nomore Skrevet 4. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2006 Da burde dere etterleve prinsippet om at man gjør opp for seg! Dette er kun et veldig godt eksempel på hvorfor man ikke skal la folk få med seg faktura når de handler noe som helst. 6998490[/snapback] At fakturaen ikke ble betalt var en glipp, og klart min feil. Så klart skal eg gjøre opp for meg. Klarer du virkelig ikke se hvor feil det blir å holde igjen arbeidsgivers eiendom pga private forhold? Det er usmakelig måte å gjøre butikk på. Hva om eg hadde gjort en kamerat en tjeneste og levert inn bilen til reparasjon for han? Er det greit å holde igjen den også? Lenke til kommentar
skippervorse Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Hvis prinsipper er viktige, så feier man for egen dør, før man begynner å klage på andre. Trådstarter har selv skapt denne situasjonen ved å ikke betale fakturaen. Det beste hadde vært om verkstedet hadde oppdaget dette når bilen ble levert, og nektet å ta imot den. Lenke til kommentar
Battone Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Meld bilen stjålet, gå så neste dag til politiet og si at bilen står hos verkstedet, men du tør ikke konfrontere dem.. Politiet kommer 100% til å bli med deg ned for å hente bilen, og den får du.. Du trenger ikke å lyve en gang, bare la være å fortelle hele historien.. Lenke til kommentar
trra Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 (endret) Hvis prinsipper er viktige, så feier man for egen dør, før man begynner å klage på andre. Trådstarter har selv skapt denne situasjonen ved å ikke betale fakturaen. Det beste hadde vært om verkstedet hadde oppdaget dette når bilen ble levert, og nektet å ta imot den. 7003178[/snapback] Så det er trådstarter sin skyld at at verkstedet gjør noe ulvolig? Fordi om han har glemt(eller en annen grunn) å betale regningen får ikke verkstedet rett til beholde en annen bil som ikke hans bare fordi han har levert den der. Er tross alt ikke ulovlig å glemme å betale en regning, noe som vi alle har gjort eller gjør før eller siden. Å stjele en bil derimot er ulovlig. Endret 5. oktober 2006 av trra Lenke til kommentar
skippervorse Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Juridisk sett er det ulovlig å beholde bilen, men moralsk sett synes jeg det er helt greit. Synes også det er særdeles tåpelig å gå ut med denne saken når man skylder verkstedet penger. Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Da burde dere etterleve prinsippet om at man gjør opp for seg! Dette er kun et veldig godt eksempel på hvorfor man ikke skal la folk få med seg faktura når de handler noe som helst. 6998490[/snapback] Enig, jeg skjønner ikke problemet med og betale pengene du syklder uansett. Prinsipp. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Juridisk sett er det ulovlig å beholde bilen, men moralsk sett synes jeg det er helt greit. Synes også det er særdeles tåpelig å gå ut med denne saken når man skylder verkstedet penger. 7004695[/snapback] Poenget er at de holder igjen bilen hans, og en bil til som IKKE er hans, men som tilhører noen andre. Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Synes du burde snakke med de, å forklare at du tar opp samtalen (noe du gjør). Be om en skriftelig begrunnelse hvorfor du ikke får ut bilen så de ikke kan nekte når du eventuelt går til politiet. For ubetalte regninger er det ikke lov å holde igjen kjøretøy som gissel UANSETT om det er kjøretøyet ubetalt regning gjelder for eller ikke Hvorfor regningen ikke er betalt kan være forskjellige grunner og det synes jeg ikke hverken jeg eller noen andre har noe med i det hele tatt Lenke til kommentar
