DaJev Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 (endret) jeg strøk på teoriprøven fordi jeg hadde 10 feil og 3 av disse var angående vikeplikt. Jeg prøver å lære meg det men sliter fortsatt!! Det står sinnsykt mye tull i boka som er ment for å forvirre folk og stryke på prøven. Har lyst til å drepe de som har skrevet boka! la oss se på noen eksempler som jeg ikke forstår: 1. Unødvendig stopp i en rundkjøring? (Bilde 1) Boka sier "Bil A får dessuten vikeplikt ved felskiftet før utkjøringen". Altså vikeplikt midt i en rundkjøring? det vil føre til at bil A stopper midt i rundkjøringa og skaper kaos. Se vedlagt bilde. 2. Vikeplikt til venstre også? (bilde 2) "Bil C får vikeplikt både for fotgjengeren og BIL D". Greit at det er vikeplikt for fotgjengeren med hvorfor bil D. Den står jo på venstre side av bil C. 3. selvmotsigelse av boka. Først står det at man skal stoppe foran et gangveg (bilde 4) før man skal svinge ved kryss. så står det an man skal stoppe etter gangfeltet, altså midt i krysset (bilde 3). 4.Grønt lys for meg men jeg må fortsatt stoppe? (bilde 3 igjen) Altså en ting jeg ikke forstår ved trafikklyset er, når jeg først får grønt lys. Bør ikke da folk som skal krysse gata ved gangfeltene få rødt lys? Bilde 1 bilde 2 bilde 3 bilde 4 Endret 2. oktober 2006 av DaJev Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 1 det der forsto jeg ikke helt? det er deg som har tegna de røde pilene, right? :S hvis det er det, så har du forstått feil Bil a får ikke vikeplikt for den bilen som kommer derfra men en bil som event. kom fra høre (på bildet) og skulle rett fram(dvs til venstre på bildet), og dermed ville lagt seg i ytterste felt i rundkjøringen. det ville da være Bil A som byttet felt og således hadde vikeplikt! 2 Vikepliketen er fordi bil C kommer fra en parkeringsplass, ikke en vei 3 er ikke helt enig i at boka motsier seg selv, litt dårlige bilder men ville lest igjen var jeg deg 4 Du må stoppe fordi du skal til venstre, men over det venstre feltet skal det også fotgjengere, sånn er det ofte løst fordi det er enkleste måte, dersom det ikke er så stor fotgjengertrafikk eventuelt ikke så mange biler som skal til venstre. Lenke til kommentar
DaJev Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2006 (endret) 1. Ok hvis det er det boka mente så forstår jeg ikke hvorfor skulle en bil fra høyre(på bildet) komme inn i rundkjøring mens jeg allerede var i den?? det er ulovlig er det ikke? 2.så man har vikeplikt på begge sider i en parkeringsplass? Endret 2. oktober 2006 av DaJev Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 (endret) Hvis to biler en inne i en parkeringsplass gjelder høyreregelen, hvis du skal kjøre ut fra en parkeringsplass får du vikeplikt fra begge sider. edit: ps vik alltid for fotgjengere... ingen fotgjengere som kan reglene... Er da tilfeller du ikke skal stanse, som på en motorvei. Tror bil D kom fra en vei ser det ut som 3 4, her er det forskjell på lyskryss. Hvis det er grønt i et lyskryss skal du bare kjøre inn, hvis du skal til venstre stiller du deg midt i krysset og venter til det er klart. Hvis det er slik som på 3 så må du stanse ved gangfeltet, du _SKAL_ slippe forbi alle som vil over gangfeltet 1, en bil kan godt komme inn i rundkjøringa mens du er der, men han skal komme inn på den måte at han ikke skal være til hinder for de som er inne. edit: lykke til på neste prøve Endret 2. oktober 2006 av Bruktbilen11 Lenke til kommentar
hanvar Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Spørs om du ikke bør lese litt mer på teorien i stedet for å skylde på forfattere av boka. Det er nemlig ei veldig bra lærebok, der det meste står bra forklart.. Det som er sagt tidligere om parkeringsplass er helt riktig, da har du vikeplikt for alle. Gangfeltet må du tenke på i to forskjellige situasjoner. Vi har aldri lov til å stoppe oppå et gangfelt, bortsett fra når det er eneste mulighet for å se noe. Spørsmålet her er vel heller om du kan lære noe mer om lyskryss. Når du skal svinge i lyskryss må du alltid sjekke om du har PIL eller RUNDT LYS. Her er det stor forskjell.. Dersom du har pil kan du svinge uten vikeplikt. Men når du har rundt lys vil både møtende trafikk og fotgjengere (i den gata du svinger inn i) ha grønt lys samtidig med deg. Dermed får du vikeplikt selv om du har grønt lys. Da må du kjøre inn i krysset og vente til du får en luke i trafikken eller til lyset skifter. Det er ikke krise om du blir stående oppå gangfeltet, da fotgjengerne her uansett har rødt lys. Litt komplisert i teorien kanskje? I rundkjøring har man vikeplikt DERSOM du skifter felt inne rundkjøringen. Akkurat som i alle andre situasjoner der du skifter felt! Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Tråden bryter også med tre-ords-regelen. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.) Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Henger meg på de andre her. Det er du som må lære deg vikepliktsreglene her, ikke skyld på forfatteren av boka... og det er ikke så vanskelig, du må bare bruke litt tid på det hvis du ikke har vært så mye i trafikken før. Eventuellt få noen til å forklare det for deg. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Topicen er ikke endret innen rimelig tid, tråden stenges.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg