CoolBeer Skrevet 2. november 2002 Del Skrevet 2. november 2002 Synes helt erlig at disken min(WD 120GB 8MB cache) er litt TREG!!!! i linux. Derfor har jeg en liten anelse om at UDMA ikke er aktivert og den kjører PIO mode... Kan noen hjelpe meg litt med hvordan jeg shekker dette og hvordan jeg eventuelt skrur på UDMA 5... mvh Kolbjørn "CapsLock" Fredheim Lenke til kommentar
Kattekok Skrevet 2. november 2002 Del Skrevet 2. november 2002 hdparm -c1 -d1 /dev/hdX Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 2. november 2002 Forfatter Del Skrevet 2. november 2002 been there, tried that... nojoy! får en 'command not found' på den desverre... hvis ikke den skal sendes som parameter til kerneln i oppstarten? Lenke til kommentar
morbo Skrevet 2. november 2002 Del Skrevet 2. november 2002 /sbin/hdparm -c1 -d1 /dev/hdX og man hdparm Og ikke minst http://linux.oreillynet.com/pub/a/linux/20.../29/hdparm.html Lenke til kommentar
Kattekok Skrevet 2. november 2002 Del Skrevet 2. november 2002 har du hdparm da? må vel kjøres som root og. Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 2. november 2002 Forfatter Del Skrevet 2. november 2002 har visst ikke hdparm installert??? må laste det ned!!! Tusen takk for all hjelp(spesielt den linken)!!! mvh kolbjørn "CapsLock" Fredheim Lenke til kommentar
drall Skrevet 2. november 2002 Del Skrevet 2. november 2002 om du legger til hdparm kommandoen din til "/etc/conf.d/local.start" vil den kjørest ved oppstart. Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 2. november 2002 Forfatter Del Skrevet 2. november 2002 har lasta ned og compila... nå er det TESTING TIME!!!! kommer tilbake med rapport når jobben er gjort!!! Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 2. november 2002 Forfatter Del Skrevet 2. november 2002 får en 'Operation Not permitted' når jeg prøver å enable DMA??? Timing buffered disk reads: 6.9MB/s huff... å dette som virket lett... noen forslag? compile kernel pånytt? Lenke til kommentar
drall Skrevet 2. november 2002 Del Skrevet 2. november 2002 jeg rekner med du kjørte kommandoen som root? edit: dumt spørsmål, hadde ikke sett kommandoen en gang da. Jeg vet ikke hvilken feil hdparm gir om udma ikke er støttet av driverne. Om det er problemet må du kanskje laste ned en nyere kernel. Jeg tror mitt i845g chipsett måtte ha nyeste kernel. Last i så fall ned nyeste 2.4.20-pre. [ Denne Melding var redigert av: drall på 2002-11-02 23:43 ] Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 3. november 2002 Forfatter Del Skrevet 3. november 2002 takker for svar! kommer ikke til å investere så mye mere tid i dette da jeg holder på med et LFS(linux from scratch) prosjekt... mye muli jeg ser om jeg får hdparm til å funke i LFS'en min når jeg har fått den opp å kjøre... mvh Kolbjørn "CapsLock" Fredheim Lenke til kommentar
Kattekok Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 hvis det er 2.4.19 du bruker så er det feilen :smile: er noe kødd med den og enkelte maskiner. bruk 2.4.18 eller en av -pre'ene.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå