Gå til innhold

Venter Wii fortsatt på revolusjonen?


Anbefalte innlegg

Wii er i allefall for meg endelig noe nytt. Jeg begynner å bli lei av spillindustrien slik den er nå. Veldig få spill der ute interiserer meg nå. Jeg kan faktisk telle dem på en hånd (gjelder ikke Wii). Aldri før jeg jeg vært så glad for en konsoll som med Wii.

 

Bare Zelda er nok til å skaffe seg Wii (og Gamecube for den saks skyld) på lanseringsdagen. Mer episk spill skal du se lenge etter. Jeg har nå ventet på denne siden det ble avslørt på E3 2004. Nå endelig er tiden her, fy søren hvor jeg gleder meg!

6988706[/snapback]

Føler med deg her. Metroid Prime var en stor overraskelse for meg på gamecube, førsteperson med unik kontroll for konsoll og kjempegøy. Wii skal skaffes for bla. Metroid Prime 3 og Zelda. Men det er få spill som interiserer meg i dag. Det blir å kjøpe de spillene jeg må vite resten av historien til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns bare denne artikellen var litt vel subjektiv og usaklig uten vesentlige forankringspunkt i troverdige kilder. Har du ikke lært på skolen at en artikkel i all hovedsak skal være objektiv med noen få subjektive poenger bygget på den objektive analysen?

 

"Jeg kan ikke se det. Nintendo backes, i hvert fall hvis vi ser på vestlige utgivere, av akkurat de samme aktørene som har pleid å backe dem på GameCube, og på omtrent samme måte. Resultatet er at Wii-en i all hovedsak bygger på en skokk med barnespill, en del porter, samt Nintendos egne spill."

 

For det første, hvor har du den skokken med barnespill du mener den bygger på? Av de nevnte titlene dine ser jeg bare på Cars og Rayman som rene barnespill. Portene er en annen sak. Dersom du hadde fulgt litt bedre med, hadde du kanskje visst at Nintendo Wii er en konsoll som har en helt ny form for gameplay. Dette vil i praksis si at andre utviklere kanskje trenger litt tid på seg for å kunne utvikle titler til dette nye formatet. Resultatet av dette er at det i startfasen er enklest for utviklerne å porte spillet og så legge til de nye kontrollmekanismene for å få et ferdig produkt. Dette kalles en tilvendingsfase som er nødvendig for alle såpass ny formater. Etterhvert vil utviklerne bli flinkere på fagområdet, og det å lage et spill helt fra bunnen av, vi la seg gjønnomføre på en enklere måte. Det tredje elementet du har med, vil jeg si er et positvit element. Nintendo har gjennom årenes forløp vist at de er en av verdens beste spillutviklere. Da sikter jeg til spill som zelda, mario og metroid.

 

At du også tidligere i artikkelen din kommenterer at Twillight Prinsess egentlig er et GC spill, og ikke er et wii spill gir ingen mening for meg. Spillet vil nok i all hovedsak bli like bra på wii, og at det da opprinnelig er et GC spill, finner jeg ikke relevant.

Endret av Matsini
Lenke til kommentar

Jeg skal fremdeles skaffe meg en Wii. Det er pga ny kontroll og gamle titler som tar i bruk nye kontroller.

 

Jeg må desverre si at jeg er enig i mye av det som står i artikkelen. Jeg var redd for at Wii sports ville spille slik og at underholdningsverdien vil dale etterhvert. Dette kan gjelde endel spill. Jgg lever i troen og jeg vet at etterhvert så kommer det fler bra spill til Wii. Er ikke imonert over Xbox 360 sine spill, bortsett fra Dead Rising og Burnout (jeg har aldri spilt Burnout før :blush: ) Eier en 360 selv. Andre spill til 360'n er ikke mye fristende eller nyskapende. Jeg tror spillindustrien sliter. PS3 lineupen ga meg en ide på hvor likt gameplayet vil bli framover.

 

De som derimot kan nyte dette er små barn. Jeg tenker på hvor nytt alt var da jeg begynte å spille. For dem blir alt også nytt. Akk ja. De er ikke lei av FPS, alle RPG og andre mulige spill. Alt er nytt for dem. Den som var barn igjen ja.

Lenke til kommentar
Syns bare denne artikellen var litt vel subjektiv og usaklig uten vesentlige forankringspunkt i troverdige kilder. Har du ikke lært på skolen at en artikkel i all hovedsak skal være objektiv med noen få subjektive poenger bygget på den objektive analysen?

Artikler er forskjellige. Noen typer artikler bør være objektive, men i andre tilfeller er det mer interessant å fortelle hvordan noe faktisk oppleves i praksis.

 

Jeg syntes det var viktig å gi et nyansert bilde i denne artikkelen, og da er jeg nødt til å trekke inn hvordan jeg opplever konsollen ut fra det jeg har sett av den, og hvorfor jeg opplever det slik.

 

For det første, hvor har du den skokken med barnespill du mener den bygger på?

6990095[/snapback]

Det er en ... retorisk overdrivelse. Kanskje litt for tabloid? :)

 

Dersom du hadde fulgt litt bedre med, hadde du kanskje visst at Nintendo Wii er en konsoll som har en helt ny form for gameplay. Dette vil i praksis si at andre utviklere kanskje trenger litt tid på seg for å kunne utvikle titler til dette nye formatet.

Helt klart. Artikkelen sier ikke på noe tidspunkt at Nintendo har gitt seg selv en lett oppgave, men jeg synes det er verd å påpeke tingenes tilstand uansett.

 

For øvrig: Hvis du hadde fulgt litt bedre med, hadde du kanskje visst at jeg var fullstendig klar over at Wii har nye former for gameplay. Hva tror du denne artikkelen er grunnet i, hvis ikke stor entusiasme for maskinen?

 

Uff, hvis ikke det går fram av artikkeln at jeg bryr meg, så er det noe jeg har gjort feil. :/

 

Resultatet av dette er at det i startfasen er enklest for utviklerne å porte spillet og så legge til de nye kontrollmekanismene for å få et ferdig produkt. Dette kalles en tilvendingsfase som er nødvendig for alle såpass ny formater. Etterhvert vil utviklerne bli flinkere på fagområdet, og det å lage et spill helt fra bunnen av, vi la seg gjønnomføre på en enklere måte.

6990095[/snapback]

Denne kjøper jeg ikke helt. Jeg vet ikke hvor lenge utviklerne har hatt tilgang på utviklingsutstyr, og jeg vet ikke hvor nøyaktig teknologien er - om den kan brukes til de tingene jeg håper den kan.

 

Det jeg vet, er at jeg som sluttbruker ikke har tålmodighet til å backe opp spill som ikke fungerer, bare fordi utviklerne trenger en læringsperiode.

 

At du også tidligere i artikkelen din kommenterer at Twillight Prinsess egentlig er et GC spill, og ikke er et wii spill gir ingen mening for meg. Spillet vil nok i all hovedsak bli like bra på wii, og at det da opprinnelig er et GC spill, finner jeg ikke relevant.

6990095[/snapback]

Det er relevant fordi det sier noe om hva slags lansering Wii-en vil få. Som jeg skriver i artikkelen, er det all grunn til å tro at Zelda vil bli et fantastisk lanseringsspill uansett, men det er et kompromiss, og jeg tar Nintendo såpass på alvor at jeg poengterer nettopp det.

Lenke til kommentar

kan godt hende andre har nevnt det før men jeg vil si to ting:

 

1) grafikk er ikke alfa og omega for meg. mange av de spillene jeg har hatt best opplevelse med oppgjennom åra har hatt veldig stilisert grafikk. men dette første vel så ofte til at spillene ble mer spillbare den mindre. dett fordi det lot spillskaperne slippe unna å simulere alt ned til minste atom, og heller konsentrere på det som alltid bør være førsteprioritet, spillbarheten.

 

2) jeg kan fullt forstå at de ikke velger å lage spill som fullt utnytter følsomheten til kontrolleren. valget der står mellom hvor enkelt det skal være å lære spillet, og hvor vanskelig det skal være å mestre. og for førstegangsutgivelser er det viktigere å få mange intressert en å tekkes de få som ønsker å vise hva dem kan gjøre med papprøret ;)

 

og i den sammenheng vil jeg banne på at det er langt lettere å lære at en generell sving med kontrolleren fra høyre mot venstre fører til ca samme sveip med sverdet en for eksempel en kombo av 1+ knapper og stikkebevegelser som en hadde fått med ett tradisjonellt kontrolloppsett.

 

altså, heller den å lese over maualen eller kjøre gjennom en lang tutorial så kan en bare plukke opp kontrolleren og bevege på den for å finne ut hva som er mulig ;)

 

alt i alt så gleder jeg meg til å prøve neste zelda på wii, og red steel. nettopp fordi jeg ikke trenger ett middelalderkurs for å bruke sverdet korrekt :p

Lenke til kommentar
Syns bare denne artikellen var litt vel subjektiv og usaklig uten vesentlige forankringspunkt i troverdige kilder. Har du ikke lært på skolen at en artikkel i all hovedsak skal være objektiv med noen få subjektive poenger bygget på den objektive analysen?

Artikler er forskjellige. Noen typer artikler bør være objektive, men i andre tilfeller er det mer interessant å fortelle hvordan noe faktisk oppleves i praksis.

 

Jeg syntes det var viktig å gi et nyansert bilde i denne artikkelen, og da er jeg nødt til å trekke inn hvordan jeg opplever konsollen ut fra det jeg har sett av den, og hvorfor jeg opplever det slik.

6990304[/snapback]

Helt enig. Hvis du ser nøye etter, Matsini, så blir den listet opp som en feature, hvilket jeg ser på som noe annet enn en vanlig artikkel. Må også nevne at jeg er så utrolig enig med artikkelforfatter, spesifikt delene om Wii Sports, Zelda, Metroid og Red Steel. Men jeg er litt mer optimistisk enn du gir uttrykk for i konklusjonen... ;)

 

Men det slår meg også hvor totalt og grunnleggende forskjellig BTK og jeg er, så jeg gidder ikke engang starte... :roll:

Lenke til kommentar

Veldig bra artikkel med mye sunne kritiske synspunkter.

 

Jeg personelig kommer til å kjøpe Wii blindt, uansett omtale, dårlig launch-titler eller andre faktorer - utelukkende fordi jeg SKAL spille Zelda, Metroid og Mario - noe jeg har gjort siden jeg fikk min første NES. Nintendo har skuffet meg før (Majora's Mask og Mario Sunshine), men det er også det hele. Når jeg kjøper en ny Nintendo-maskin, så forventer ikke jeg meg et grafikkshow fra hælvete - det har jeg en PC som leverer mer enn bra nok. Det jeg er ute etter er de geniale spillkonseptene deres som har så velpolert og gjennomført tårevått herlig gameplay og stemning, at jeg ikke ser dagslys på ukevis. Nei, Nintendo blir aldri noe X-Box eller Playstation - men det er AKKURAT derfor jeg kjøper den også.

 

Jeg vil ha plattformspillene deres, de perfekte plattformspillene deres - som byr på en helt annen spillopplevelse enn hva jeg får servert på PS, X-Box eller PC. Jeg har aldri invistert i noen Playststation eller X-Box, fordi jeg syns forandringen fra PC til de konsollene blir for liten til at det har noe poeng.

 

Men Nintendo derimot:

 

+ Litt annerledes

+ Litt innovasjon

+ Sykt velpolerte plattformspill

+ Herlig stemning

+ "Avbrekk" fra PC

 

Gleder meg jeg ... så vi får se! :)

Lenke til kommentar

Wii minner meg egentlig mest om en slags resirkulert SNES, med type fiskestang-kontroller (noen som husker denne?) og lyspistol, det er gøy i fem minutter. Snakker om resirkulasjon, samme spillseriene som Nintendo alltid har hatt, av lanseringstitlene hvor mange er ny IP? Ja, tenkte meg det. Hvor mange av kommende titler er ny IP? Ja, nettopp. Hvor mange av de annonserte titlene er, ikke bare ny IP, men også eksklusive for konsollen? Riktig, fordi ingen utvikler med vett i behold gidder å lage det for Wii, utenom Nintendo selv og de gamle faste samarbeidspartnerne, men de tar sjelden sjansen på noe nytt uansett.

 

Bevis? http://www.tothegame.com/gamebrowse.asp?so...upcoming&page=1

 

Nå, gå og finn titler som er helt ny IP og eksklusivt for Wii.

Lenke til kommentar

To spill som forøvrig ser kjempeinteressante ut... Not. Gimmicktitler. Jeg håper du begynner å skjønne poenget, eller må du ha det inn med teskje?

 

De annonserte titlene til Wii består av porter, remakes, gimmicktitler og de faste gamle seriene, Revolution? Til tross for en "innovativ" kontroller mangler titlene denne innovasjonen, og det at svært få titler er eksklusiv ny IP vitner om manglende interesse fra utviklere.

Endret av BTK
Lenke til kommentar
To spill som forøvrig ser kjempeinteressante ut... Not. Gimmicktitler. Jeg håper du begynner å skjønne poenget, eller må du ha det inn med teskje?

6991611[/snapback]

Jeg har skjønt poenget ditt for lengst. Fikk simpelthen lyst til å svare på spørsmålene dine. Nå har jeg funnet ut at det er minst 3 - først tolket jeg innlegget ditt som at det ikke er noen.

Jeg synes forøvrig alle tre ser ganske interessante ut.

Lenke til kommentar

la nå folket få velge wii om dem ønsker det, tror ikke det finnes noen religion på denne planeten som sier at å velge ett nintendo-produkt fremfor ett sony og microsoft tilsvarende (gjett om jeg kommer til å bli flamet for det ordet :D) er en dødsynd.

 

så hvorfor da disse gjentatte "vekkelsespostene"?

Lenke til kommentar

At artikler kan være forskjelige, har du helt rett i. Allikevel er det fundamentale i en artikkel å informere om et emne i en saklig og nøytral stil. Viser til definisjonen av en artikkel:

 

"Artikkel (fra latin articulus, ledd, del, i betydningen del av en tale, og i denne betydningen brukes ordet fremdeles i forbindelser som «trosartikler») er en sakprosasjanger som informerer om et emne i en saklig og nøytral stil. Artikkelen består av en innledning som gir en antydning om emnet eller problemstillingen, en logisk oppbygd hoveddel og en avslutning som inneholder en oppsummering eller konklusjon."

 

Artikkelen din innheolder flere elementer som opprettholder disse kravene, men noen ganger blir det litt usaklig. Her følger et eksempel:

 

"(...) Men på den annen side: Har vi, så langt, sett noe tegn til at tredjepartsstøtten på Wii vil bli bedre enn på GameCube, slik Nintendo har implisert?

 

Jeg kan ikke se det. Nintendo backes, i hvert fall hvis vi ser på vestlige utgivere, av akkurat de samme aktørene som har pleid å backe dem på GameCube, og på omtrent samme måte. Resultatet er at Wii-en i all hovedsak bygger på en skokk med barnespill, en del porter, samt Nintendos egne spill.(...)"

 

Hvor er kildene dine her? Hvorfor nevnes ikke japanske utgivere som regnes som minst like dyktige som vestlige? Nintendo har mer tredjepsrtsstøtte nå, enn da GC ble lansert. Vil også påstå at Nintendo selv vet best om de får mer tredjepartsstøtte på sin egen nye konsoll Wii.

 

"Det jeg vet, er at jeg som sluttbruker ikke har tålmodighet til å backe opp spill som ikke fungerer, bare fordi utviklerne trenger en læringsperiode"

 

Ingen som tvinger deg til å invistere i et produkt du selv ikke ønsker. At de ikke funker vil jeg også si er et usaklig utsagn, det finnes nok flere mennesker der ute som kommer til å like de spillene du anklager for å ikke fungere. Tror personlig at Far Cry kommer til å bli et bra spill, særlig for dem som ikke har spilt spill i den serien tidligere.

 

Den læringsperioden er, enten du vil det eller ikke, helt nødvendig. Enig i at det kanskje burde kommet flere spill som var bygget fra bunnen av, men dette lar seg desverre ikke gjennomføre. Det ville vært umulig for samtlige spillutviklere å utviklet så mange spill fra bunnen av på så kort tid innenfor den korte tidsrammen de fikk av nintendo. At du selv ikke har tro på at dette kommer til å bli bedre i fremtiden kan jeg ikke forstå. Slike utviklinger blir som oftest bedre, henviser til Nintendo DS.

 

"(...) Jeg har liten tro på at Super Monkey Ball: Banana Blitz skal bli noe særlig å trakte etter, ettersom det forrige SMB-spillet på GC var såpass middelmådig tidtrøyte(...)"

 

Det forige var kanskje middelmådig tidtrøyte, men syns du virkelig det første SMB-spillet var en middelmådig tidtrøyte? Syns du har nok et usaklig argument der, som ikke bygger på noe som helst fakta.

 

At du fortsatt er av den oppfatningen av at wii vil få en dårligere lansering fordi zelda opprinnelig var et gc spill får være din bekymring. Du har selv påpekt at du tror det blir et klassespill, så du får meg ikke helt til å forstå din tankegang.

 

Du nevner heller ingenting om disse mulighetene for å laste ned gamle spill til Wii. Dette er også vesentlig hvis man skal se på hvor "bra" spillbiblioteket på konsollen vil bli til lansering.

 

Du har mange gode argumenter i artikkelen din, men jeg står fortsatt på mitt om at den er for usaklig og lite nøytral bygget på hva du selv tror, uten å ha særlig kilder å vise til. Håper ikke jeg blir sett på som en fanboy nå, for det er langt fra sannheten. Skal sannsynligvis ikke skaffe meg wii tidlig, men dette av personlige årsaker. Mener allikevel at konsollen fortjener en saklig og nøytral vurdering, som er rettferdig.

Endret av Matsini
Lenke til kommentar

Ja eg har sagt fra tidenes morgen at 1.gen. spillene til Wii vil bestå av mye grafisk drit og gimmick-preget titler,med noen som leverer både i pose og sekk på alle fronter.

 

Eg håper og trur dette er tilfellet fordi utviklerene vil prøve og feile i første omgang. Etterhvert trur eg vi vil se titler som også blomstrer grafisk og går hånd i hånd med den nye kontrollen.

 

Eg for min del kjøper Wii slik at eg kan gå i hi for vinteren med Twilight Princess. For dette har eg ventet meg grønn på no.Red Steel skal også kjøpes da eg er intressert i ka vi kan forvente av FPS-sjangeren på Wii. Er jo tross alt favoritt sjangeren min dette også,så eg håper Wii vil lever her.

 

I og med at eg har ein relativt kraftig PC samt ein xbox 360 så vil eg tru mine grafiske lyster er dekket her. Og så kommer Wii med nye måter å spille på, så da sitter eg med posen og sekken stappull gitt.

 

Eg gleder meg til 8.Desember eg altså :)

Lenke til kommentar
Drøss på drøss med gimmick-titler lagd bare p.g.a. kontrolleren

Hvis et spill er laget for å bruke kontrolleren så er det en gimmick? Kan ikke si jeg er helt enig der. Og du ser jo f.eks. Madden, som folk sier passer utrolig bra til Wiimoten. De som har prøvd det sier at det gir en ny dimensjon og ekstra innlevelse i forhold til andre konsoller.

 

Men så er det ikke bare launch-spillene vi må tenke på. Husk på det enorme potensialet som ligger i denne kontrolleren.

 

er heller ikke helt det samme med sportsspill når figurene ser ut som legomenn, spør du meg, det ødelegger innlevelsen.

Nå er vel disse spillene ment for folk som ikke spiller til vanlig, altså som en slags "innføring". Du kan ikke forvente at alle spill skal være tilpasset hardcore-gjengen.

 

Ser egentlig ikke at kontrolleren er så veldig innovativ heller, en avansert form for eye-toy, ser dessuten ut som det blir ganske slitsomt å sitte og spille i timesvis på den måten, spesielt i FPS-spill, men det er kanskje bare en vanesak...

Wiimoten har ingenting med Eye-Toy å gjøre. Det nærmeste du kommer er vel mus for PC. Det som er innovativt er at Nintendo gjør noe ingen har gjort før, og de bygger hele konsollen rundt dette konseptet. Eye-Toy var et sidespor, mens Wiimoten vil få mange spill tilpasset seg.

 

Når det gjelder å bli sliten, så holder det å gjøre små bevegelser. Du kan sitte med hendene i fanget og spille, så det bør ikke by på noen problemer.

 

Uansett, jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kunne lagd en konsoll som var noe sterkere, for det er ikke mye til grafikk den klarer å prestere, og en konsoll som gis ut nå med kun støtte for SDTV-oppløsning er bare tragisk.

Faktisk så har vel Wii bra med kraft når man tenker på at den ikke støtter HDTV. Og Nintendo brukte research-pengene på å komme frem til en ny kontrollmetode, istedenfor å lage et dyrt monster av en maskin.

 

Og det er ingen grunn til å støtte HDTV nå, siden folk flest ikke har det, og Nintendo satser på massemarkedet. Når Nintendos neste konsoll kommer ut vil det være mer aktuelt med HD-støtte fordi det vil være mer utbredt, og Nintendo har også uttalt at neste konsoll vil støtte HD.

 

Det kan jo i det minste se pent og skarpt ut selv om det ikke er høyt polycount, men, neida... Ikke Wii, for Wii er så revolusjonerende.

6984293[/snapback]

Hvam sier at det ikke kan se pent og skarpt ut? Selv om ikke alle spillene ser pene ut så betyr ikke det at Wii ikke kan bedre. Se bare på Zelda og Mario Galaxy f.eks.

 

Som jeg sa, jeg skjønner bare ikke hvorfor de ikke kunne hatt litt ok hardware, og støtte for HDTV-oppløsning, så det ikke ser helt jævlig ut, for det ser ikke bra ut.

Som jeg skriver over:

 

1. Folk flest har ikke HDTV

2. Du trenger ikke HD for at det skal se bra ut

 

Det finnes plenty med spill som har bra grafikk og bra gameplay, og mer kommer, henholdsvis til PS3 og X360, ingen til Wii, der kommer kun gameplay.

Neida, det er flere spill med pen grafikk på Wii, og bedre vil det bli etter hvert som utviklerne blir bedre kjent med kontrolleren og kan bruke mer tid på å finpusse grafikken.

 

Og grafikk er med på å gjøre spill bedre, hva er det utviklere alltid har pushet? Grafikk. Hvorfor? Fordi jo bedre grafikk jo bedre innlevelse, og man må ikke tenke bare på at det ser bra ut, men med kraftigere hardware, kan man også få ting til å oppføre seg bedre. Fysikk, animasjon. Mer interaktivitet.

Men Nintendo mener altså at vi foreløpig har nådd et nivå nå der grafikken er såpass bra at det er på tide å fokusere på noe annet. Det betyr ikke at grafikken er irrelevant, men at å forbedre krafikken nå koster mer enn det smaker. Nintendo ville lage en billigere konsoll for massemarkedet, tross alt.

 

Hvorfor gjør de det? For å gi oss bedre innlevelse, bedre grafikk, bedre gameplay, det er det man kan gjøre med rå styrke. Gears of War og Epic er kjempebra eksempel på en utvikler som pusher både grafikk og gameplay. Hvorfor ikke få både i pose og sekk?

6988203[/snapback]

Fordi de bruker samme gamle kontrolloppsett som i gamle dager, og ikke Nintendos nestegenerasjons-kontroller.

 

 

 

 

Huff. Kontrollen blir bare mindre og mindre attraktiv desto nærmere release vi kommer.

6988167[/snapback]

Hva mener du? Jeg kunne da ikke finne noe spesielt negativt om selve kontrolleren i denne artikkelen?

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

jeg tror du misforstår meg en hel del her, eller eventuelt vil misforstå. Det er litt frustrerende når du (slik jeg oppfatter det) legger ord i munnen på meg.

 

Uansett, jeg har tatt meg tid til å svare på mer eller mindre alle innvendingene du hadde. Håper det kan være oppklarende.

 

"(...) Men på den annen side: Har vi, så langt, sett noe tegn til at tredjepartsstøtten på Wii vil bli bedre enn på GameCube, slik Nintendo har implisert?

 

Jeg kan ikke se det. Nintendo backes, i hvert fall hvis vi ser på vestlige utgivere, av akkurat de samme aktørene som har pleid å backe dem på GameCube, og på omtrent samme måte. Resultatet er at Wii-en i all hovedsak bygger på en skokk med barnespill, en del porter, samt Nintendos egne spill.(...)"

 

Hvor er kildene dine her?

6991934[/snapback]

Jeg trenger ikke henvise til kilder for å karakterisere en lanseringsrekke som i stor grad er kjent. Denne artikkelen alene dekker vel dessuten de fleste av titlene som er bekreftet som lanseringstitler i Europa? Det var målet i hvert fall.

 

Hvorfor nevnes ikke japanske utgivere som regnes som minst like dyktige som vestlige?

6991934[/snapback]

Du misforstår. Det er ikke det at jeg ikke nevner dem. Jeg ser bort fra dem for å være sikker på at påstanden min holder vann -- for å ikke ta munnen for full. Dette gjør jeg fordi jeg ikke er sikker på hvor mange av de annonserte japanske spillene som kommer til lansering, eller som kommer i Europa overhodet.

 

Vil også påstå at Nintendo selv vet best om de får mer tredjepartsstøtte på sin egen nye konsoll Wii.

6991934[/snapback]

Jeg vil også påstå at hva Nintendo, Sony eller hvemsomhelst måtte finne på å si om sin egen konsoll ikke akkurat er upartisk. Om de så sier at Wii vil selge 100 millioner så betyr ikke det at min oppgave er å videreformidle dette ukritisk "fordi de selv vet best hvor mye de vil selge".

 

Ingen som tvinger deg til å invistere i et produkt du selv ikke ønsker.

6991934[/snapback]

Selvfølgelig ikke. Har jeg sagt det noe sted?

 

At de ikke funker vil jeg også si er et usaklig utsagn, det finnes nok flere mennesker der ute som kommer til å like de spillene du anklager for å ikke fungere.

6991934[/snapback]

Det finnes mennesker som liker mye rart. Man kan ikke alltid ta hensyn til hva en eller annen ukritisk sjel måtte mene om et produkt.

 

Poenget med denne artikkelen er ikke å gi en allmenn innføring i Wii som vil passe alle, men å problematisere sider ved Wii som Gamer.no-lesere kan være interessert i å lese om.

 

Hvis jeg sier at noe ikke fungerer, så er det fordi jeg mener at det er slik. Hvis du oppfatter dette som usaklig, så må du gjerne fortelle hvilke konkrete påstander du synes er usaklige.

 

Tror personlig at Far Cry kommer til å bli et bra spill, særlig for dem som ikke har spilt spill i den serien tidligere.

6991934[/snapback]

Det kan godt hende, og det er jo å håpe. Jeg sier vel ikke noe om kvaliteten på Far Cry noe sted? Det ville vært underlig, for jeg har ikke prøvd Far Cry på Wii. :)

 

Den læringsperioden er, enten du vil det eller ikke, helt nødvendig. Enig i at det kanskje burde kommet flere spill som var bygget fra bunnen av, men dette lar seg desverre ikke gjennomføre. Det ville vært umulig for samtlige spillutviklere å utviklet så mange spill fra bunnen av på så kort tid innenfor den korte tidsrammen de fikk av nintendo.

6991934[/snapback]

Jeg ser ikke helt problemet her? Jeg konstaterer bare situasjonen. Kanskje kommer denne situasjonen som en følge av at Nintendo ikke har vært åpne nok med tredjeparter, tidlig nok? I så fall synes jeg kritikken godt kan treffe Nintendo selv. Hvis ikke er det tredjepartene som er feige eller sløve.

 

At du selv ikke har tro på at dette kommer til å bli bedre i fremtiden kan jeg ikke forstå. Slike utviklinger blir som oftest bedre, henviser til Nintendo DS.

6991934[/snapback]

Dette er vel omtrent nøyaktig det samme som jeg sier i artikkelen:

 

Betyr det at maskinen er dømt til å fortsette i samme spor som lanseringa? Selvsagt ikke. DS-lanseringa bestod av mye skrot den også, og den maskinen har blitt et veldig vitalt alternativ etter hvert.

6991934[/snapback]

Med dette i bakhodet synes jeg det er rart at du påstår at jeg ikke har tro på at ting kan bli bedre.

 

"(...) Jeg har liten tro på at Super Monkey Ball: Banana Blitz skal bli noe særlig å trakte etter, ettersom det forrige SMB-spillet på GC var såpass middelmådig tidtrøyte(...)"

 

Det forige var kanskje middelmådig tidtrøyte, men syns du virkelig det første SMB-spillet var en middelmådig tidtrøyte? Syns du har nok et usaklig argument der, som ikke bygger på noe som helst fakta.

6991934[/snapback]

Jeg omtaler helt korrekt ikke Super Monkey Ball, men utelukkende spill nummer to. Jeg skriver dessuten at jeg har liten tro på spillet, ikke at det så dårlig ut. Jeg kunne fortalt om at de brettene jeg prøvde (i standardmodusen) var rimelig skrøpelige saker, men jeg valgte å la være, nettopp fordi jeg ikke følte jeg hadde prøvd spillet så mye. I stedet valgte jeg å gi en kjapp bedømmelse om hvor sannsynlig det er at SMB Wii blir et viktig kjøp. Hva du vil tro om akkurat den "usakligheten" kan du, som leser, selv gjøre deg opp en mening om. Jeg regner med at folk kan dra sine egne slutninger uavhengig av mine.

 

I tillegg kommer vi naturligvis til å omtale alle de produktene det er snakk om, når de kommer til Norge. Mine førsteinntrykk er derfor bare indikatorer, som helt sikkert slår ut feil på enkelte spill. I så fall vil du uansett få vite det her på Gamer.no når spillene det gjelder, blir anmeldt.

 

At du fortsatt er av den oppfatningen av at wii vil få en dårligere lansering fordi zelda opprinnelig var et gc spill får være din bekymring.

6991934[/snapback]

Hvor mener du at jeg sier at Wii vil få en dårligere lansering pga Zelda? Jeg synes faktisk, tvert i mot, at Wii-lanseringa er svært styrket pga Zelda.

 

Du nevner heller ingenting om disse mulighetene for å laste ned gamle spill til Wii. Dette er også vesentlig hvis man skal se på hvor "bra" spillbiblioteket på konsollen vil bli til lansering.

6991934[/snapback]

Det er sant. Denne artikkelen var ikke ment å være en "alt om wii"-sak, men mer en oppsummering av hvilke inntrykk man sitter igjen med etter Nintendo-showet i september.

 

Du har mange gode argumenter i artikkelen din, men jeg står fortsatt på mitt om at den er for usaklig og lite nøytral bygget på hva du selv tror, uten å ha særlig kilder å vise til.

6991934[/snapback]

Mine kilder er i stor grad erfaringene jeg har gjort meg med maskinen, selv. Det er ikke en faktabasert artikkel, men en stemningsrapport.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...