Gå til innhold

kjørte jeg feil her?

DaJev

Anbefalte innlegg

hei!

Jeg har nettop begynt å kjøre bil så det kommer en del nybegynner - spørsmål i fremtiden. Så er dette riktig sted å skrive eller finnes det noen trafikk forum på norsk??

men idag kjørte jeg med faren min og på vei hjem kom jeg oppi en merkelig situasjon.

den bilen jeg hadde vikeplikt for stod og ventet på meg i 5-6 sekunder. se vedlagt bilde. Faren min sa det var greit å kjøre forbi men jeg forstår det ikke?? det var heller ingen forkjørsveiskilt heller.

post-97291-1159811507_thumb.jpg

Endret av DaJev
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du køyrde ikkje på forkøyrsveg, då? I så fall var det bil A som hadde vikeplikt for deg.

Viss ikkje, så er det ikkje så skjeldan at folk stoppar sjølv om motparten har vikeplikt. Dette skjer spesielt viss dei kjem frå ein liten veg og ut på ein større veg. Så, som far din sa, så lenge bil A stoppa opp så var det berre å køyre. :)

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar

Hvis det kommer en bil fra høyre så ser jeg etter om bilen fra høyre må vike for noen. Hvis bil A han skulle til venstre måtte bil A vike for bil B. Bil B har også vikeplikt for deg, så da er det på en måte en ond sirkel siden du har vikeplikt for A igjen og det er nesten bare en som må kjøre (i dette tilfellet er det deg). Det er her blinklys er nyttig, for hvis bil A skal til høyre så kunne han kjørt til høyre, så kjører du så kjører bil B.

Trafikkboka sier at det ikke er hensysfullt å vike for noen du ikke har vikeplikt for (med mindre du ser han ikke kan stoppe). Det skaper forvirring, nøling og stans i trafikken.

Hvis det kommer en bil jeg har vikeplikt for som ikke har noen biler han må vike for, men fremdeles stopper, så pleier jeg også å stoppe og se dumt på han helt til han kjører (hvis det ikke er bil bak meg). Eventuellt tuter. Jeg mener at folk bør kunne kjøre etter trafikkreglene, og hvis han ikke har vikeplikt så får han se å kjøre og ikke få meg til å stoppe unødvendig.

Det værste som kan skje er at jeg kjører fordi jeg tror at han ikke skal kjøre og at han kjører fordi han ser at jeg stoppa og han skjønner at det er jeg som er vikeplikt, og begge kjører samtidig. Skal mye til for at vi kolliderer (god tid til å stoppe), men da blir det enda et stopp. Det er en av grunnene til at jeg ikke kjører hvis jeg har vikeplikt.

Endret av chrml
Lenke til kommentar

Dersom bil a stoppet kan det være fordi han er usikker på om du vil holde vikeplikten din eller at vedkommende ikke kan vikepliktreglene.

Dersom du stoppet opp synes jeg det er rart at han ikke kjørte, men slike situasjoner må man bare regne med å havne i av og til.

Lenke til kommentar
Kort oversatt: Gentlemannsregelen. Størst først! Dvs. Om du kommer på en "hovedvei", og de andre bilene må "krysse hverandre", og den ene kommer fra en mindre vei, så venter man somregel.

Man bør ikke vende seg til å kjøre slik mens man øver. Det er feil, og man stryker når man kjører opp. "Gentlemannsregelen" er fjernet fra regelverket for mange år siden. Vis klart og tydelig for den du har vikeplikt for at du har tenkt å stoppe i god tid (før krysset begynner), og stopp helt opp.

Endret av HeltNils
Lenke til kommentar

Det blir best flyt om alle følger samme reglene. Hvis du krasjer fordi du trodde den andre også fulgte "gentlemannsregelen" vil du få skylden. Regelen ble fjernet pga for mange kollisjoner der den ene fulgte vanlig høyreregel og den andre "gentlemannsregelen".

I et kryss jeg passerer hver dag er det en "hovedvei" (Maridalsveien) og en innkjørsel (fra Ring 3) der det er vanlig at folk på Maridalsveien bare kjører og de som kommer fra Ring 3 stopper. Desverre er det selvsagt ikke alle som er klar over det, så det ligger ferske glassbrådd fra lykter der til stadighet.

Lenke til kommentar

Låner bare tråden din litt hvis det er greit ;)

Var oppi en lignende situasjon. Har lagt ved en illustasjon av situasjonen. Jeg er bil A og skal til venstre, jeg venter på bil B som skal inn den vegen jeg er på. Bil B venter på bil C, D og E som også skal inn på den vegen jeg er på. Så komer spørsmålet, skal jeg da kjøre mellom bil B og bil C mens bil B står og venter? Eller skal jeg vente til bil C, D, E og B har kjørt? Det er ikke forkjørsvei, høyre-regel gjelder ;)

post-71831-1160657544_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Var oppi en lignende situasjon. Har lagt ved en illustasjon av situasjonen. Jeg er bil A og skal til venstre, jeg venter på bil B som skal inn den vegen jeg er på. Bil B venter på bil C, D og E som også skal inn på den vegen jeg er på. Så komer spørsmålet, skal jeg da kjøre mellom bil B og bil C mens bil B står og venter? Eller skal jeg vente til bil C, D, E og B har kjørt? Det er ikke forkjørsvei, høyre-regel gjelder ;)

post-71831-1160657544_thumb.jpg

7054557[/snapback]

Dette er det tilfelle der noen bare er nødt til å kjøre. Se om noen andre kjører, hvis ikke kjøre igang sakte så de andre skjønner at du skal kjøre.

Lenke til kommentar

7054557[/snapback]

Dette er det tilfelle der noen bare er nødt til å kjøre. Se om noen andre kjører, hvis ikke kjøre igang sakte så de andre skjønner at du skal kjøre.

7054596[/snapback]

Nei, fordi C, D og E skal alle til høyre, dermed har ikke de vikeplikt for noen. Det jeg lurer på er om jeg skal vente til bil B har kjørt, eller om jeg bare kan kjøre siden den må vente på C, D og E?

Edit: Ny og bedre illustrasjon av situasjonen.

post-71831-1160669908_thumb.jpg

Endret av batti64
Lenke til kommentar
den bilen jeg hadde vikeplikt for stod og ventet på meg i 5-6 sekunder. se vedlagt bilde. Faren min sa det var greit å kjøre forbi men jeg forstår det ikke?? det var heller ingen forkjørsveiskilt heller.

post-97291-1159811507.jpg

Her har alle vikeplikt for alle så en eller annen må "bare" kjøre for å få i gang systemet igjen...

Jeg har kollidert i en situasjon som var helt lik... Det som skjedde var at fører av bil b vinket meg frem. Noe som resulterte i at jeg (a) og han jeg kolliderte med (C eller i dette tilfellet bilen "meg") startet samtidig og møttes på midten...

Fører av bil c mente at det ble skylddeling pga bil b(?). Resultatet da forsikringsselskapene var ferdige, var at bil c (eller bilen "meg" i dette tilfellet) fikk all skyld for uhellet, mens jeg gikk fri (fører av bil b stakk av :nei: og ble ikke oppført som vitne eller noe sånn)

Endret av Tobinor
Lenke til kommentar
post-97291-1159811507.jpg

Her har alle vikeplikt for alle så en eller annen må "bare" kjøre for å få i gang systemet igjen...

7070736[/snapback]

Helt feil. Bil A har forkjørsrett og skal kjøre først. Bil B må vente på bil "meg". Bil "meg" kjører altså etter bil A.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Jeg har kollidert i en situasjon som var helt lik... Det som skjedde var at fører av bil b vinket meg frem. Noe som resulterte i at jeg (a) og han jeg kolliderte med (C eller i dette tilfellet bilen "meg") startet samtidig og møttes på midten...

Fører av bil c mente at det ble skylddeling pga bil b(?). Resultatet da forsikringsselskapene var ferdige, var at bil c (eller bilen "meg" i dette tilfellet) fikk all skyld for uhellet, mens jeg gikk fri (fører av bil b stakk av :nei: og ble ikke oppført som vitne eller noe sånn)

7070736[/snapback]

nei, bil A har ikke vikeplikt for noen som helst.

Bil A først, så bil "meg" så bil B.

men alle kunne for vikeplikt for hverandre dersom bil A hadde svingt til venstre istedenfor høyre i krysset. Og da hadde som du sier, situasjonen fryst.

Lenke til kommentar

Om man skal kjøre mest mulig effektivt bør "meg" stoppe tidlig så det blir plass til at B kan kjøre samtidig som A. "meg" må uansett vente. Ved en oppkjøring vil både "meg" og B få pluss i boken om man klarer å samordne det slik.

Lenke til kommentar

men alle kunne for vikeplikt for hverandre dersom bil A hadde svingt til venstre istedenfor høyre i krysset. Og da hadde som du sier, situasjonen fryst.

7073759[/snapback]

Så nå at det var en viktig faktor i min situasjon som jeg ikke oppdaga med en gang ved det bildet... :innocent:

For jeg blinka nemlig til venstre :yes:

Men stemmer det at hvis A skal til høyre og B skal til venstre, så får IKKE bil a vikeplikt for noen? Var ikke det jeg lærte på kjøreskolen min? :ermm:

Vet at svenskene har det sånn, men trodde ikke det var sånn i Norge...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...