vaares Skrevet 2. november 2002 Del Skrevet 2. november 2002 Jeg blir helt surr i hodet! Jeg har sikkert lest tusener av omtaler, men jeg vet fortsatt ikke hvilket digitalt kamera som er best! Kanskje dere med bedre oversikt over de beste kameraene kunne gitt meg og andre usikre personer om hvilke som bør kjøpes, noen anbefalinger? Jeg skal nemlig kjøpe et nytt et snart, men aner ikke hvilken jeg skal kjøpe. Jeg ønsker meg egentlig Canon EOS D60 (da skjønner dere sikkert at jeg skal drive litt avansert amatørfotografering), men dessverre er ikke lommene mine så store... Jeg har egentlig satt øynene på Canon Powershot S45, men finnes det en bedre i samme klasse? Takk! Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 2. november 2002 Del Skrevet 2. november 2002 Du skal ikke henge deg så mye opp i hvilket kamera som er best. Det er fotografen som betjener kamera riktig, og som kan bruke det, som avgjør resultatet. En uerfaren fotograf kan med et kamera til 50000,-, ikke ta noen gode bilder, mens en erfaren fotograf kan ta et toppbilde med et billig kamera. Begynn med den utmerkede 'Prisguiden' som du finner øverst på siden for å se hva du finner, og hva du liker. Lenke til kommentar
vaares Skrevet 2. november 2002 Forfatter Del Skrevet 2. november 2002 Helt enig! Kunne ikke sagt noe annet! Men si jeg er god da.. (liker iallefall å tro det :wink:), hvilket kamera skal jeg i så fall velge? Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 2. november 2002 Del Skrevet 2. november 2002 Du finner mange kamera i den prisklassen du skisserer. Se etter praktiske ting, som f.eks. søkeren. Jeg er så dårlig i ryggen at jeg er avhengig av et kamera hvor jeg slipper å bøye meg ned for å ta macrofoto nær bakken. Derfor er jeg avhengig av et kamera som har vippbar LCD-skjerm. Du må finne et kamera med de egenskaper du er mest tjent med. Velg å vrak. Les tester, og gjør din egen vurdering. De som kjøper Olympus, anbefaler bare Olympus osv. Du må gjøre din egen vurdering. Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 2. november 2002 Del Skrevet 2. november 2002 Ellers så må jeg personlig kunne få anbefale Fuji FinePix 602z som ligger i det prisområdet du skisserer. Jeg er MEGET godt fornøyd med dette kamera. Men igjen gitt de overnevnte punkter, at personen bak søkeren med fingern på knappen har meget mye å si. Til det punktet kan jeg legge til at jeg ikke har noen som helst fotografisk bakgrunn annet enn engangskameraer i syden. Likevel valgte jeg å hoppe rett på 6900Z, og kort tid etter byttet det ut med et 602z (som er stort sett samme kamera bare med noen forbedringer her og der). Jeg som amatør har likevel hatt meget god nytte at dette kamera siden det enten ordner alt for meg i "auto"-modus, eller at jeg får trenet meg og lært meg å bruke ting som apperatur settings og lukketider. M.a.o. et kamera å trene seg opp til og lære å fotografere med, men som samtidig kan ta alle avgjørelsene automatisk for meg. Lenke til kommentar
geokri Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 vel vel, er nok sant at de som har et merke har en tendens til å anbefale sitt merke. men hvis du vil ha et mest mulig proft kamera må du nok skippe å kunne pakke det ned i enhver lomme. jar selv en olympus c4040, men hvis du har 8000 vil jeg jo selfølgelig anbefale den nye c5050, hvis du kjøper det, får du alt av manuelle instillinger, vippbar lcd skjerm, 5megapixler, den beste optikken, det kan bruke xd, smartmedia, og cf kort, alt i alt, et knallkamera, har en kompis som kjøpte et cp915 samtidig som jeg kjøpte 4040, da var det cp 915 som vant alt av tester, men han angret seg i ettertid, optikken er veldig viktig, gå for størst mulig høll i fronten! om ikke 1,8 så hvertfall et med 2,0 Lenke til kommentar
koffeld Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 Uten å ha testet kamera fra andre produsenter, er jeg i alle fall veldig fornøyd med mitt Canon Powershot G2. Nå har jo også G3 kommet så det er vel sannsynligvis enda bedre. Og prisen er jo ikke ille, ca 7500 ser jeg det går for. Det du får da er et kamera med en veldig, veldig god og lyssterk linse, alt du kan tenke deg av innstillinger, mulighet for ekstern blitz, vridbar LCD og et kjempegodt batteri (og det har jo også mye å si!). Hvis du i tillegg er vant til Canons måte å designe kamera på (med kontrollhjulet osv) går det veldig fort å bli vant til dette. Jeg sto mellom S40 og G2 da jeg skulle kjøpe kamera og har ikke angret. S40/S45 har alle de samme mulighetene som G2/3 men med dårligere linse og uten LCD-displayet og blitzskoen. G2/3 har jo også mulighet for andre linser og filtre noe som ytterligere øker fleksibiliteten Hvis det du egentlig ønsker deg er en D60, tror jeg du kommer til å bli mer fornøyd med G3 enn S45 i alle fall. Steinar Lenke til kommentar
Guybrush Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Får hive meg på her da :smile: Har Fujifilm 602 og er veldig fornøyd ja. Veldig mange manuelle innstillingsmuligheter på dette ja... Men dette er jo egentlig "bare" et 3 Megapixel kamera, og hvis du har tenkt å bruke 8000 kr blir dette litt i det minste laget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå