Gå til innhold

Nvidia G80 avbildet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjermkort på 300 watt er jo rett og slett håpløst. Skjønner ikke hva Nvidia/ATI tenker på hvis de lanserer noe slikt.

Men det ble vel sagt noe av det samme om 7800 GTX før det ble lansert også. De ryktene viste seg jo å være helt feil, så vi får vel håpe at ryktene om 8800 blir gjort til skamme også.

Lenke til kommentar

Jeg antar at vannkjøling blir tilrettelagt fordi det blir nødvendig. Dette nærmer seg en parodi. Skjermkortprodusentene trenger å knytte allianser med chip-fabrikanter som har mulighet for å krympe designet til 65nm og 45nm. Hm.. jamen, det er jo det ATI har gjort! Det er sant... men nVidia kan heller ikke fortsette på denne måten i lengden.

Lenke til kommentar
..og da er rykteflommen igang  :)

Lurer på hvorfor det er vifte OG vannkjøling på kortet...

6983320[/snapback]

-jeg lurer jeg lurer... -det merkelige er: hvorfor går det vannrøret i sløyfe rett ut igjen? -nei jeg velger å ta dette her med en klype salt. En bra pre-reklame i alle fall, og jeg har mine msitanker...

Dessuten: hvor i gloheite skal man snart gjøre av hardiskene i mange PC'er? og 2 PCIe tilkoblinger? har du bare en kontakt til PCIe så får du ikke mer strøm via den uansett, da må du ha en PSU som har 2 stk. PCIe utganger. Selvfølgelig kan det være separate kretser på kortet, men likevel...

Edit: skriveleifer...

Endret av bjornh
Lenke til kommentar

6983320[/snapback]

-jeg lurer jeg lurer... -det merkelige er: hvorfor går det vannrøret i sløyfe rett ut igjen? -nei jeg velger å ta dette her med en klype salt. En bra pre-reklame i alle fall, og jeg har mine msitanker...

Dessuten: hvor i gloheite skal man snart gjøre av hardiskene i mange PC'er? og 2 PCIe tilkoblinger? har du bare en kontakt til PCIe så får du ikke mer strøm via den uansett, da må du ha en PSU som har 2 stk. PCIe utganger. Selvfølgelig kan det være separate kretser på kortet, men likevel...

6985458[/snapback]

Anntall PCI-E kontakter er neppe det største problemet, finnes selvsagt overganger fra Molex... Dessuten er nok det en av de mest sannsynlige endringene å fjerne en av de to.

Det vannrøret er jo ganske merkelig. De kan UMULIG tenke seg å selge ett kort som krever vannkjøling, og tviler på att Entusiaster vil bruke en slik løsning+at de som ikke vil ha vannkjøling., kjøper kort som bare har vifte.

Kanskje det bare er noe de bruker i enginering samplene?

Lenke til kommentar

6983320[/snapback]

6985458[/snapback]

Hehe.. kikket på bildene jeg også.. man ser jo lett at vannsløyfa går rett ut igjenn.. jeg tar det hele med knusende ro og tipper det er noe humbug på fære her ja :p

Lenke til kommentar
Det er lett å se at det er 12 brikker i stedet for dagens 8. Det gjør at minnebussen økes med 50% fra 256bit til 384bit. Siden de raskeste og beste brikkene er på 32MiB så er det naturlig at det er 768MiB minne på kortet.

6983524[/snapback]

12 chiper * 32 MB = 384 MB :hmm::p

Det ser nesten ut som de var nødt til å bruke 12 og ikke 16 minnebrikker fordi det ikke var plass til 16. Det er jo 4 på hver side av GPU-en, men det er ikke noe plass under GPU-en til flere minnebrikker.

Det er forresten veldig sannsynlig at de har en 512bit minnekontroller, ser ikke for meg at de lager noe så rart som en 384bit minnekontroller. 256+128bit ser jeg som usannsynlig pga ytelsesproblematikken...

6983600[/snapback]

Du sier det jo egentlig selv: Med mindre de skulle bruke to forskjellige chip-typer, vil jo 12 chiper gi 384 bits bredde og 768 MB. Dvs 12 chiper à 64 MB og med 32 bits I/O bredde. Endret av Quintero
Lenke til kommentar
Det er lett å se at det er 12 brikker i stedet for dagens 8. Det gjør at minnebussen økes med 50% fra 256bit til 384bit. Siden de raskeste og beste brikkene er på 32MiB så er det naturlig at det er 768MiB minne på kortet.

6983524[/snapback]

12 chiper * 32 MB = 384 MB :hmm::p

6985782[/snapback]

Ups, en liten logisk feil der ja :blush:

Rettes straks.

Lenke til kommentar

6983320[/snapback]

6985458[/snapback]

Anntall PCI-E kontakter er neppe det største problemet, finnes selvsagt overganger fra Molex... Dessuten er nok det en av de mest sannsynlige endringene å fjerne en av de to.

Det vannrøret er jo ganske merkelig. De kan UMULIG tenke seg å selge ett kort som krever vannkjøling, og tviler på att Entusiaster vil bruke en slik løsning+at de som ikke vil ha vannkjøling., kjøper kort som bare har vifte.

Kanskje det bare er noe de bruker i enginering samplene?

6985570[/snapback]

Må du lese ordentlig. :p Jeg skrev at det kunne dreie seg om to ulike kretser på bildet, dvs. at de ikke er i kontakt med hverandre. Og ett av dem blir sikkert fjernet etterhvert, hvis dette er "The real Ding!" -noe jeg ikke tror. Uansett får du ikke MER strøm ut av en PCIe kontakt bare fordi du kjører en overgang til to. Skal du det, må du ha en PSU med to stk. PCIe-kontakter ut på hver sin krets.

Jeg synes den "vannkjølinga" der ser litt humbug ut. Men jeg er entusiast, og hadde glatt kjøpt et skjermkort med ferdigmontert vannkjølingsblokk om den hadde dekt GPU/minne. Kjekke saker, vannkjøling.

Lenke til kommentar

6983320[/snapback]

6985458[/snapback]

Enig med deg her vanrøret så ut til å gå rett ut igjen. Dette kan være designet på toppen av kjøleblokka, men er skeptisk, det vil koste en del ekstra å legge vannblokk i kjøleelementet og det vil gi en tykkere bunn som gir mindre plass for kjøleribber, ett rent vankjølt kort ville kunne klart seg med en kortbredde.

Målgruppen her vil være de som tenker på å oppgradere til vankjøling senere, men de vil neppe være redd for å bytte kjøler på kortet. For en ferdig vannkjølings pakke vil det være greiest med et rent vankjølings kort.

Men som en enginering sample, demo kort gir dette mening da kortet vil bli prøvd i mange maskiner, noen har vannkjøling andre ikke.

Lenke til kommentar
300watt alene på skjermkortet? Herre min.. Har bare råd til bruke maskinen om sommern da takket være strømprisene om vinteren

6991233[/snapback]

Da blir det jo ekstra dyrt fordi du fyrer for kråka. 300W kommer godt med om vinteren når man skal varme opp huset. Strøm er kanskje ikke den aller billigste energikilden men skjermkortet vil i det minste gjøre nytte av energien "to ganger". Første gang til spillingen, andre gang til oppvarming av boligen. 300W mer varme en plass gjør at du kan kutte 300W ned på strømforbruket en annen plass uten at det blir kaldere. F.eks kan du sette ned panelovnen fra 800 til 500W, eller beholde den på 800W, men at termostaten slår den på skjeldnere.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...