skippervorse Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Poenget er at de holder igjen bilen hans, og en bil til som IKKE er hans, men som tilhører noen andre. Poenget er at den situasjonen er noe han selv er skyld i, og som han kan løse på et minutt ved å betale. Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 (endret) Poenget er at de holder igjen bilen hans, og en bil til som IKKE er hans, men som tilhører noen andre. Poenget er at den situasjonen er noe han selv er skyld i, og som han kan løse på et minutt ved å betale. 7005423[/snapback] Poenget er at to feil blir ikke til sammen rett. Uansett om det er trådstarter sin skyld eller ikke har verkstedet INGEN som helst rett til å holden noen bil som gissel, verken lovmessig eller etisk. Ett bilverksted vil gjennom tiden komme forbi 100-vis og kanskje 1000-vis av kunder som på en eller annen måte ikke gjør opp for seg når bilverkstedet måtte ønske. Det er likevel ikke noen som helst grunn til å leke drittekk og ta loven i egne hender. Det finnes sikkert 1000-vis av verksted rundt om i landet og alle disse verkstedene har sikkert vært borti slike situasjoner, likevel er det bare få slike tilfeller man hører om. Det er det en grunn til..... Endret 5. oktober 2006 av Kameragutten Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2006 Helt utrolig hvor dårlig folk leser hva som blir skrevet, eller forklarer eg dårlig? Kanskje noen tolker dårlig... Bilen som ble levert inn først, er kona mi sin. Det var eg som leverte den inn, og hentet den. Det er denne vi skylder penger for. Og ja, vi har ikke betalt fakturaen enda, men det har aldri vært meninga å ikke gjøre det. Såklart skal vi gjøre opp for oss. Er alle med da? Hvorfor fakturaen ikke ble betalt er helt utenom saken. Vi har ikke fått en eneste purring, og det er faktisk ingen lov som sier at alle fakturaer skal betalest ved første frist. Det virker faktisk slik, for enkelte omtaler jo dette som kriminelt. Bilen som blir nå holdt igjen er heller ikke min, det er min arbeidsgiver sin. Vi er flere som bruker den, og tilfeldigvis var det eg som leverte inn denne også. Alle fortsatt med? Så verken bil nr 1 eller bil nr 2 er mine eller står i mitt navn, men det er EG som blir holdt ansvarlig for begge to. Er det virkelig mennesker der ute som mener at dette er rett og rimelig, og moralskt riktig? Tror faktisk vi skal begynne samme praktisk på pc-verkstedet vårt... siden det faktisk er akseptert... ja vi har faktisk kunder som ikke betaler vi også, men vi sitter ikke der og holder igjen andre familie medlemmers(eksempel) sine maskiner av den grunn... Lenke til kommentar
skippervorse Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Og ja, vi har ikke betalt fakturaen enda, men det har aldri vært meninga å ikke gjøre det. Såklart skal vi gjøre opp for oss. Er alle med da? Så se å få gjort det da. Hjelper lite å si at du skal betale så lenge du ikke gjør det. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2006 Og ja, vi har ikke betalt fakturaen enda, men det har aldri vært meninga å ikke gjøre det. Såklart skal vi gjøre opp for oss. Er alle med da? Så se å få gjort det da. Hjelper lite å si at du skal betale så lenge du ikke gjør det. 7006920[/snapback] Som sagt, hvorfor, og om den fakturaen er betalt eller ikke, har egentlig lite med "prinsippet" mitt å gjøre. Flere som vil henge seg opp i akkurat den biten? Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 (endret) Og ja, vi har ikke betalt fakturaen enda, men det har aldri vært meninga å ikke gjøre det. Såklart skal vi gjøre opp for oss. Er alle med da? Så se å få gjort det da. Hjelper lite å si at du skal betale så lenge du ikke gjør det. 7006920[/snapback] Som sagt, hvorfor, og om den fakturaen er betalt eller ikke, har egentlig lite med "prinsippet" mitt å gjøre. Flere som vil henge seg opp i akkurat den biten? 7006969[/snapback] Enig, synes vi bør respektere trådstarter å holde oss til tema... de som ikke kan det er overflødige her Edit: Hadde noen i min familie hatt en bil der med en ubetalt regning (uten purring) og verkstedet hadde holdt igjen en annen bil som heller ikke var min, da hadde jeg nok selv reagert med å holdt igjen betalingen til jeg fikk bilen ut. Hadde endt i anmeldelse med en gang, hadde meldt bilen stjålet å sagt hvem som hadde den etter jeg hadde fått en skriftelig begrunnelse eller på opptak. Endret 5. oktober 2006 av Kameragutten Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Deretter hadde jeg fakturert samme sum som du skylder for verkstedregningen til dem for ulovlig å ikke gi bilen til din disposisjon (leie + tort og svie) og gjort det klinkende klart at du ikke betaler noe regning før du har fått ditt oppgjør. Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 (endret) Men blir det ikke et problem til her hvis vedkommende skal anmelde til politiet? Han sier selv at ingen av bilene er hans.. Ergo er det vel strengt tatt eierene av bilene det gjelder som må ta saken videre, ikke en mellommann som kun har vært snill og levert inn bilene og strengt tatt bare gjort en "jobb"/tjeneste. Eller misforsto jeg? : "Så verken bil nr 1 eller bil nr 2 er mine eller står i mitt navn, men det er EG som blir holdt ansvarlig for begge to. Er det virkelig mennesker der ute som mener at dette er rett og rimelig, og moralskt riktig?" Betyr dette at det er nomore som personlig har blitt stilt til ansvar her og gjør både sin kone (eier av bil nr 1) og sin arbeidsgiver (eier av bil nr 2) nok en tjeneste ved å sette seg selv i ilden? Jeg bare spør, for jeg har ikke helt fått ting inn i huet.. Hvis normore ikke er eier av noen av bilene, kan han vel strengt tatt ikke anmelde noe heller? Edit: Bare for å ha sagt det, dette virker veldig teit av verkstedet det gjelder, siden altså normore ikke eier noen av bilene og de vil holde igjen bil nr.2 som ikke har noe med bil nr.1 å gjøre annet at samme person har tatt på seg jobben med å levere inn. Endret 5. oktober 2006 av TomasK Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 (endret) Men blir det ikke et problem til her hvis vedkommende skal anmelde til politiet? Han sier selv at ingen av bilene er hans.. Ergo er det vel strengt tatt eierene av bilene det gjelder som må ta saken videre, ikke en mellommann som kun har vært snill og levert inn bilene og strengt tatt bare gjort en "jobb"/tjeneste. Eller misforsto jeg? : "Så verken bil nr 1 eller bil nr 2 er mine eller står i mitt navn, men det er EG som blir holdt ansvarlig for begge to. Er det virkelig mennesker der ute som mener at dette er rett og rimelig, og moralskt riktig?" Betyr dette at det er nomore som personlig har blitt stilt til ansvar her og gjør både sin kone (eier av bil nr 1) og sin arbeidsgiver (eier av bil nr 2) nok en tjeneste ved å sette seg selv i ilden? Jeg bare spør, for jeg har ikke helt fått ting inn i huet.. Hvis normore ikke er eier av noen av bilene, kan han vel strengt tatt ikke anmelde noe heller? 7007591[/snapback] Klart at det enkleste hadde vært hvis eieren av firmabilen hadde anmeldt saken men tror en anmeldelse av person som disponerer også går bra. Hvis ikke hadde det vært vanskelig å gjort noe med saker ang. leiebil, låner bil langt av sted osv. Edit: Det viktige her er faktisk å IKKE betale noen regning før ALT er ordnet for verkstedet skal ikke "tjene" på sine ulovlige handlinger, da blir det bare gjort igjen og igjen og igjen..... Endret 5. oktober 2006 av Kameragutten Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Tips: Skift verksted Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 (endret) Edit:Hadde noen i min familie hatt en bil der med en ubetalt regning (uten purring) og verkstedet hadde holdt igjen en annen bil som heller ikke var min, da hadde jeg nok selv reagert med å holdt igjen betalingen til jeg fikk bilen ut. Hadde endt i anmeldelse med en gang, hadde meldt bilen stjålet å sagt hvem som hadde den etter jeg hadde fått en skriftelig begrunnelse eller på opptak. 7007483[/snapback] Noe som blir langt fra det samme, dette er jobb bilen hans. Og han har ikke betalt sist regning. At de holder den i "pant" foreløpig er vel for og slippe og gå rettens vei som ingen tjener på, spesielt ikke trådstarter i og med han hadde tapt. Endret 5. oktober 2006 av ErikFN Lenke til kommentar
trra Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Er ikke han som eier noen av bilene det er snakk om og de har eller ikke rett til å ta "pant" i bilen fordi regningene ikke blir betalt til første frist, det vanlige er å sende ny regning med purregebyr. Er jo omtrent det samme som adsl leverandøren din skulle tatt pcen din fordi du ikke har betalt regningen på første frist. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå