elektroboy Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Jeg husker ikke hva skalaen er, har glemt den,hehe! Kan noen skrive den opp? Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 (endret) C-D-E-F-G-A-H(B) - Db - Eb Gb -Ab -Hb C - D - E - F - G - A - H(b) Endret 2. oktober 2006 av Poor Leno Lenke til kommentar
elektroboy Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2006 Ok, takk skal du ha:) Lenke til kommentar
figure_02 Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Ok, takk skal du ha:) 6984199[/snapback] Jeg trodde C'en en oktav høyere enn den du starter på også var med? Altså C-D-E-F-G-A-H-C. Er C-dur skala hvertfall. Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Ja...! Selvsagt kommer C etter H igjen. Burde nok kanskje skrevet det sånn med en gang. Lenke til kommentar
Mikal Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 C-D-E-F-G-A-H(B) - Db - Eb Gb -Ab -Hb C - D - E - F - G - A - H(b) 6984083[/snapback] Det der er vel en B? Det er ikke noe som heter Hess så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
Andreaz_ Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 (endret) jau, men mye enklere å bruke B Bb og B# ... eller? A# eller C for den del. Nei vet du hva? Dette blir bare rot i mitt hode Endret 6. oktober 2006 av Andreaz_ Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 (endret) B er vel den engelske bokstaven man bruker H istedenfor på norsk. Så altså Norsk: C D E F G A H C Engelsk C D E F G A B C Men nå husker jeg desverre ikke alle disse iss og ess-navnene når man bruker # og b, men det kommer vel etter hvert det også. Forøvrig er det lov å skrive # og b foran alle noter. #H blir jo en C på pianoet enkelt og greit. Mens en bC blir en H. Så er ikke noe hokkus pokkus her nei. Så har vi jo litt om besifring. Tonika, subdominant og dominant. Kan lage helt grunnlegende låter med en slik akkordrekke. Men orker ikke å skrive noe om det nå Skal heller lage en guide på noteteori fokusert på piano senere. Snorre Endret 6. oktober 2006 av Orresnei Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 C - ciss/dess - D - diss/ess - E/fess - eiss/F - fiss/gess - G - giss/ass - A - aiss/B (for H) - H/cess - hiss/C. Vi sier altså gjerne "b for H" for å understreke at det er denne b'en vi snakker om. Merk at det er fullt lovlig, om ikke så vanlig, å snakke om Cess (=H) og Hiss (=C), og likeledes Fess (=E) og Eiss (=F). Strengt tatt er det nemlig de korrekte tonetrinnene i enkelte skalaer. For eksempel vil Ass-moll skalaen være Ab - B - Cb - Db - Eb - ... Og det skal (egentlig) leses Ass - B - Cess - Dess - Ess - ..., elv om b for C altså er en helt vanlig H. Hvor mye man (moderne musikklærere) gjør det i dag er jeg usikker på. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå