenwolf, George Thorogood, Eric Clapton, Billy Idol, Meat Loaf, Lynyrd Skynyrd osv).

Da vi flyttet til Canada gikk det mye i Bon Jovi (har noen album liggende enda, som jeg av og til hører på) og Metallica. På barneskolen fikk jeg øynene opp for trance, og DJ Jean, Paul Oakenfold og Beam vs. Cyrus ble hørt mye på. Som mange andre her i tråden har nevnt, hørte jeg også på Bomfunk MC's-plata In Stereo. Tror hele skolen min hørte på den da (den var i alle fall usannsynlig populær). Darude CD-en Before The Storm fikk også mye spilletid.

På ungdomsskolen hørte jeg nesten bare på trance, før jeg igjen fikk øynene opp for rock og metal. Jeg hadde en ørliten periode der jeg omtrent kun hørte på Nightwish og Iron Maiden, men jeg gikk lei etter noen uker og gikk over til å høre på Tiësto og Ferry Corsten. Jeg ble også veldig fascinert av psy-trance og hørte mye på Hallucinogen og Astral Projection.

På videregående fikk jeg øynene opp for black metal/ekstrem metal og band som Darkthrone, My Dying Bride, Burzum og Windir. Grunnet til dette var at jeg havnet i klasse med en som spilte i et black metal band, og vi ble gode kamerater. Men jeg glemte alle de andre bandene da jeg ble anbefalt Opeth av noen her på forumet. Husker jeg satt i en uke i Sogndal og hørte på Deliverance-albumet.

Akkurat nå er jeg inne i en Infected Mushroom-periode. Hører fortsatt mest på trance og elektronisk musikk, men også metal (les: Opeth <3).

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

I mine yngre dager gikk det i alt som var på McMusic og Absolute Music. Da jeg ble 9-10 år, begynte smaken min å endre seg. Jeg oppdaget Nirvana, Metallica, U2, Pink Floyd, Rage Against The Machine og Ac/Dc. De siste årene har jeg utvidet horisonten min. Jeg har begynt å høre mye på norsk musikk. Artister som DumDum Boys, Jokke, deLillos, Popium, Madrugada, Pogo Pops har alle vært gjengangere i cd-spilleren. Pr idag har jeg samme musikksmak som når jeg var rundt 10 år, bare at jeg har oppdaget enda flere band.

Lenke til kommentar

tror det var i syvende klasse eller noe sånt, på slutten av barneskolen ivertfall... da jeg en vakker dag rotet rundt i LP samlingen til min far, og fant en vakker plate av Black Sabbath.

Da var jeg trollbundet, og siden da, har Black sabbath og Ozzy ligget øverst på lista over band jeg liker best, og rock har ligget øverst på lista over musikk jeg liker. :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...