Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe bruktimportert bil hos forhandler...

Rotis

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hatt ett inntrykk av at importbiler er litt risikabelt å kjøpe... Jeg har alltid fått negative assosiasjoner når jeg hører ordet bruktimport. Er det noen som kan gi meg noen "pro's & con's" (pluss\minus) ved evt. kjøp av en importert bil? La oss si for eksempel en Audi A4 2000 mod hos Møller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en feiloppfatning at importbiler har mer feil enn andre, men selvsagt er det litt skummelt å kjøpe noe fra andre land.

Men ta en kjøpstest, feilkoder, sjekk servicehefte, historie, osv, så ser du hva du finner. Er dette en bil Møller har bruktimportert, eller en bil de har inne for salg som de har kjøpt inn fra en eier som har importert den..?

Uansett har du 3mnds garanti når du kjøper bil fra forhandler.

Ellers bør du sjekke utstyr og slikt. Importbiler har gjerne ikke varmeseter osv, pga annet klima enn i Norge. :)

Lenke til kommentar

Det finnes ulemper også, mange av disse bilene mangler setevarme og andre ting som er standard her til lands, kjenner en som kjøpte en X-Trail importert fra tyskland og den var en del mindre ustyrt sammenlignet med de som selges her. Men de kan også være bedre utstyrt men dette gjeller stort sett bare tyskproduserte biler.

Lenke til kommentar

Bruktimport er vel i grunnen ok, men vær obs på at utstyrsnivå og også serviceintervaller kan være noe ulikt fra land til land. Jeg prøvde en gang en bruktimportert Volvo V70 med skinnseter, og uten setevarmere. Det var ikke særlig behagelig for rompa. I tillegg vet jeg at eks vis Volvo diesel produsert i Belgia kjører på andre serviceintervaller enn Volvo produsert i Sverige og solgt til nordiske land. På disse 2,5 l motorene (før D5 kom) som Audi produserte var det en del problemer med at de automatiske strammerene som strammer registerreima hadde en tendens til å slakkes etter hvert. Det gjorde i grunnen ikke all verden når det var varmt, men når bilene kom til Norge og man startet de i minus mange grader, kunne det resultere i at registerreima hoppet over, eller i verste fall røyk. Og det blir dyrt. Men er man litt obs på utstyrsnivå, servicer og evt sørger for at det utføres en service like etter at bilen er kjøpt hvor man er litt kritisk til hva som gjøres, så kan bruktimport være ok. Og jeg ville vært mye mer trygg på en bil som f.eks Møller har importert selv kontra en som bruktbilhandleren "på hjørnet" har importert. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...