Gå til innhold

kjørte jeg feil her?

DaJev

Anbefalte innlegg

Men stemmer det at hvis A skal til høyre og B skal til venstre, så får IKKE bil a vikeplikt for noen? Var ikke det jeg lærte på kjøreskolen min?  :ermm:

Vet at svenskene har det sånn, men trodde ikke det var sånn i Norge...

7076208[/snapback]

Bil A har ikke vikeplikt for noen, da det ikke kommer noen på As høyre side (bil B kjører på motsatt siden av veien). B har dog vikeplikt for "meg", og "meg" har vikeplikt for A. A går dermed først, så "meg", så B. Hvis A sakker etter, er det på grunn av den utdaterte "gentlemannsregelen". Akkurat det som har vært sagt 100 ganger tidligere.

Det er dog lov for to biler å svinge samtidig i en kryss så lenge de ikke forstyrrer hverandres kjøring noe nevneverdig, så A og B kunne kjørt samtidig gitt at det er plass nok, hvis ikke det var for at bil "meg" også vil gjennom her. Man må dog være ekstra forsiktig i en slik situasjon.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Låner bare tråden din litt hvis det er greit ;)

Var oppi en lignende situasjon. Har lagt ved en illustasjon av situasjonen. Jeg er bil A og skal til venstre, jeg venter på bil B som skal inn den vegen jeg er på. Bil B venter på bil C, D og E som også skal inn på den vegen jeg er på. Så komer spørsmålet, skal jeg da kjøre mellom bil B og bil C mens bil B står og venter? Eller skal jeg vente til bil C, D, E og B har kjørt? Det er ikke forkjørsvei, høyre-regel gjelder ;)

post-71831-1160657544_thumb.jpg

7054557[/snapback]

Her må du uansett, altså UANSETT, vente til at bil B har kjørt. Du har vikeplikt for bilen B. Hvis du prøver å kjøre forbi mellom C og B kan det hende at det kommer biler fra din høyre side uten at du har sett det, og slik oppstår ulykker! Selv om bil B hadde vinket, " joda, bare kjør du", så må du gjøre det forsiktig. Du må forsikre deg at ingen biler kommer fra begge sidene! Men jeg hadde personlig vente, siden jeg har vikeplikt for bil B!

Så mitt råd: Vent vent vent. Selvom du må vente 5, 10, 20 sek, så vent. Skader ikke!

Lenke til kommentar
Låner bare tråden din litt hvis det er greit ;)

Var oppi en lignende situasjon. Har lagt ved en illustasjon av situasjonen. Jeg er bil A og skal til venstre, jeg venter på bil B som skal inn den vegen jeg er på. Bil B venter på bil C, D og E som også skal inn på den vegen jeg er på. Så komer spørsmålet, skal jeg da kjøre mellom bil B og bil C mens bil B står og venter? Eller skal jeg vente til bil C, D, E og B har kjørt? Det er ikke forkjørsvei, høyre-regel gjelder ;)

post-71831-1160657544_thumb.jpg

7054557[/snapback]

Her må du uansett, altså UANSETT, vente til at bil B har kjørt. Du har vikeplikt for bilen B. Hvis du prøver å kjøre forbi mellom C og B kan det hende at det kommer biler fra din høyre side uten at du har sett det, og slik oppstår ulykker! Selv om bil B hadde vinket, " joda, bare kjør du", så må du gjøre det forsiktig. Du må forsikre deg at ingen biler kommer fra begge sidene! Men jeg hadde personlig vente, siden jeg har vikeplikt for bil B!

Så mitt råd: Vent vent vent. Selvom du må vente 5, 10, 20 sek, så vent. Skader ikke!

7078220[/snapback]

Hvis alle har vikeplikt for hverandre er det noen som har vikeplikt for noen som må kjøre. Da skal det gjøres forsiktig som du sier så alle merker at du kjører, kan ikke skje en ulykke i 5 km/h. Alle kan ikke bare stå å se dumme ut i lange tider, så ser ikke ut som du har så veldig mye erfaring i trafikken :). Hvis du ikke er sikker, så stopp, har du vikeplikt for noen som stopper for deg, så stopp, med mindre han vinker deg fram og du ikke har vikeplikt for flere du bør stoppe for.

Lenke til kommentar

Hvis alle har vikeplikt for hverandre er det noen som har vikeplikt for noen som må kjøre. Da skal det gjøres forsiktig som du sier så alle merker at du kjører, kan ikke skje en ulykke i 5 km/h. Alle kan ikke bare stå å se dumme ut i lange tider, så ser ikke ut som du har så veldig mye erfaring i trafikken :). Hvis du ikke er sikker, så stopp, har du vikeplikt for noen som stopper for deg, så stopp, med mindre han vinker deg fram og du ikke har vikeplikt for flere du bør stoppe for.

7089303[/snapback]

Definer lange tider? Ser det ikke ut som jeg har veldig mye erfaring i trafikken? Haha.. må bare le.. Dette er komisk. Er 22 år, har hatt lappen i snart 4 år. Aldri vært involvert i trafikk-ulykker. Jeg syns om meg selv at jeg er en flink sjåfør, og har en del erfaring... Uansett så er ingen perfekt sjåfører, pga det fins ingen perferkte sjåfører! Enkelt og greit. Uansett hvor mye erfaring man har, så hjelper det ikke.

Her prøver jeg å gi et råd til noen (som er ganske ny i trafikk), ved å gi ham et annet synspunkt om problemet, og hvordan man bør løse dette. Vikeplikt regler finns for en grunn, og jeg syns det er akseptabelt ( og rimelig) å stoppe uansett og å vente at bil B kjører videre (etter å ha ventet at motgående biler har kjørt).

Tenk deg situasjonen der Bil B vinker og sier kjør, men plutselig så har det ene motgående bil D forandre meningen og kjører videre... Jo da skjer ulykken... Og hvem får skylden. jo DU får skylden! Selvfølgelig så vil motgående bil ha lite fart og vil med stor sannsynligvis stoppe for å la deg kjøre videre... Men det finns idioter i trafikken, og alt kan skje! Du skal liksom tenke på andre bilister og måte de vil reagere. Hvis du kjører bare for deg selv uten å bry deg på de andre, da sliter du...Det er enkelt og greit.. Det er ingen vits å rushe ...

Endret av Zerotaxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...