Skyggen Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 (endret) Var i Trondheim i helga og var innom Fotovideo en snartur. Jeg har nærmest bestemt meg for Panasonic Nv Gs 300 pga dens gode kritikker, og at jeg blir anbefalt DV kamera av alle jeg spør. Det gir visstnok best kvalitet for pengene. - Men så oppdaget jeg at det ikke tar opp i 16:9 format. Og DET er jeg redd blir et irritasjonsmoment uten like Hva tror dere? Kan Sony`s DCR HC96E hamle opp med det ovennevnte? Eller andre til samme pris? Endret 8. oktober 2006 av Omega_Paintball Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Det kan nok ta opp i widescreen, det er berre ikkje ekte widescreen. Biletet vert med andre ord kutta litt oppe og nede. I følge Camcorderinfo.com er HC96 litt betre på akkurat dette området, då det viser litt meir i breidden i widescreen-modus. Det kutter litt av oppe og nede, men kanskje ikkje like mykje som GS300. ' GS500 har ekte widescreen, og Camcorderinfo nemner i testen av HC96 at eit Canon-kamera har det same. Ettersom dei samanliknar ein del med Optura 600 - den amerikanske versjonen av MVX4i - rekner eg med det er kameraet dei tenkjer på. Lenke til kommentar
Skyggen Skrevet 3. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2006 Det kan nok ta opp i widescreen, det er berre ikkje ekte widescreen. Biletet vert med andre ord kutta litt oppe og nede. I følge Camcorderinfo.com er HC96 litt betre på akkurat dette området, då det viser litt meir i breidden i widescreen-modus. Det kutter litt av oppe og nede, men kanskje ikkje like mykje som GS300. ' 6985447[/snapback] Takker for svar, Incanus! Gs 500 blir nok uaktuell uansett. Du skriver at bildet blir kuttet litt oppe og nede. Og det jeg da lurer på er hvor mye det er som blir kuttet? - Skal jeg være ærlig trodde jeg at bildet ble komprimert til 16:9, og ikke kuttet ned. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Kva meiner du med komprimert? Uansett, om ein skal croppe eit 4:3-bilete for å lage det til 16:9 må ein fjerne 25% av biletet, 12,5% oppe og 12,5% nede. Om kameraet legg til litt på sidene, vert dette talet naturleg nok litt mindre. Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Var i Trondheim i helga og var innom Fotovideo en snartur.Jeg har nærmest bestemt meg for Panasonic Nv Gs 300 pga dens gode kritikker, og at jeg blir anbefalt DV kamera av alle jeg spør. Det gir visstnok best kvalitet for pengene. - Men så oppdaget jeg at det ikke tar opp i 16:9 format. Og DET er jeg redd blir et irritasjonsmoment uten like Hva tror dere? Kan Sony`s DCR HC96E hamle opp med det ovennevnte? Eller andre til samme pris? 6985346[/snapback] Jeg har et slikt kamera som jeg kjøpte på mpx.no. Det er ekte 16:9 format på mitt. Hadde et billigere Panasonic-kamera, og der måtte man stille inn så det blir svarte streker oppe og nede(Ikke ekte 16:9). Spiller jeg av på en 4:3-tv fra min nv-gs300 blir bildet flatklemt. Ellers veldig fornøyd med kameraet. Klare og fine bilder, men mikrofonen forvrenger litt ved høy lydstyrke under konserter. Skulle ønsket meg en manuell justeringsmulighet her. Lenke til kommentar
Skyggen Skrevet 8. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2006 Jeg har et slikt kamera som jeg kjøpte på mpx.no. Det er ekte 16:9 format på mitt. Hadde et billigere Panasonic-kamera, og der måtte man stille inn så det blir svarte streker oppe og nede(Ikke ekte 16:9). Spiller jeg av på en 4:3-tv fra min nv-gs300 blir bildet flatklemt. Ellers veldig fornøyd med kameraet. Klare og fine bilder, men mikrofonen forvrenger litt ved høy lydstyrke under konserter. Skulle ønsket meg en manuell justeringsmulighet her. 7012645[/snapback] Jeg har vært inne på panasonic.no. Der står det ikke noe om 16:9 format hverken under gs300 eller gs500. Det er egentlig litt rart, for de bruker jo å være flinke til å føre på ting på "smørbrødlista". Ingenting er bedre hvis det virkelig er ekte 16:9 på gs 300, for da slipper jeg å spekulere mer på hva slags kamera jeg skal gå for. Lenke til kommentar
SunMaster Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 (endret) Jeg har vært inne på panasonic.no. Der står det ikke noe om 16:9 format hverken under gs300 eller gs500.Det er egentlig litt rart, for de bruker jo å være flinke til å føre på ting på "smørbrødlista". Ingenting er bedre hvis det virkelig er ekte 16:9 på gs 300, for da slipper jeg å spekulere mer på hva slags kamera jeg skal gå for. http://www.pana3ccduser.com/showthread.php?t=6879 skulle hjelpe med å avklare det. Endret 15. oktober 2006 av SunMaster Lenke til kommentar
Skyggen Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 http://www.pana3ccduser.com/showthread.php?t=6879 skulle hjelpe med å avklare det. 7072983[/snapback] Ehh, det der ble nok litt for teknisk engelsk for meg. Husk at jeg er på utkikk etter mitt første kamera, og har begrenset innsikt.. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Du treng eigentleg ikkje lese, berre sjå på figurane. Den fyrste (med kyrkja) viser korleis GS400 og GS500 lager widescreen-bilete. Heile biletet representerer kva biletbrikkene (CCDane) klarer å sjå, medan dei to forkantane viser kva del av biletbrikkene som vert brukt til 4:3- og 16:9-video. Du ser at 16:9-biletet rett nok har kutta av litt i høgden i høve til 4:3, men det er med mykje meir i på sidene. Figuren nedanfor viser for GS250/GS300. Det blå feltet er heile biletbrikkene, det raude er den delen som vert brukt til 4:3-biletet, og den gule firkanten representerer 16:9-bilete. Du ser at her vert 16:9-bileta laga ved å utelukkande kutte av deler av 4:3-biletet. Lenke til kommentar
Skyggen Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2006 Så det vil altså da si at det bare er Nv gs400/500 som tar opp i ekte 16:9 det da? Er så 2Olav sin påstand uriktig? Da spørs det om jeg går for Nv gs500, eller spiller dette ikke så stor rolle? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå