kilogram Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Debian-utviklerne debatterer nå om Firefox-lisensen er forenelig med Debians, og vurderer å gi nettleseren et nytt navn for å kunne tilpasse lisensen. Les mer Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 (endret) Vel, de har nok av diverse merkelige alpha- og betanavn å ta av. Er vel egentlig bare å bruke følgende formel; <random weather phenomona><random animal> Endret 2. oktober 2006 av Mr.Berg Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Var noen som hadde foreslått IceWeasel Syns det var litt "cool" jeg! Pun intended... Haha... Eh.. -C- Lenke til kommentar
pej Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Ubuntu, en svært populær distribusjon basert på Debian, har ennå ikke bestemt seg for hva de kommer til å gjøre med dilemmaet. De har for øyeblikket en avstemning på sitt forum angående hva de skal gjøre med saken.Denne avstemningen er alt annet enn en offisiell avstemning, noe som det ikke går tydelig nok frem av ordbruken ovenfor etter min mening. Jeg tipper forøvrig at Ubuntu vil følge i samme fotspor som Debian når det gjelder navnet. Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2006 Denne avstemningen er alt annet enn en offisiell avstemning, noe som det ikke går tydelig nok frem av ordbruken ovenfor etter min mening. Jeg tipper forøvrig at Ubuntu vil følge i samme fotspor som Debian når det gjelder navnet. 6983562[/snapback] Den er ikkje offisiell, nei. La inn eit ord i artikkelen no. Lenke til kommentar
KKake Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Icebird ville vært et kult navn, eller bare UbuntuBrowser Lenke til kommentar
mandela Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 (endret) Freefox Programmet har en tri-license MPL, MPL/GPL/LGPL hva dette innebærer hadde vært interessant å visst Endret 2. oktober 2006 av mandela Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 må jo bli thunderfox og firebird da Lenke til kommentar
DrThomas Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 SunshineMouse eller RainbowButterfly, så skulle eg heller vurdert å bruke den Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 RainWasp, CloudCow, SnowFrog, HurricaneSheep, her er det nok å ta av. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Det er trist at slikt skal skape såpass "store" problem. Slikt vil nok bare skape negativ oppmerksomhet. Så jeg håper på en rask løsning. Det er da tross alt en bagatell. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Synes Debian-folkene lager unødig mye styr. Hvis de absolutt vil ha full kontroll, hvorfor ikke bare forke Firefox og bli ferdig med det? Tipper at RMS og Free Software Foundation også har en finger med i spillet her. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Kall den Internet Xplore - så skal vi se om ikke Mozilla blir litt irritert Lenke til kommentar
Quai Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 (endret) Jeg føler at saken ikke kom helt frem i denne artikkelen. Saken er som følger; Debian, og distroer som Ubuntu, legger i dag med Firefox browseren for brukerene. De publiserer også oppdateringer igjennom sitt interne "oppgraderingssystem" (apt). Problemet er at debian-utviklerene har gjort enkelte endringer til fiefox sin kode uten at disse endringene er blitt godkjent av Mozilla Foundation. Mozilla Foundation på sin side vil at alle endringer som gis ut av andre under navnet "Firefox" skal godkjennes av dem før de blir publisert. De ønsker helt enkelt å kvalitetssikre kode som andre skriver inn i deres varemerke. De vil helt enkelt forsikre seg om at browseren, med andres kode, ikke fungerer vesentlig anderledes eller dårligere enn deres egen. Mozilla Foundation har gitt debian-utviklerene klar beskjed om at deres browser med debain sine endringer ikke kan slippes ut under navnet "Firefox". Selv om koden er åpen, så er ikke navnet det. Dette har lite å gjøre med GPL eller andre lisenser. Endret 2. oktober 2006 av Quai Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Jeg føler at saken ikke kom helt frem i denne artikkelen. Saken er som følger; Debian, og distroer som Ubuntu, legger i dag med Firefox browseren for brukerene. De publiserer også oppdateringer igjennom sitt interne "oppgraderingssystem" (apt). Problemet er at debian-utviklerene har gjort enkelte endringer til fiefox sin kode uten at disse endringene er blitt godkjent av Mozilla Foundation. Mozilla Foundation på sin side vil at alle endringer som gis ut av andre under navnet "Firefox" skal godkjennes av dem før de blir publisert. De ønsker helt enkelt å kvalitetssikre kode som andre skriver inn i deres varemerke. De vil helt enkelt forsikre seg om at browseren, med andres kode, ikke fungerer vesentlig anderledes eller dårligere enn deres egen. Mozilla Foundation har gitt debian-utviklerene klar beskjed om at deres browser med debain sine endringer ikke kan slippes ut under navnet "Firefox". Selv om koden er åpen, så er ikke navnet det. Dette har lite å gjøre med GPL eller andre lisenser. 6984860[/snapback] Takker for den oppklaringen Artikkelen virket rotete og var vanskelig å "bli klok på". Det du sier gir faktis mening, noe annet enn det man kan si om artikkelen. Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Hvorfor kan de ikke bare følge standaren til GUI'et? Om man ønsker å legge til Firefox kan vel dette gjøres via Synaptic eller noe om man bare legger til repositories. Husker ikke hva det til Gnome het, men tror det enten er Epiphany Web Browser eller Galeon Web Browser. Den til KDE er iallefall Konqueror. Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Kall den Internet Xplore - så skal vi se om ikke Mozilla blir litt irritert 6984041[/snapback] Du tror Mozilla blir de første som blir irritert? Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Hvorfor kan de ikke bare følge standaren til GUI'et? Om man ønsker å legge til Firefox kan vel dette gjøres via Synaptic eller noe om man bare legger til repositories. Husker ikke hva det til Gnome het, men tror det enten er Epiphany Web Browser eller Galeon Web Browser. Den til KDE er iallefall Konqueror. 6986879[/snapback] Problemet med Epiphany og Galeon er at de ikke er fult så gode (i mine øyne) som firefox. Den beste løsningen som jeg ser det er at ubuntu og debian går sammen og lager en fork (eller at debian gjør det og ubuntu kjører copy and paste ) som er bedre tilrettelagt for linux (kde/gnome) enn firefox er i dag. I tillegg kan de lage en windows versjon med et kult navn og en kul logo og danke ut firefox Lenke til kommentar
Anderssb Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Problemet er at debian-utviklerene har gjort enkelte endringer til fiefox sin kode uten at disse endringene er blitt godkjent av Mozilla Foundation.6984860[/snapback] Noen som vet hva disse endringene går ut på? Bedre "accessibility" for Linux? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 (endret) Problemet er at debian-utviklerene har gjort enkelte endringer til fiefox sin kode uten at disse endringene er blitt godkjent av Mozilla Foundation.6984860[/snapback] Noen som vet hva disse endringene går ut på? Bedre "accessibility" for Linux? 6987405[/snapback] For Debian/Ubuntu, ikke for GNU/Linux generelt. Endret 2. oktober 2006 av stigfjel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå