geirthr Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Jeg skal sette opp en hjemmeside for en bedrift, en jobb som jeg skal få 3-4000 for. Hvilken "ansettelses metode" er best? Kan jeg jobbe som konsulent? Frilanser? Må bedriften betale arbeidsgiveravgift uansett? Lenke til kommentar
kimla Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Hvis du har et eget firma, enkeltpersonforetak f. eks, så trenger ikke firmaet å betale arbeidsgiveravgift, derimot kommer mva. inn i bildet og sånn da. Lenke til kommentar
pakke Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Små inntekter som dette kan du føre opp som hobbyvirksomhet, og da trenger du ikke å betale skatt. Grensen for hvor mye inntekt du kan ha på en hobbyvirksomhet er på 50.000,- i løpet av et år hvis ikke jeg tar helt feil, men google har nok flere svar. Lenke til kommentar
Mez Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Det enkleste for deg er å be om å få bli ansatt, da får du pengene rett på konto. Du slipper da å tenke på skatt, moms osv... Lenke til kommentar
pakke Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Du trenger ikke å bekymre deg om den slags dersom du driver hobbyvirksomhet heller. Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Du trenger ikke å bekymre deg om den slags dersom du driver hobbyvirksomhet heller. 7007124[/snapback] Hobbyvirksomhet .. trenger ikke organisasjonsnummer da? Lenke til kommentar
Mez Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Du kan som privatperson ta på deg enkle oppdrag, men kan ikke ta no spesielt betalt. Tror grensen her er 2000kr eller no. Som jeg nevnte ovenfor, letteste er å ordne seg frikort/skattekort og la de ansette deg. Hvis du derimot har tenkt til å ta deg flere slike konsulentoppdrag så er det nok aktuelt med enkeltmannsforetak. Det koster ikke noe i opprettelse, og du kan tjene opptill 50000 før du må betale moms. Skal du derimot drive med varehandel må du inn i foretaksregisteret i tillegg. Lenke til kommentar
pakke Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Det er ikke noen spesiell grense for hva du kan ta deg betalt for oppdrag, men du bør jo holde deg innenfor rimelighetens grenser. Dersom virksomheten er av "økonomisk karakter" faller den utenfor definisjonen av hobbyvirksomhet. Et og annet oppdrag du tjener 3-4000 på er definitivt ingen gullgruve i så måte. Du trenger ikke organisasjonsnummer for å ta betalt for hobbyvirksomhet. Lenke til kommentar
geirthr Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2006 Hva om man ser det fra bedriftens side? Hva er enklest for en bedrift? Må de betale arbeidsgiveravgift uansett? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå