Gå til innhold

Hvilke smerter har kristendom påført deg?

Anbefalte innlegg

På hvilken måte mener du at ateister er så veldig alturistiske?

Religiøse mennesker kan ikke gjøre altruistiske handlinger. Enhver positiv handling de utfører kommer ut av et ønske, eller leder uansett til, det å tilfredsstille en annen person eller skapning, en dommer, som truer dem med evigvarende pinelse og forferdelse (helvete) om de ikke gjør slike handlinger.

Alikevel ser vi rundt om i verden at ateister uansett utfører de minst selviske handlingene. Ateister er mer liberale, sosialistiske, til tross for at de tjener mer penger og har høyere utdannelse og IQ, de utfører nesten aldri kriminelle handlinger, de driver mye med forskning og medisin, et uproporsjonalt antall leger og andre som jobber i hjelpende og sosiale yrker er ateister.

Verdens rikeste mann er f.eks ateist, og har allerede gitt bort store deler av sin formue til å bekjempe blandt annet malaria som dreper millioner av mennesker, og har planer om å testamentere bort resten, og har skapt sine egne stiftelser for å forsøke å gjøre verden til et bedre sted.

Og hva gjør religion? Jo... for alt kristendommens snakk om nestekjærlighet og islams snakk om fred, er islam blitt krigens religion, og kristendommen er fordømmelsen og intoleranses religion.

Kristendommen (om vi skal holde oss til tema) har påført verden enorme lidelser. Regner med at de fleste her har såpass med historieleksjoner at jeg trenger gå videre i detalj. Ironisk at religionene ofte ser ut til å oppnå det nøyaktig motsatte av hva det visstnok satt ut for å gjøre.

Ateisme har vel ingenting med altruisme å gjøre. Kristendommen har derimot det

Omvendt. Kristne har ikke mulighet til å utføre uselviske handlinger. Enhver positiv handling belønnes av guden de ønsker å glede. En ateist forventer ingen belønning og er derfor, per definisjon, altruistisk når han utfører en uselvisk handling. Kristne og andre gjør ting for å unngå å bli sent til helvete.

Endret av guardianpegasus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett litt i det siste etter en tråd for og fortelle historien min:

På lørdag var det opprykkskamp i byggda 5-4 divisjon. Vi lå under 2-0 til pause. Da sier jeg til en bekjent som alltid maser om jeg skal være med på møter. " Hvis vi vinnner i dag, og du skårer det første målet. Skal jeg være med deg i kveld". Kaboom, der var jeg nødt til og gå på et relgiøst møte. Jaja, kunne bli koselig og synge et par salmer og høre om judas etc, men der tok jeg grudig feil. Dette var ikke en vanelig gudstjeneste eller en koselig plass der de snakket om gud, jesus og alle andres mirakler nei:

Hele møtet begynner med at de ønsker og frelse alle i rommet, og alle kommer forhåpentlig vis til himmelen. Så koselig. Men etter litt sang og musikk blir det andre boller, kommer det opp en.. mann? Jeg velger og kalle ham P for propoganda.

Talen begynner med fakta om Israel og 6 dagers krigen o.s.v. men så tar det helt av. FN og spisielt han som har laget Oslo avtalen (Rød?) er Nazister og liker ikke jøder, nei. Deres eneste ønske var og slette Israel fra kartet på en fredelig måte. Og han viste masse teorier om hvordan dette kunne stemme. Han serverte løgn på løgn på løgn.

Alle Ungdommer i dag hatet også jøder, vi var hjernevasket av alle mediene, spesielt CNN. for det er faen meg ikke mange ungdommer i Norge som følger med på CNN, i tillegg har jeg ikke møtt en person som misliker jøder generelt, ikke har jeg truffet en jøde heller. men jeg liker kakene deres.

Alt han sa var PROPOGANDA! Det fristet og kjøpe en historie bok og gi til ham slik han kunne at han preikte bullshit hele tiden.

Det værste var at alle i meningeheten var eninge, han jeg var med sa at det var sant mye av det han sa. At folk kan godta at andre serverer så mye løgn er helt utrolig!

BTW: dette fant sted i en Pinsemenighet

Endret av ErikFN
Lenke til kommentar
På hvilken måte mener du at ateister er så veldig alturistiske?

Religiøse mennesker kan ikke gjøre altruistiske handlinger. Enhver positiv handling de utfører kommer ut av et ønske, eller leder uansett til, det å tilfredsstille en annen person eller skapning, en dommer, som truer dem med evigvarende pinelse og forferdelse (helvete) om de ikke gjør slike handlinger.

Alikevel ser vi rundt om i verden at ateister uansett utfører de minst selviske handlingene. Ateister er mer liberale, sosialistiske, til tross for at de tjener mer penger og har høyere utdannelse og IQ, de utfører nesten aldri kriminelle handlinger, de driver mye med forskning og medisin, et uproporsjonalt antall leger og andre som jobber i hjelpende og sosiale yrker er ateister.

Verdens rikeste mann er f.eks ateist, og har allerede gitt bort store deler av sin formue til å bekjempe blandt annet malaria som dreper millioner av mennesker, og har planer om å testamentere bort resten, og har skapt sine egne stiftelser for å forsøke å gjøre verden til et bedre sted.

Og hva gjør religion? Jo... for alt kristendommens snakk om nestekjærlighet og islams snakk om fred, er islam blitt krigens religion, og kristendommen er fordømmelsen og intoleranses religion.

Kristendommen (om vi skal holde oss til tema) har påført verden enorme lidelser. Regner med at de fleste her har såpass med historieleksjoner at jeg trenger gå videre i detalj. Ironisk at religionene ofte ser ut til å oppnå det nøyaktig motsatte av hva det visstnok satt ut for å gjøre.

6987212[/snapback]

Interessant, har ikke sett på dette fra denne siden. :)

Lenke til kommentar

3: Vi snakker i dag om religionen - ikke enkeltpersonene. Enkelte ekstremisters utsagn har ingen ting i denne debatten å gjøre.

Disse grunnverdiene er hentet fra kristendommen.

6983410[/snapback]

Religionen er vel strengt tatt ikke annet en en gammel bok uten enkeltpersonene ??

Det finnes ingen kristne grunnverdier, disse såkalte kristne grunnverdiene er akkurat dem samme som går igjen i alle religioner.

6983666[/snapback]

Så om vi utraderer dem, så er problemet løst? Hjertens enig :D

Lenke til kommentar

1. Har sett hvor elendig homofile blir behandlet av samfunnet.

2. Blitt tvunget til å si 'fader vår' hver eneste skoledag i 6 år.

3. Blitt tvunget til å be for maten hver eneste skoledag i 6 år.

4. Blitt tvunget til å synge kristne sanger flere ganger i uken i 6 år

5. Blitt tvunget til å gå gjennom Kristendoms faget i 6 år, som var ren kristen propaganda.

6. Blitt tvunget til å gå i kirken 2-3 ganger i året i 10 år.

7. Blitt tvunget til å være med i en organisasjon som jeg hater (Statskirken).

8. Husker jeg var på KRIK (alle jeg kjente gikk på det, og jeg likte idrett når jeg gikk på barneskolen), og ble fortalt at folk som meg var feil og at jeg kom til å ende i helvete (Heldigvis var jeg så sikker på hva jeg mente at jeg ikke tok det så tungt, men tror ikke alle var like overbevist som meg på den alderen). Jeg var også den eneste ateisten på mitt trinn fra første klasse til... 4-5 klasse når jeg fikk med en eller to stk til å bli med å kritisere i Kristendoms timene.

9. Kristendommen har vært med på å ødelegge sexlivet mitt.

10. Mine skattepenger blir brukt på å støtte dritten.

Lenke til kommentar
10. Mine skattepenger blir brukt på å støtte dritten.

Melder du deg inn i f.eks. Human-Etisk Forbund, vil skattepengene dine gå til dem fremfor Statskirken. Og som kjent kjemper de for mange gode saker, bl.a. motarbeidelsen av religions-tvang.
Lenke til kommentar

Dessverre så stemmer ikke det helt.

"Kirkeskatten"

Hedningsamfunnet får ofte forespørsel om "kirkeskatten", og om hvordan man kan forhindre at Statskirken "får kloa" i skattepengene våre.

Kirken får like mye penger om du er medlem av Statskirken, står utenfor, eller er medlem av et annet støtteberettiget tros- eller livssynsamfunn. Årsaken er at det ikke finnes noen egen "kirkeskatt", men at Statskirken får bevilgninger over statsbudsjettet. Man regner så ut hvor mye dette blir pr. medlem. Så bevilger man et tilsvarende beløp pr. medlem til andre støtteberettigede tros- eller livssynsamfunn. Statskirken får ikke nødvendigvis mindre penger om andre samfunn får mer.

Det må ganske mange ut av statskirken før myndighetene forstår at de må bevilge mindre penger til statskirken.

For å få redusert Statskirkens makt og innflytelse i et langsiktig perspektiv er det derfor nødvendig for folk å melde seg ut av Statskirken umiddelbart.

Lenke til kommentar

På en måte ja. Jeg er ikke medlem nå lenger, men har ikke egentlig 'meldt' meg ut heller.

Tatt fra en av mine poster for ca. 1 år siden i Utmelding av Statskirken tråden:

"Jeg sendte en mail til den lokale kirken hvor jeg spurte om det var mulig å sjekke om jeg var medlem av statskirken eller ikke. 1 time senere får jeg telefon fra dem hvor de sier at jeg faktisk er medlem. Jeg forklarer personen som ringte at jeg at jeg har lest litt i norske lover om dette. Og vet at siden moren min er medlem, så ble jeg automatisk medlem når jeg ble født (uavhengig om jeg er døpt eller ikke). Men siden jeg faktisk ikke er døpt, så skulle jeg i følge loven ha automatisk (nesten som et mirakel) blitt fjernet fra medlemslistene når jeg ble 18 år gammel. Og spurte hvordan det da kan ha seg at jeg fremdeles er medlem når jeg begynner å nærme meg 20? Han svarte med at systemet deres funker ikke så bra og bortforklarte det med masse tull. Heldigvis sa han at han skulle fjerne meg fra medlemslisten for meg".

Siden det har gått 1 år, må jeg nesten ta en ny mail snart for å sjekke om han faktisk gjorde det.

Lenke til kommentar

Har prøvd å meldt meg ut av statskirka i flere år , men som alltid så greide de å rote det til. Jeg ble i år bedt om å være gudfar for min storebrors yngste datter og fikk da beskjed at presten at jeg ikke kunne være gudfar med mindre jeg var medlem i statskirka, men da de sjekket så stod jeg fremdeles registrert, siden ingen andre kunne være gudfar så måtte jeg bare bite i det sure eplet, en mager trøst var at jeg ikke gjorde det for kirka si skyld.

Lenke til kommentar

1. På barneskolen ble jeg tvunget til å be for maten, be fader vår hver dag, gjerne to dager, synge salmer på slutten av hver dag, ha kristendomsundervisning og gå i kirka. Alt dette gjorde meg ei periode veldig forvirra. Jeg hadde aldri vært kristen og synes tanken på en allmektig Gud var like sinnsykt som tjekkisk barne-tv. Jeg så på søstra mi at ho blei enda mer forvirra. Ei periode i tredjeklasse så hadde skolen faktisk hjernevasket henne så kraftig at ho blei kristen. Heldigvis kom ho til fornuft.

2. På barneskolen blei jeg hengt ut av læreren min fordi jeg ikke var døpt. Han spurte hvor mange som var døpt, og jeg var den eneste som ikke var døpt. Da spurte han meg, som på det tidspunkt var 9-10 år gammel, hvorfor jeg ikke var døpt. Hvordan i svarte svingende kan han forvente at en 9 åring skal svare på det? Jeg svarte som sant var at muttern og fattern ikke var troende. Skal si han fikk sjokk.

3. Kristendommen har tatt kompisen min. Han dro på folkehøyskole i gokk og kom aldri tilbake. Han fant seg kjæreste, blei frelst og gifta seg.

Kompisen min som er homo har antakeligvis blitt utsatt for kristendommens medmeneskelighet mer enn meg...

Lenke til kommentar

Hmmm, mye interesant lesing - mange gode adekvate svar - og mye tankevekkende svar.

"Som forventet" er vel antagelig den frasen som passer best.

Enkelte her har ikke kunnet dy seg meg måttet trekke inn "knutby" m.fl for å understreke sine poenger. Å snakke om knutby når man snakker om kristendom er vel omtrent som å snakke om Nazisme når det er den politiske høyreside som diskuteres - så dersom du ikke hadde noe bedre å komme med foreslår jeg at du holder dine utsagn for deg selv.

Videre ser jeg at det lages ett voldsomt "ståhei" rundt problematikken rundt statskirke medlemskap - dette kan lastes den norske kirke som institusjon. Og spør man de fleste kristne i dag - er jo heller ikke de spesiellt begeistret for den norske kirke. Men - allikevel point taken - den norske kirke begår en urett mot dem som ikke ønsker å være innmeldt men som allikevel er det.

Ser videre at en del drar frem at kompiser har blitt "hjernevaska" osv. av kristne. Den tanken kan jeg ikke uten videre støtte - dersom en kamerat av deg blir kristen og du ikke kan fortsette å oppretholde vennskapet med vedkommende er det du som er diskriminerende og sneversynt. Å endre oppfatning / synes stygt om noen fordi de har en annen religiøs oppfatning enn deg grenser til rasisme. Det kan derfor ikke regnes som en "smerte" kristendommen har påført deg.

Må tro "vitenskaps"teoriene har hengt ut meg også over tiden. Som kristen - blir man statistisk sett - i langt større grad mobbet - av medelever. Av lærere blir man og fortalt fra barns ben av hvor idiotisk det er å tro på noe så patetisk som en Gud. Dette tiltar opp gjennom hele oppveksten til det når ett klimaks på universitets nivå. Min forståelse av dette er at ulike livsyn vil alltid undertrykke hverandre - og slik er det bare. Dog belemerer jeg ikke vitenskapen for min sneversynte naturfagslærer, og videre bør ikke din kristendomslærer/krl lærer belemres kristendommen.

Det innlegget som intereserer meg mest er det inlegget der det snakkes om Bill Gates donering av penger til forskning på malaria o.l. Først av alt vil jeg si: Det er fantastisk alt den mannen har bidratt med i denne verden! Dersom flere mennesker viste ett så stort hjerterom for sine medmennesker ville det nesten ikke vært grenser for hvor langt vi kunne nå. Når det da er sagt, med fare for å virke ovenpå osv, har den kristne organisasjon som jeg er medlem av samlet inn store summer de siste 100 år til vårt arbeide i andre land. JA, vi misjonerer - og det er det sikkert mange av dere som har noe å utsette på. Men allikevel - jeg har selv vært 6 år i sør-amerika med mine foreldre. I løpet av disse årene gikk 80 % av tiden - og nærmere 100% av pengene (som ble samlet inn av noen tusen mennesker i norge) med til HUMANITÆRE tiltak. Dette være seg rent vann å drikke, betale legeregninger for mennesker med blodsykdommer, investere i landbruksmaskiner for å effektivisere jordbruket osv. Min organisasjon forvalter antagelig nær 50 - 60 millioner kroner - ut til verdens fattigste. Dette er ikke fordi vi er onde mennesker som bare tenker på å stjele kameratene deres(!) - men fordi vi tror at det er Guds vilje at vi skal dele av vår overflod her i Norge. Misforstå meg rett når jeg sier følgende: Men hvor meget av din årsintekt setter du av til humanitære formål?

Poenget mitt med dette inlegget - er å få en viss forståelse for at kristendommen ikke i seg selv utelukkende er ondskap (slik flere hevder). Noen av oss prøver faktisk å gjøre gode ting - og opererer med en agenda som er på internasjonalt plan. Det undrer meg at vi i Norge er så sneversynte - at vi ikke ser lenger enn til hvilken tragedie det er at enkelte må si "fader vår" ett par ganger i løpet av oppveksten.

Lenke til kommentar

Omvendt. Kristne har ikke mulighet til å utføre uselviske handlinger. Enhver positiv handling belønnes av guden de ønsker å glede. En ateist forventer ingen belønning og er derfor, per definisjon, altruistisk når han utfører en uselvisk handling. Kristne og andre gjør ting for å unngå å bli sent til helvete.

6987212[/snapback]

Er mennesket i det hele tatt i stand til å utføre altruistiske handlinger?

Lenke til kommentar

6987212[/snapback]

Er mennesket i det hele tatt i stand til å utføre altruistiske handlinger?

6989668[/snapback]

For min del er det her kjernen i kristendommen ligger.

Mennesket er ikke i stand til å gjøre en eneste altruistisk handling. Det er det den kristne erkjenner - derfor blir hans eneste sjanse at Gud sender sin sønn for å frelse ham. Jeg har gitt opp å gjøre ting for å gjør Gud fornøyd. For Gud kan ikke bli fornøyd med meg slik som jeg er. Derimot er han fornøyd med Jesus - og fordi jeg kan kalle Jesu liv for mitt liv i møte med den høye dommer - slipper jeg konsekevensen av at jeg ikke er i stand til å utføre altruistiske handlinger.

Dersom du tror at kristne mennesker prøver å gjør Gud fornøyd har du misfortstått. Selve kjernen i kristendommen ligger i at man innser at Gud ikke kan bli fornøyd med den man er. Men gir opp og tar i mot Gud's frelse.

Da blir man det som på latinsk kalles: Simul justus, et pecator. Samtidig rettferdig og synder. Det er det kristendom handler om. Man kommer ikke til himmelen pga av den man er, men på tross av den man er...

edit: rettet noen feil, samt presisert sluttpoeng, og uthevet enkelte ord

edit: vil gjerne presisere ay selv om det kan se slik u er ikke "du" formen rettet mot enkeltpersoner som deltar i debatten..

Endret av KRZT
Lenke til kommentar

Du vet like godt som meg at dette er tull. Hvorfor roper du ellers i andre sammengenger at det er urettferdig at vi ikkefår noe igjen for de gode handlingene våre?

Siterer som vanlig

8 For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave.  9 Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal skryte av seg selv.

(Tror jeg må få en hotkey for å sitere dette verset)

Lenke til kommentar

Luk 19,27

27 Men mine fiender som ikke ville ha meg til konge, skal dere føre hit og hogge ned for mine øyne.

Det er bra at de fleste "kristne" er inkonsekvente og tolker bibelen "symbolsk". De definerer sin egen kristendom og tror det er tilstrekkelig for evig liv skjønt de har et tjukt "etikk-verk" som med all nødvendighet skal følges; bibelen. Det kan umulig være tilstrekkelig å bare "tro", når gud/jesus har vist hva som er korrekt moral. Nærmest de eneste konsekvente i sin religion er islamske fundamentalister, resten fortjener ingen applaus.

Det virker som folk bare tar lettere og lettere på det å være kristen. Før var de fleste [katolske] og var meget stringente i sine religiøse liv. Så ble det enklere og enklere ved eksempelvis Calvin og Luthers lære, og i dag er det mange som påstår at det er tilstrekkelig kriterie å tro på de 3 for å kalle seg kristen. Man trenger ikke engang følge regler som står eksplisitt i bibelen.

Jeg ser for meg at om 100 år trenger man ikke tro på alle 3 engang, kanskje man bare trenger tro på den hellige ånd da? Eller kanskje man er kristen til og med UTEN å tro?

Det kan sammenlignes med et eksempel:

En person kaller seg kommunist, men denne personen finner det vanskelig å være så ekstrem. Så han sier han er kommunist men han mener likevel at man skal ha privat eiedomsrett fordi dette er mer rett for han. Denne personen er da inkonsekvent og, definerer sin egen kommunisme; og han har da på ingen måte rett til å kalle seg kommunist.

Om jeg trodde fullt og helt at kristendommens fullkommne Gud eksisterte skulle jeg pint meg som en slave gjennom reglene i bibelen.

For ordens skyld, jeg er agnostiker.

Endret av vinterriket
Lenke til kommentar
Luk 19,27

27 Men mine fiender som ikke ville ha meg til konge, skal dere føre hit og hogge ned for mine øyne.

Hvis det ikke hadde vært for opplysningstiden og renessansen, hadde nok dette verset fortsatt blitt brukt for å kristne folket, slik det skjedde da de norrøne og hedenske ble kristnet med sverdet på slutten av vikingtiden.

Lenke til kommentar

Da jeg var mindre (dvs. mellom 0-6-7 år) så trodde jeg at jeg kom til å bli straffet i helvette for at jeg syndet, altså jeg var noe redd. Dette er ikke en bekymring lengre i og med at jeg ikke er troende.

I dag så smerter det meg litt å se på de som dønn seriøst fortsatt går rundt og tror det jeg trodde. Men bortsett fra det så har vel egentlig ikke kristendommen påført meg noen smerter.

Edit:

Jeg kan jo også legge til at klassen jeg gikk i på barneskola måtte be i KRL timene, be for maten osv. Men jeg kan ikke annse det som direkte smerte, bare ufrivilleige handlinger som jeg i dag missliker sterkt.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Hei

Mener at kristendommen i seg selv ikke har ødelagt liv og startet kriger,men mennesker som vil gjør alt for å beskytte det.

Går alle kristne å drepe og starte kriger?Nei men et fåtall gjør det desverre det.Jeg er ikke kristen selv,og som veldig mange andre så måtte jeg og synge"fader vår" på barneskolen.Men jeg brydde meg ikke noe om det for jeg respekter at noen har en religion.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...