Leeland Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 (endret) Først av alt noen regler: 1: I denne tråden er det kristendom som diksuteres. Islam osv. får man diskutere i en annen tråd! 2: Det skal kun diskuteres "større" kristen tros-retninger. Levende ord er en like "stor og seriøs" aktør i kristen-norge som partiet "de grønne" er i Norsk politikk. De er små marginer som ikke skal diskuteres. 3: Vi snakker i dag om religionen - ikke enkeltpersonene. Enkelte ekstremisters utsagn har ingen ting i denne debatten å gjøre. 4: Dersom du ikke saklig kan begrunne dine argumenter - men kun farer med fordommer kan du like godt la vær å svare. ----------- Denne tråden starter jeg som ett resultat av enkelte debbatanters stadige trang til å fortelle hvor mye ondt kristendommen har påført dem. Jeg er faktisk ute av stand til å forstå hva kristendommen som religion har påfører norske mennesker av smerter i dagliglivet. Vi lever i ett velfungerende land - med en til tider velfungerende lov - og er alle enige om den norske lovens grunnverdier er gode. Disse grunnverdiene er hentet fra kristendommen. Så spørsmålet mitt er som følger: Hvilke smerter / plager har kristendommen påført deg i ditt liv? Fra du ble født og frem til i dag! edit: endret emnetittel etter oppfordring fra Trynemjoel Endret 2. oktober 2006 av KRZT Lenke til kommentar
Übergeneral Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Den har ødelagt jorda, og gitt utallige mennesker grunn til å gå til krig fordi andre mener noe annet enn de selv. Kommer til å fære til dommedagen for menneskeheten (og nei, ikke den beskrevet i bibelen, selv om den kanskje også kommer under selve hendelsen). Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2006 Den har ødelagt jorda, og gitt utallige mennesker grunn til å gå til krig fordi andre mener noe annet enn de selv. På hvilken måte har kristendommen ødelagt jorda? Uten argumenter for påstanden blir den påstanden din latterlig svada... Hvilke kriger kan direkte føres tilbake til kristendommen? Eksempler (falklandskrigen osv..) Og til syvende og sist - hva er det ved disse 2 tingene som påfører deg ubehag smerte i hverdagen? Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Burde kanskje forrandre tittelen på tråden til "Hvilke smerter har Kristendom påført deg". Fint om tittelen gjenspeiler grensene du vil sette til diskusjonen. Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2006 Point taken Lenke til kommentar
raptorse Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 3: Vi snakker i dag om religionen - ikke enkeltpersonene. Enkelte ekstremisters utsagn har ingen ting i denne debatten å gjøre. Disse grunnverdiene er hentet fra kristendommen. 6983410[/snapback] Religionen er vel strengt tatt ikke annet en en gammel bok uten enkeltpersonene ?? Det finnes ingen kristne grunnverdier, disse såkalte kristne grunnverdiene er akkurat dem samme som går igjen i alle religioner. Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2006 (endret) 3: Vi snakker i dag om religionen - ikke enkeltpersonene. Enkelte ekstremisters utsagn har ingen ting i denne debatten å gjøre. Disse grunnverdiene er hentet fra kristendommen. 6983410[/snapback] Religionen er vel strengt tatt ikke annet en en gammel bok uten enkeltpersonene ?? Det finnes ingen kristne grunnverdier, disse såkalte kristne grunnverdiene er akkurat dem samme som går igjen i alle religioner. 6983666[/snapback] Så hvorfor sier man da at norsk lov er bygget på bibelen og ikke på koranen? edit: Ser at du også har feilsitert meg - tatt ting ut av sammenheng - og farer med stråmenn. Ber om at du følger allment god debatt-policy fra nå av Endret 2. oktober 2006 av KRZT Lenke til kommentar
fireofawakening Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Hvilke kriger kan direkte føres tilbake til kristendommen?Eksempler (falklandskrigen osv..) Korstog [hvor mange var det?] Inkvisisjoner fra middelalderen + alle "kjettere"Vs."katolikker" slagene. Motreformasjoner Midøsten problematikken som har vart et par tusen år Kristningen av Norge foregikk med sverd, og fornuftsmessig kan vi gå ut fra at dette ikke bare gjaldt Norge. Irland: Protsetanter VS. Katolikker konfliktene Dette er ikke bare "Kriger", men også slag eller avhør med påfølgende henrettelse i gatene. Kommer ikke på mer, men ser for meg at listen er betydelig lenger. Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Bleh. Kristendommen kan ikke påføre noen noe som helst. Derimot kan mennesker gjøre ting på bakgrunn av kristendommen. Siden vi skal holde ekstremistene utenfor så må vi se på handlinger som mange, kanskje til og med flertallet, som definerer seg som kristne gjør og begrunner med kristendomen. Så hvilke skader har kristendomen påført meg? Noen fysiske midlertidige skader i samenheng med utførelsen av normale handlinger. Jeg skadet ryggen en gang jeg bar en kiste i en begravelse. Jeg har fått krampe i bena under gudstjenester pga manglende sittekomfort. Dette er selvsagt ikke så farlig. Andre ting kristendomen har påført meg.. Her blir det litt vagt igjen siden man kan argumentere for at det kommer av andre ting enn kristendomen, eller ville vært slik selv om kristendommen ikke eksisterte. Skolelivet mitt. Pga kristendommens påvirkning i hvordan skolen så ut når jeg gikk på grunnskolen har jeg fått et dårligere utdanningsgrunnlag enn det jeg kunne fått. Grunnen til at jeg sier dette er at det var kirkene som startet noen av de første skolene, og den kristne moralen har gjenspeilet seg i skolen siden samfunnet i all hovedsak baserte seg på kristen moral. (nå snakker jeg skolehistorisk og ikke om norge de siste 50 åra) Denne moralen har gitt seg utslag i tanken om enhetsskolen, som etter min mening er noe tull som bør avskaffes så fort som mulig. Nå er dette relativt små problemer, og det er ikke sikkert det hadde vært noe bedre uten religion, men det er da noe Men for å være helt seriøs. Slik du setter reglene over så er det umulig å si noe på kristendommen. Du kan enkelt argumentere for at feks inkvisisjonen var et resultat av at noen mennesker ville ha mer makt og brukte religionen som et verktøy for å oppnå det, og at det er de det er noe galt med, ikke religionen i seg selv. Så blir det ord mot ord og mange lange tråder. Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 (endret) Kristendom styrer samfunnet, eller religion sjenerelt. Føler at mange valg som har blitt tatt har fått litt for mye innflytelse nå det gjelder religion. Skole underviser kristendom, tiden kunne blitt brukt mye mer effektivt, som feks hatt den timen til fag man sliter ekstra mye med... Folk kan gå i krig pga religion, det opptar alt for mye i livet vårt. Religion bestemmer for mye hva som er rett og galt. Religion har gjort at folk er meir separert, og den ene gruppen skal altid ha mer rett enn den andre. EDIT; Jeg skriver religion pga det gjelder ikke bare kristendommen. Endret 2. oktober 2006 av The_Free_Man Lenke til kommentar
Royo Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Da jeg er ganske ung (22), har ikke jeg opplevd kristendommens maktgrep over den norske skole like mye som de tidligere generasjoner. Likevel har jeg også hatt mine "uhyggestunder" med kristendommen i skolen. (Jeg har forresten gått på vanlig offentlig skole i Oslo.) Da jeg begynte i førsteklasse på barneskolen var det obligatorisk for alle å ha kristendomsundervisning. Heldigvis kunne jeg i andreklasse begynne med det faget som het livvsyn, som var et alternativ til faget kristendom. Jeg var husker ikke spesielt mye fra førsteklasse, men i andreklasse husker jeg at det i storefri, før vi fikk lov til å spise, skulle synges en kristen takk-for-maten-sang. Den gikk noe sånt som "...Gud mette liten fugl...". Hele klassen sang på denne sangen unntatt meg (for det var kun jeg som gikk i livssynsklassen). Dette var ikke akkurat en givende opplevelse for en 7-åring. Videre husker jeg at vi hver jul ble tvunget inn i kriken for å høre på høytids-gudstjeneste. Jeg hadde ikke rukket å ta av meg luen i det jeg nettopp var kommet inn, og fikk høre av en kirketjener "Nå er du i Guds hus! Vis litt respekt!" i det den ble revet av hodet mitt. Hva med å bare si på en høflig måte "Det er vanlig folkeskikk å ta av seg luen når man er innendørs."? På ungdomsskolen kan jeg huske at det kom en kar i undervisningstiden for å dele ut bibler og si noen ord, er ikke helt sikker på hvilken del av DNK han representerte. (Jeg brukte min til å fyre på peisen da jeg kom hjem, og må si at Guds ord jammen brenner bra. ) Misjonering gjør meg . Det er også en del andre dårlige opplevelser jeg har hatt med kristendommen, men de er nok blitt fortrengt. Lenke til kommentar
Tokse Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Jeg har vokst opp i 2 forskjellige typer kristne menigheter, først i pinsebevegelsen, så (fra ca 12 års alder) en menighet med tilsvarende trosgrunnlag som den berømte "Levende ord"-menigheten. Noen konkrete skader og smerter: 1: Juling (Menighetene mente det var rett av foreldre å jule opp ungene, f.eks. ris på rompa, spark i ræva, klapp i ansikt osv. Vet ikke hva det står i bibelen om dette men.. 2: Foreldre holdt meg vekk fra ukristne venner og styrte meg i retning av kristne venner. 3:På barne- og ungdomskolen ble jeg holdt borte fra sosiale samlinger med (påstått) syndig innhold, som ungdomsdiskoteker. 4: Jeg ble avskjermet fra en stor mengde pop/rock-musikk jeg likte fordi dette var "djevelens musikk". 5: Jeg ble fysisk presset med på flere timer lange kjedelige møter, med prekener og lovsang. Lenke til kommentar
Superior Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Kristendomen påførte meg en halvdårlig karakter i faget kristendom et semester på ungsomsskolen, fordi den kristne læreren var et godt rævhol som ikke hadde peiling. Heldigvis slutta han etter et halvt år. Synd at han nå er redaktør i en lokalavis, for det er den største tullingen jeg noensinne har hatt til ulykke å møte. Hadde ikke kristendommen eksistert, så hadde jeg sluppet å pugge som en galning for å rette opp karakteren. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Restriksjoner ut av en annen verden på salg av alkohol fra butikk og utested. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Restriksjoner ut av en annen verden på salg av alkohol fra butikk og utested. 6984445[/snapback] Støttes. Kan jo også legge til at kristendommens konservative krefter har vært meget flinke til å holde igjen vitenskapen, så det er jo bare fantasien som tenke seg til hvor mye innsikt vi egentlig kunne ha hatt i naturen, hadde det ikke vært for kristendommen. Hvem vet? Kanskje HIV/AIDS ikke hadde vært et så stort problem som det er i dag? Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 (endret) Kristendommen forvirret meg. Den gjorde meg usikker på omverdenen. Usikker på andre mennesker. Jeg lurte på om det var noe galt med meg eller om de var splitter pine gale alle sammen. Så ble jeg gammel nok til å tenke for meg selv, 15-16 år, og forstod at ja, de virkelig var gale. Og at de fleste mennesker her i verden liker av sterke psykiske vrangforestillinger. Utover det har kristendommen påført meg økonomisk skade, kan bare tenke meg alle milliardene som kunne gått til utdanning eller helse som er gått til å varte opp under den 1% av norges befolkning som går i kirken. For ikke å nevne alle skoletimene som ble bortkastet med vanvittige og meningsløse anekdoter fra bibelen som kunne vært brukt på å forstå verden rundt oss. Men i og med at norge er et sterkt sekulært og ikke-religiøst land tror jeg ikke det først og fremst er her i landet du finner skadevirkninger etter religion. Da må du se på en andel av våre nye landsmenn istedet, muslimene. Men vi skulle ikke snakke om det, muligens fordi originatoren ville demonstrere et poeng om hvor vidunderlig kristendommen er. Vi lever i ett velfungerende land - med en til tider velfungerende lov - og er alle enige om den norske lovens grunnverdier er gode. Disse grunnverdiene er hentet fra kristendommen. Dette er strengt tatt ikke sant. Grunnverdiene vårt samfunn er basert på er universelle etiske prinsipper som deles selv av andre primater. Ateister er blandt de mest moralske, etiske og altruistiske menneskene på kloden. Den norske grunnloven er først og fremst tuftet på den amerikanske og franske. Og begge de grunnlovene ble, interessant nok, først og fremst grunnlagt av ateister, agnostikere, deister, fri-tenkere og moderate. Nesten ikke en troende person i hele forsamlingen. Dagens fredelige rettssamfunn og kultur eksisterer ikke takket være kristendommen. Det eksisterer på TROSS av den. Endret 2. oktober 2006 av guardianpegasus Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Vi lever i ett velfungerende land - med en til tider velfungerende lov - og er alle enige om den norske lovens grunnverdier er gode. Disse grunnverdiene er hentet fra kristendommen. Dette er strengt tatt ikke sant. Grunnverdiene vårt samfunn er basert på er universelle etiske prinsipper som deles selv av andre primater. Ateister er blandt de mest moralske, etiske og altruistiske menneskene på kloden. Den norske grunnloven er først og fremst tuftet på den amerikanske og franske. Og begge de grunnlovene ble, interessant nok, først og fremst grunnlagt av ateister, agnostikere, deister, fri-tenkere og moderate. Nesten ikke en troende person i hele forsamlingen. Dagens fredelige rettssamfunn og kultur eksisterer ikke takket være kristendommen. Det eksisterer på TROSS av den. 6985064[/snapback] På hvilken måte mener du at ateister er så veldig alturistiske? Vil ikke en løsrivelse fra religion være individualistisk, og ikke alturistisk? Er det heller ikke kristendommen som er alturistisk? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 (endret) Edit: ikke enkeltpersoner nei.... Endret 2. oktober 2006 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
fireofawakening Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 På hvilken måte mener du at ateister er så veldig alturistiske? Vil ikke en løsrivelse fra religion være individualistisk, og ikke alturistisk? Er det heller ikke kristendommen som er alturistisk? 6985101[/snapback] Ateisme har vel ingenting med altruisme å gjøre. Kristendommen har derimot det, men det hjelper lite når mennesket er egoistisk(i den rette mening), eller hva ? Jeg trodde dette var en av grunnene til at kommunismen aldri fungerer; at den bygger på altruistisk prinsipper men mennesket er egoistisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå