Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

bygging av hjemmenettverk

Anbefalte innlegg

Nå er jeg så lei trådløse nettverket at jeg spyr! Nå kabler jeg hele nettverket, og lurte på følgende: Behovet er tilgang til internett, samt å kunne kjøre ulike multimedialøsninger fra en felles server til ulike rom. Dvs, jeg vil streame video og musikk fra serveren via feks D-Link MediaLounge DSM-520. Er det til det behovet nødvendig med 1000 mbits nett, eller holder det med 100? Er kanskje i allefall lurt å være føre var, men så det var veldig stor prisforskjell på Cat5 og 6.

Jeg trenger også noen innspill på om jeg tenker riktig i planleggingen av nettet:

Huset mitt er på 3 etager, med server og bredbåndsinngang i 1 etg. Jeg ser for meg da en ruter fra bredbåndsinngangen med en kabel ned til kjelleren.Den går i en ny ruter, med en nettverkskabel til hvert rom. Det samme fra ruteren i 1 etg og en kabel opp til loftet, med en ny ruter, og en kabel til hvert rom. Tenker jeg riktig eller? takker for svar :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei ! Til video , DVD og musikk holder det i lange baner med 100 Mb/s, men hvordan det går med HD-DVD når det ettervert kommer vet jeg ikke !

Når det gjelder nettverket så vil jeg anbefale å kun ha 1 router ved adsl tilgangen og heller bytte ut de andre foreslåtte routerene med switcher . de gjør jobben helt greit og er rimligere .

enkelt fortalt er en router en sammenkobling av flere nett ( internett og ditt hjemmenett) og internt i hjemmenett holder det med switcher .

Lenke til kommentar
Hei !  Til video , DVD og musikk holder det i lange baner med 100 Mb/s, men hvordan det går med HD-DVD når det ettervert kommer vet jeg ikke !

Når det gjelder nettverket så vil jeg anbefale å kun ha 1 router ved adsl tilgangen og heller bytte ut de andre foreslåtte routerene med switcher . de gjør jobben helt greit og er rimligere .

enkelt fortalt er en router en sammenkobling av flere nett ( internett og ditt hjemmenett) og internt i hjemmenett holder det med switcher .

6984927[/snapback]

oki, da er det vel unødvendig å kjøre switcher med 1 giga så lenge det er en begrensning i kabelen med cat5? Er det ulike kategorier innenfor Cat5 igjen som jeg bør tenke på? ( CAT5E, UTP FTP STP?) Er jo så mange begreper å huske..

Endret av Robin Michael
Lenke til kommentar
Slik setter du opp nettverk hjemme Her er en omfattende guide til et bedre nettverksliv. Vi gir deg løsningene og forklarer alle begreper du bør kjenne til før du setter opp ditt eget nettverk

http://www.idg.no/pcworld/article17515.ece

6990072[/snapback]

takk, jeg har nå lest artikkelen, og de sier gå for giga nettverk så lenge det skal streames mye video. Iknowlittle OG komplett.no sier det holder i massevis med 100mbits..Man kan bli forvirra av mindre..Men det tar jo ikke skade å gå for giga, bortsett fra på lommeboka..Vi husker jo fra gamle dager når 800mb hardiskene kom, vi kom aaldri til å klare å fylle den med data :-)

Endret av Robin Michael
Lenke til kommentar

Wikipedia:

Category 5 cable, commonly known as Cat 5, is an unshielded twisted pair cable type designed for high signal integrity. Category 5 has been superseded by the Category 5e specification. This type of cable is often used in structured cabling for computer networks such as Gigabit Ethernet, although it is also used to carry many other signals such as basic voice services, token ring, and ATM (at up to 155 Mbit/s, over short distances).
Lenke til kommentar
cat5e støtter vel gigabit...

6990017[/snapback]

Nei, den støtter opp til 100 mbit (etter det jeg har fått vite vel og merke), og cat6 på 1 giga

6990055[/snapback]

Du tar feil Robin.

På cat.5e (Som i norge går under navnet cat.5) så kan du kjøre 1000-base-t

Edit:

@ trådstarter.

I ditt tilfelle, så ser eg ikkje noko grunn til å velge noko anna enn å legge eit uskjerma cat.5 nett. Du vil ikkje få noko betre ytelse på cat.6, og skjerma nett har fleire ulemper enn fordeler til ditt bruk.

Endret av Mr.Elendig
Lenke til kommentar

På den siden så står det klart og tydelig at cat.5e (som i norge er standarisert som cat.5) takler 1000base-T.

Grunnen til at eg meiner at cat.5 er det beste valget, er at det er svært tvilsomt at det dukker opp ein applikasjon mellom 1000base-T og 10000base-T. Og siden cat.5 og cat.6 då begge ender opp med samme maksimum båndbredde, så er det logiske valget å gå for den billigaste løysinga.

Cat.5 er også eindel enklare å jobbe med enn cat.6

Skal du køyre 10000base-T så må du enten ha cat.6a, cat.6 s-ftp,cat.7 eller OM3/SM fiber.

Lenke til kommentar
På den siden så står det klart og tydelig at cat.5e (som i norge er standarisert som cat.5) takler 1000base-T.

Grunnen til at eg meiner at cat.5 er det beste valget, er at det er svært tvilsomt at det dukker opp ein applikasjon mellom 1000base-T og 10000base-T. Og siden cat.5 og cat.6 då begge ender opp med samme maksimum båndbredde, så er det logiske valget å gå for den billigaste løysinga.

Cat.5 er også eindel enklare å jobbe med enn cat.6

Skal du køyre 10000base-T så må du enten ha cat.6a, cat.6 s-ftp,cat.7 eller OM3/SM fiber.

6995723[/snapback]

Oki, da er det ikke tvil lengre fra min side, det blir Cat5.

Men et lite sidespørsmål, når jeg leser innlegg om bygging av nettverk, så snakkes det om patchepanel. Kan noen forklare meg om jeg trenger det, og hvorfor? Jeg ser ikke logikken i å bruke det så lenge det blir utenpåliggende kabling? Jeg kan forstå det i nybygg der kablingen blir skjult? Jeg ser for meg en kabel fra routeren i 1 etg (der bredbåndsinntak er) og ned til kjelleren, med en switch som fordeler til serverrom og til to soverom. Det samme med en kabel fra routeren til loftet, med en switch som fordeler til loftstue, kontor og et soverom..

Er det en logisk og ok måte å gjøre det på?

En liten topic til, da jeg har noen gamle pcèr stående har jeg lyst å leke meg litt med å sette opp domene (har allerede satt opp en av de med Win2000server) så har jeg lyst å bruke den ene til web og mailserver. Bør/må denne stå utenfor brannmuren? (routeren) og isåfall, kan den allikevel kobles mot nettet med en bro, eller mister det da hele hensikten med å la den stå utenfor brannmuren?

Takker for alle svar :-)

Endret av Robin Michael
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...