Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil som gissel

nomore

Anbefalte innlegg

Hei

Litt usikker på om det er rett kategori eller ikke, men det handler om bil og verksted :)

Tidligere i sommer hadde eg min private bil inne på EU-godkjenning og reparasjon. Av en eller annen grunn har ikke regningen blitt betalt der. Min feil, og det skal eg, og kan, rette opp i dag.

Men...

Sist uke leverte eg inn firmabilen(eid av firmaet eg jobber i) inn for samme årsak, EU-godkjenning.

I dag ringer verkstedet og sier at den er klar, MEN at eg ikke får den bilen utlevert før regningen på den private bilen er betalt. Han sa det direkte, bilen ble holdt igjen inntill privatbilen var betalt.

Greit. Da blir eg forbannet. At den første regningen ikke ble betalt er helt min egen feil, og det skal den selvfølgelig bli asap. Men ikke om eg godtar at firmabilen blir holdt igjen som gissel av den grunn, og eg er mest fristet til å true med det samme, hvor eg nekter å betale den første fakturaen siden de holder igjen sistnevnt bil. Ikke fordi det har noen sammenheng, men fordi eg mener det er uetisk å holde på slik.

Vognkort sier tydelig at disse to bilene har to forskjellige eiere. De beror tydeligvis alt på at det var eg som leverte inn begge..

Hva mener dere om slik praksis?

(for å presisere, min private faktura skal så klart bli betalt, men frister med å utsette det pga denne behandlingen)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg forstår fullt ut om de holder MIN bil som gissel, eller noe relatert til den. Dog synes eg en purring hadde vært langt bedre påminnelse en regelrett trussel over telefon.

Den ble heller ikke levert inn i mitt navn. Hver gang den blir levert inn sier eg at den skal registreres på firmanavnet, som også står skrevet over hele bilen med både tekst og logo, samt i vognkortet. Men eg oppgir mitt mobilnr som referanse slik at de kan ta kontakt.

Lenke til kommentar

Da går du ned dit, og forteller dem at;

1. De har ingen rett i verden til å holde igjen en annen persons/firmas bil, pga uoppgjorte saker med deg som privatperson.

2. At du gjerne ber sjefen ta en telefon til Biltilsynet og fortelle dem om deres ultimatum. Verkstedet nekter å godkjenne bilen hans, fordi en av hans ansatte privat har glemt å betale en regning.

Evt du truer med å skrive en skriftlig klage til Vegdirektoratet eller lignende på verkstedet.

Det finnes nok verksteder som får tilbaketrekt sitt løyve til å ha EU-kontroller (dog aldri vært borti på lignende grunnlag, men helt etisk er det vel ikke av verkstedet)..

Evt kan du få sjefen i firmaet til å gå ned å hente bilen. Om han betaler for kontrollen på firmabilen, har dem lite rett til å holde igjen hans egen bil.

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Denne linken kan jo hjelpe meg noe.

Men det er jo ikke det at de holder igjen bilen som gjør meg sint. Det er det at de holder igjen firmaets bil pga private uoppgjorte saker.

Å holde igjen bilen er kanskje å gå over grensen, eller vakle på den, men å gjøre det på denne måten krysser grensen rimelig langt.

Lenke til kommentar

Snakket nå med forbrukerrådet(siden dette går ut over meg privat) og de bekrefter det alle sier.

Krav rettet mot person A(eier av privatbil) kan ikke kreves av person B(eier av firmabil) selv om person C har levert inn begge.

Kona eier privatbil, som det også er spesifisert i vognkortet.

Firmaet eier firmabilen, som det også er spesifisert i vognkortet.

Og allikevel blir krav rettet mot meg. :dontgetit:

Tanken til verkstedet er vel at eg trenger firmabilen såpass mye at eg gjør opp det første kravet uansett.

Lenke til kommentar

Da har eg snakket med verkstedet, men eg sitter med en kraftig følelse at vi ikke snakket samme språk.

Eg forklarte igjen, at dette var to eiere, og selv om det var eg som leverte inn begge hadde han ikke krav på å beholde bil nr 2 for bil 1.

Dette var tydeligvis noe som ikke gikk inn da han begynte med "så lenge du går god for at fakturaen på den andre bilen blir betalt, så skal du få hente denne bilen her". Eg sitter da med følelsen igjen at eg gav etter.

Sur følelse når eg vet at eg har rett, og at verkstedet ikke forstår og vil helt sikkert kunne gjøre det igjen.

Og igjen så forklarer eg at eg har ingenting i mot kravet på den opprinnelige bilen. En feil gjort av oss som så klart skal rettes på. Og eg forklarer at både ut i fra Håndverkerloven og en uttalelse fra forbrukerombudet sier at verkstedet ikke kan holde igjen bilen på disse betingelsene. Spesielt reagerer eg på at den ene bilen er privat, og den andre er bedriftens som eg jobber i, med to helt separate eiere. Og igjen så blir det avfeid med at det samme som over, gjenntatt... "så lenge eg går god for..."

Å så irritert...

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Få noen andre i firmaet til å hente bilen, så reiser du ned etterpå og betaler den andre regningen.

Ellers gir du beskjed om at det blir skriftlig klage både til verkstedkjeden (sett at det er en kjede), samt Statens Vegvesen. :)

6983528[/snapback]

hadde nesten skrevet en klage uansett... vet ikke om jeg hadde tatt meg bryet å sagt det til de heller.

Lenke til kommentar

For det første hadde jeg aldri brukt det verkstedet igjen. For det andre haddde jeg sendt inn klage til vegvesenet, anmeldt bilen stjelt til politiet og sagt fra til forbrukerrådet om praksisen til verkstedet. Og til slutt, du har vel reservenøkler til bilen? Står den parkert lett tilgjenglig på verkstedet er det jo bare å gå å ta den, eventulet låse deg inn i bilen med motoren på til de slipper deg utfra verkstedet :p

Endret av trra
Lenke til kommentar

Klage tror eg nok at eg kommer til å skrive ja, både til vegvesnet og til kjeden. Forbrukerrådet hjelper nok lite. Da eg snakket med de tidligere i dag var det ikke noe nytt for dem, men klager måtte tas gjennom de rette papirmøllene.

Reservenøkkel har eg ja, og bilen står rett utenfor. Men eg vil ikke forårsake noe bråk på den måten.

Verkstedet kommer eg ikke til å bruke igjen nei. Dette sammen med de 3 ukene de brukte på EU-kontrollen gjør at eg heller kjører et stykke lenger unna neste gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...