Gå til innhold

treg oppstart i windows, nylig innstalert windows

dTd

Anbefalte innlegg

Hei!

windows oppstarten er blitt meget treg etter at jeg fikk men nytt hardware, jeg har nylig innstalert windows for å være sikker på å bli kvitt alle de gamle driverne til hk ol.

de nye delene mine er et epox am2 hk, et club3d 7900gt skjermkort, geil ddr2 value minne og en amd socket am2 3800+ x2 cpu.

jeg kan ikke forstå hvorfor pc`n skal bruke så lang tid på å starte opp, den er rask i windows ellers, men kun da windows logoen kommer er den treig(da den blå stripen ruller forbi skjermen flere ganger)

kan det ha noe med at jeg gjenopprettet noen filer fra begge harddiskene mine uten å formatere de sikkelig siden? tviler på at det burde ha no å si men?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Står den feks. å venter på IP fra en DHCP server som du ikke har?

6983006[/snapback]

og det vil si? :hmm:

6983292[/snapback]

Regner med at du har installert driverene til nettverkskortet. Spørsmålet da er om du har maskinen koblet til en eller annen form for DHCP server (feks. router)? Eller har du gjort noen endringer inne på TCP/IP instillingene?

Dersom svaret er nei på begge disse, står nok PCen din bare og venter på å få tildelt en IP adresse, helt til den for en timeout og fortsetter.

Løsning: Deaktiver nettverkskort, sett fast IP eller koble

PCen din til en DHCP server.

Lenke til kommentar

pc`n er tilkoblet en ruther, men det er men et trådløst nettverk, med et usb nettverkskort, men skal prøve å lage fast ip eller dekativere det andre nettverkskortet

edit:

prøvde å deaktivere tilkoblingen og sette fast ip men det hjalp ikke, har også defragmentert harddisken windows ligger på(trur ikke den andre harddisken har så mye med saken å gjøre så den har jeg ikke defragmentert)

legger til et bilde så jeg er sikker på at vi fårstår hverandre ;)

post-38549-1159804908_thumb.jpg

der er den treig :(

Endret av ClaW64
Lenke til kommentar

Merkelig. Jeg har hatt samme problemet siden jeg fikk meg ny pc for ca halvannet år siden. Jeg har egentlig ikke brydd meg så veldig mye om det, selv om det tar litt mye tid når den står slik som på bildet ditt, den står vel i førti sekunder eller noe sånt og harddisken jobber heller ikke da ser jeg.

Lurer veldig på dette selv.

pc`n er tilkoblet en ruther, men det er men et trådløst nettverk, med et usb nettverkskort, men skal prøve å lage fast ip eller dekativere det andre nettverkskortet

edit:

prøvde å deaktivere tilkoblingen og sette fast ip men det hjalp ikke, har også defragmentert harddisken windows ligger på(trur ikke den andre harddisken har så mye med saken å gjøre så den har jeg ikke defragmentert)

legger til et bilde så jeg er sikker på at vi fårstår hverandre  ;)

post-38549-1159804908_thumb.jpg

der er den treig :(

6984423[/snapback]

Lenke til kommentar

Ikke annet enn at dere sjekker hva som loader i oppstarten. Dere kan bruke msconfig i Windows til dette eller et mer egnet program, f.eks.: Autoruns. Programmet lister alt som kjører, også register-oppføringer som loader ved oppstart. OBS! På eget ansvar. Vær forsiktig, ikke tukle. Gjør et Google-søk hvis i tvil.

Kom også til å tenke på driver til prosessoren. Ikke alle vet dette eller har fått det med seg, men får å få fullt utbytte av AMD sine CPU'er må man installere driver. Denne er for Atlhon 64 X2 på Windows XP (både 32-bit og 64-bit).

Lykke til!

Lenke til kommentar

skal teste ut ting, takk for driveren, trudde man bare trengte amdoptimizer jeg da :p

under vilken fane bør jeg se hva som skjer under uppstarten?

i det programmet du linka til.

Endret av ClaW64
Lenke til kommentar
skal teste ut ting, takk for driveren, trudde man bare trengte amdoptimizer jeg da :p

under vilken fane bør jeg se hva som skjer under uppstarten?

i det programmet du linka til.

7005056[/snapback]

Hovedsaklig under Logon og ev. Winlogon.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Lure på dette selv jeg og. Har problemer med det samme. Har AMD XP3500+. Trenger jeg noe driver til den?

Og det ble nevnt noe om fast IP. Jeg er koblet til en router, hvordan gjør jeg dette? :hmm: Nettverkskortet mitt (onboard) er satt på "Obtain an IP adress automatically".

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar

Har du router som deler ut IP via DHCP, trenger du ikke å sette fast IP. Fast IP trenger du feks. dersom du har et modem i bridge modus og ikke har egen router (slik det var før med feks. Telenor). PCen får da ikke tildelt IP automatisk under oppstart, og står og venter under oppstart til den timer ut. IP fikk du først når du koblet deg opp med PPPoE dialeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...